سالانه ۲ هزار کودک واجد شرایط فرزندخواندگی هستند

مدیرکل امورکودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار خانواده در فرایند فرزندخواندگی هستند، گفت: تنها می‌توان کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست سلب حضانت شده توسط مرجع قضایی را به فرزندخواندگی واگذار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایلنا، «سعید بابایی» مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال تاکنون سرپرستی چه تعداد کودک به خانواده‌ها واگذار شده‌اند، گفت: از ابتدای امسال سرپرستی حدود ۱۷۰۰ کودک به صورت فرزندخواندگی یا امین موقت به خانواده‌های متقاضی واگذار شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد خانواده در انتظار فرزندخواندگی هستند، ادامه داد: حدود ۳۰ هزار خانواده در فرایند فرزندخواندگی هستند که علت اصلی آن این است که در هر سال حدود ۲ هزار کودک واجد شرایط ورود به فرزندخواندگی هستند. تنها می‌توان کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست سلب حضانت شده توسط مرجع قضایی را به فرزندخواندگی واگذار کرد.

مدیرکل امورکودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره سرپرستی کودکان دارای معلولیت گفت: در مجموع حدود ۱۰۰۰ کودک و نوجوان نیازمند درمان در انتظار فرزندخواندگی هستند.

بابایی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان برای خانواده‌هایی که سرپرستی کودکی را پذیرفته‌اند وجود دارد که برای بار دوم یا سوم سرپرستی کودکی را قبول کنند و در صورت امکان شرایط این خانواده‌ها چگونه باید باشد، گفت: این امکان برای خانواده‌هایی که فرزندخوانده‌های قبلی را پذیرفته‌اند وجود دارد که بتوانند فرزندخوانده دیگری را نیز بپذیرند. البته قانون گذار اولویت را به دادن فرزندخوانده به خانواده‌های بدون کودک داده است، اما با توجه به نیاز کودکان نیازمند درمان در صورتی که خانواده‌هایی متقاضی این کودکان برای فرزندخواندگی باشند، خارج از نوبت به درخواست آنان رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند مرکز شبه خانواده در کشور وجود دارد و آیا بهزیستی برنامه‌ای برای افزایش این مراکز دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۱۴ مرکز شبه خانواده در سراسر کشور وجود دارد، اما سیاست سازمان بهزیستی افزایش تعداد خانه‌های نگهداری نیست بلکه سیاست سازمان تسهیل و تسریع مددکاری برای بازپیوند کودکان یا ورود آنان به خانواده جایگزین است. هیچ مرکز نگهداری نمی‌تواند خلا داشتن یک خانواده را پر کند. اگر در سال‌های آتی تعداد مراکز را افزایش دهیم تنها به این خاطر خواهد بود که تعداد کودکان در مراکز کاهش یابد و مراکز بیشتر به خانواده شباهت پیدا کنند.

مدیرکل امورکودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره مدت زمان لازم برای بررسی درخواست‌های فرزندخواندگی، گفت: فرزندخواندگی مراحل مختلفی دارد که برخی در سازمان بهزیستی و برخی در سازمان‌های دیگر مانند ثبت احوال، پزشکی قانونی، پلیس و مرجع قضایی صورت می‌پذیرد. بنابراین زمان صرف شده ترکیبی از این زمان هاست. البته باید این را نیز در نظر داشت که بخش اعظمی از زمانی که خانواده در انتظار کودک است به این دلیل است که باید کودکی شرایط رفتن به فرزندخواندگی را داشته باشد تا واگذار شود. طبیعتا خانواده‌ای که بر دریافت نوزاد برای فرزندخواندگی اصرار می‌ورزد ممکن است چند سال در صف انتظار باشد تا کودکی برای واگذاری به ایشان یافت شود.

بابایی همچنین درباره مهمترین چالش‌هایی که در حال حاضر در حوزه فرزندخواندگی وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها نیاز به صدور حکم «امین موقت» در برخی استانهاست تا بتوانیم کودکان را زودتر وارد خانواده‌های جایگزین به ویژه در استان‌های بزرگ کنیم. با همکاری خوب دستگاه قضایی در استان خراسان رضوی تسهیلات ویژه‌ای در خصوص صدور حکم امین موقت صورت پذیرفته و همین امر سبب ورود بیشتر کودکان به خانواده جایگزین حتی به صورت موقت شده و لازم است تشکر ویژه‌ای از مسئولان قضایی در این استان برای تسریع این روند داشته باشیم.

کد خبر 71582

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =