سامانه معبر مجددا راه‌اندازی می‌شود

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور سامانه معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ اشاره کرد و گفت: سامانه معبر طی هفته‌های آینده مجددا راه‌اندازی می‌شود و در دسترس عموم جامعه از جمله افراد دارای معلولیت و سالمندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «غلامرضا رضایی‌فر» رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور، افزود: این سامانه حدود سه ماه است که به دلیل مشکلاتی از دسترس خارج شده است.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور، اضافه کرد: در حال انجام کارهای اداری آن هستیم و قول داده‌اند تا دو هفته آینده دوباره فعال شود. اکنون در حال انجام تمهیدات ایمنی هستیم تا دوباره این سامانه راه‌اندازی شود.

براساس این گزارش، سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ از سوی دبیرخانه ستاد ھماھنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور برای دریافت و پیگیری مشکلات شهروندان درباره موضوع مناسب‌سازی محیط شھری راه‌اندازی شده است. هم‌میهنان می‌توانند مراتب شکایات و مشکلات خود را صرفا در این زمینه با ارسال پیامک شامل شرح مشکل، نام منطقه یا محله، شهرستان، استان یا دستگاه اجرایی به دبیرخانه ستاد ھماھنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور اعلام کنند.

پیام‌های واصله حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از دریافت، بازبینی و مورد بررسی قرار خواهند گرفت و پس از بررسی و تشخیص ارتباط موضوع، مراتب به دبیرخانه استانی یا دستگاه‌های اجرایی مربوطه در سطح ملی ارجاع می‌شود. طبق آمار جامعه جهانی، معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که در ایران این آمار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود که سه درصد از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید دارند. هم‌اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند.

همه هتل‌ها برای معلولان دسترس‌پذیر باشند

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور، گفت: همه هتل‌ها و اماکن عمومی برای آحاد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت و محدودیت حرکتی، جانباز و سالمند دسترس‌پذیر باشند و اصولی در آنها رعایت شود که این مسائل در رتبه‌بندی هتل‌ها هم مود توجه قرار گیرد.

رضایی‌فر با اشاره به ساخت نخستین هتل تراز معلولان در مشهد افزود: این هتل تراز معلولان به عنوان نماد و الگو بود که توسط خیران در شهر زیارتی مشهد که تردد و مسافرت افراد در آنجا به خاطر حرم امام رضا (ع) زیاد هست به صورت نمادین ساخته شد و سعی شد همه الگوهای مناسب سازی در این مجموعه اقامتی رعایت شود و افراد دارای معلولیت آنجا احساس راحتی و دسترس پذیری کاملی داشته باشند.

وی، تاکید کرد: هدف این نیست که در هر شهری یک یا چند هتل تراز ساخته شود که معلولان آنجا مراجعه کنند بلکه بحث بر این است که باید همه هتل‌ها و اماکن عمومی دسترس‌پذیری داشته باشند.

این در حالی است، هتل‌ها برای دسترسی افراد دارای معلولیت باید دارای استانداردهایی باشند از آن جمله که فضای خالی استاندارد باید در دو طرف تخت وجود داشته باشد تا موقعیت موازی ویلچر برای جابجایی‌های جانبی فراهم شود و سرویس‌های بهداشتی به دستگیره‌های مخصوص و فضای بیشتری برای جابجایی نیاز دارند. همچنین امکان استفاده از عابربانک‌ها، دستگاه‌های فروش و سلف سرویس‌ها باید برای افراد دارای معلولیت فراهم باشد.

کد خبر 71830

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =