در رسانه | وقتی امکانات معمولی زندگی برای معلولان آرزو می‌شود | قصه ناتمام مناسب‌سازی شهری قزوین

امروزه مشکلات کوچک و بزرگ در سطح کشور و استان موجب شده تا صدای معلولان و درخواست‌های آنان در میان هیاهوهای شهری کمتر شنیده و یا دیده شوند که این نادیده گرفتن‌ها جوامع معلول را با سختی‌های فراوانی مواجه کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، معلولان بخشی از افراد جامعه هستند که شناسایی، درک موقعیت، نیازها و استعدادهای آن‌ها در قالب وظیفه‌ای مدنی بر عهده دولت‌ها قرار گرفته است.

همچنین فراهم کردن بستر مناسب برای گسترش ارتباط اجتماعی آن‌ها مهم ترین وظیفه افراد جامعه نیز محسوب می‌شود چه بسا که حقوقی نظیر اشتغال، تحصیل، تأمین اجتماعی، درمان و ... برای همه افراد اجتماع و شهروندان محفوظ خواهد بود.

امروزه مشکلات کوچک و بزرگ در سطح کشور و استان موجب شده تا صدای معلولان و درخواست‌های آنان در میان هیاهوهای شهری کمتر شنیده و دیده شوند و این نادیده گرفتن‌ها جوامع معلول را با سختی‌های فراوانی مواجه کرده است.

برای بررسی بیشتر مشکلات معلولین با چند نفری از آنان هم کلام شدیم تا مشکلات پیش روی معلولان را با توجه به وضعیت شهری از زبان خودشان بشنویم؛ 

برای بازگشت از محل کار منتظر اتوبوس ترمینال بودم که چشمم به آقای جوانی که ویلچر داشت، خورد که خودش را به سرعت به اتوبوس بازار رساند اما از آنجایی که اتوبوس قدیمی و نامناسب بود، آقای جوان منصرف شد و ترجیح داد که منتظر اتوبوس دیگر بماند.

در همان حین نگاهم را به راننده اتوبوس دوخته بودم تا عکس‌العملش را ببینم، بعد از دقایقی او با بی‌تفاوتی به راهش ادامه داد.

دقایقی را در همان ایستگاه سپری کردم  تا اینکه بعد از عبور چند اتوبوس در نهایت اتوبوسی مجهز به رمپ و دارای جایگاه مخصوص از راه رسید؛ آقای جوان به سختی و با کمک راننده توانست سوار شود.

با دیدن این صحنه مسیرم را تغییر دادم و همان اتوبوس را سوار شدم تا در این فرصت بتوانم با آن آقای جوان هم‌کلام شوم و در جریان مشکلات معلولین قرار بگیرم.

آقای جوان که گویا دل پری از وضعیت شهری و نادیده گرفتن مشکلات معولان داشت، گفت: متاسفانه بخش عمده‌ای از خدمات شهری و حتی معابر استان برای تردد معلولین مناسب نیستند که اگر بخواهم به آن‌ها بپردازم ساعت‌ها زمان  می‌برد.

وی افزود: یکی از پیش‌افتاده‌ترین مشکلات بنده مسیر تردد برای گذراندن کلاس‌های آموزشی‌ام است که در گرما و سرمای هوا باید ساعت‌ها در انتظار یک اتوبوس رمپ( اتوبوس مجهز به جایگاه مخصوص ویلچر) بمانم تا بتوانم خودم را به کلاس برسانم.

این شهروند معلول ادامه داد: گاهی بعد از ساعت‌ها انتظار در نهایت سوار اتوبوسی می‌شوم که دستگاه کارتخوان آن در وسط ورودی رمپ یا کناردرب ورودی آن قرار دارد و ویلچرم سد عبور مردم می‌شود که این موضوع موجب شرمساری‌ام می‌شود.

وی ابراز کرد: متاسفانه هیچ کدام از اتوبوس‌های شهری قزوین برای معلولین مناسب‌سازی نشده و فضای مناسبی برای جایگاه ولیچر در نظر گرفته نشده است.

وقتی از او در مورد رفت و آمد با تاکسی سوال کردم پاسخ داد: تاکسی هم دردسرهای خاص خود را دارد به طوریکه  بعضی روزها   ساعت‌ها منتظر تاکسی می‌مانم اما اغلب تاکسی‌ها ترجیح می‌دهند که به جای اینکه افراد معلول را سوار کنند زمان خود را به شهروندان دیگر اختصاص دهند به همین خاطر باید آنقدر انتظار بکشم که شاید راننده تاکسی دلش به رحم آید و امثال من را سوار کنند که البته باید به آن‌ها حق داد.

این آقای جوان تصریح کرد: آسان‌ترین راه برای جوامع معلول استفاده از آژانس و اسنپ است که با این اوضاع اقتصادی جامعه برای ما به صرفه نیست جه بسا که اغلب رانندگان ویلچر را  به عنوان بار قلمداد کرده و کرایه جدا برای آن دریافت می‌کنند در حالیکه ویلچر در واقع پاهای یک معلول محسوب می‌شود.

وی اذعان کرد: متاسفانه هیچ ارگانی در قزوین برای جوامع معلول سهمی قائل نشده در حالیکه حداقل انتظار ما اختصاص یک ایستگاه تاکسی شهری است تا به راحتی بتوانیم برای انجام کارهایمان در سطح شهر تردد کنیم .

آقای جوان افزود: متاسفانه بسیاری از معابر و پیاده‌روهای شهری  پر از چاله و دست انداز است به ویژه زمانی که هوا بارانی می‌شود، سختی تردد را برای ما چند برابر می‌کنند؛ از طرفی بسیاری از پروژه‌های بازسازی معابر شهرداری آنقدر زمانبر می‌شود که خسارت زیادی به ویلچرهای ما وارد می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب معماری استان بدون در نظر گرفتن جایگاهی برای معلولین گفت: متاسفانه معماری استان هیچ جایگاهی برای شهروندان معلول در نظر نگرفته به طوریکه اکثر بوستان‌ها و پارک‌ها پله دارند و پارکی که با توجه به شرایط معولین ساخته شده باشد در شهر قزوین وجود ندارد.

در رسانه | وقتی امکانات معمولی زندگی برای معلولان آرزو می‌شود | قصه ناتمام مناسب‌سازی شهری قزوین

این شهروند معلول عنوان کرد: جوامع معلول نیاز به ترحم ندارند و تنها انتظار ما این است که سطح شهر و امکانات عمومی برای استفاده معلولین نیز مناسب‌سازی شود تا ما بتوانیم به تنهایی و بدون کمک از افراد خانواده به امورات خود رسیدگی کنیم.

این آقای جوان ادامه داد: متاسفانه از وضعیت پیاده‌روها گرفته تا وسایل حمل‌ونقل،عمومی، پارک‌ها، بانک‌ها، پل‌های هوایی، اماکن اداری و مجتمع‌های پزشکی و هرآنچه  لازمه یک زندگی شهروندی است برای معلول مانند یک تابلوی ورود ممنوع عمل می‌کند.

وی ادامه داد: معلولین نیز عضوی از جامعه هستند و استفاده از امکانات و معابر جزو حقوق شهروندی آن‌ها محسوب می‌شود لذا از مسئولین شهری انتظار داریم در انبوه مشکلات خود نیم نگاهی به مشکلات ما هم داشته باشند.

این شهروند بیان کرد: مشکلات معلولینی که از ولیچر برقی استفاده می‌کنند به مراتب کمتر از ماست که متاسفانه قیمت ویلچربرقی مانند با خودروی پراید در رقابت است لذا انتظار می‌رود که بهزیستی اعتبار یا تسهیلاتی به معلولان حرکتی اختصاص دهد.

در رسانه | وقتی امکانات معمولی زندگی برای معلولان آرزو می‌شود | قصه ناتمام مناسب‌سازی شهری قزوین

وی افزود: طی سال‌های اخیر قیمت ویلچر برقی به حدود 30 تا 50 میلیون تومان  و باطری آن به یک میلیون و 500 تا 2 ملیون تومامن رسیده که تامین هزینه آن برای معلولینی که شاغل نیستند بسیار گران تمام می‌شود.

این آقای جوان بیان کرد: با توجه به عدم مناسب‌سازی اغلب بانک‌ها و دستگاه‌های کارت‌خوان، برای انجام این امور باید حتما همراه داشته باشیم و یا از افراد دیگر برای انجام امور کمک بخواهیم که این موضوع موجب آزار ما خواهد شد.

این شهروند اذعان کرد: متاسفانه برخی بانک‌ها و دستگاه‌های کارت‌خوان طوری طراحی شده‌اند که نه تنها افراد معلول بلکه بسیاری از سالمندان را دچار سختی خواهد کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه مشکل ما فقط به معابر و امکانات عمومی ختم نمی‌شود بلکه فضاهای داخلی مجتمع‌ها و مراکز خرید، رستوران‌ها، سینماها و تالارهای عروسی نیز همین مشکلات را دارند به طوریکه استفاده از ابین امکانات برای ما آروز شده است .

این آقای جوان عنوان کرد: سطح توقعات و آرزوهای ما بالا نیست چه بسا که با یک مدیریت و معماری مناسب بسیاری از امکاناتی که استفاده از آن‌ها برای ما آرزو شده است قابل مناسب‌سازی است.

این شهروند تصریح کرد: شهرداری برخی پیاده‌روها را برای معلولین‌ به ویژه نابینایان سنگ‌نما کرده که متاسفانه به نمایشگاهی برای مغازه‌داران و یا جای پارک برای خودروها  و موتورسیکلت و دوچرخه تبدیل شده است.

در رسانه | وقتی امکانات معمولی زندگی برای معلولان آرزو می‌شود | قصه ناتمام مناسب‌سازی شهری قزوین

وی افزود: تفریح و ورزش برای سلامتی روح و جسم انسان ضروری است؛ جامعه معلولین نیز به این امکانات نیاز دارند، در حالیکه متاسفانه اکثر باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی مناسب‌سازی نشده و پله دارند.

این آقای جوان در پایان گفت: به طور کل شاید بتوان گفت ازکل فضاها و امکانات شهری در نظرگرفته شده شهروند تنها 5 درصد برای جامعه معلول مناسب‌سازی شده است و همین موضوع زندگی را برای معلولین سخت‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شاخص، معلولان بخش انکارناپذیری از افراد جامعه‌اند که دارای حقوق مساوی با افراد عادی در زمینه دسترسی و برخورداری از امکانات و خدمات موجود هستند انتظار می‌رود که شرایط به گونه‌ای مهیا شود تا معلولان بتوانند از یک زندگی مستقل و ناشی از دسترسی به همه سطوح خدمات عمومی برخوردار شوند.

کد خبر 71819

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد