اورژانس اجتماعی براساس قانون به کودکان و زنان در معرض مخاطره، رسیدگی می‌کند

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: بخشی در حوزه امور آسیب‌دیدگان اجتماعی برای کارتن خواب‌ نداریم، قانون نیز موضوع نگهداری از آنها در سرپناه و گرمخانه‌ها را به شهرداری سپرده است و شهرداری‌ها موظفند امور کارتن‌خواب‌ها را انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «محمدرضا حیدرهایی» سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، افزود: فقط در حوزه زنان آسیب‌دیده مسئولیت داریم و همچنین اگر کودکی در معرض مخاطره باشد موظف هستیم مداخله کنیم و تیم اورژانس نیز موظف است طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، رسیدگی کنند.

وی، تاکید کرد: اگر کودکی طبق قانون در معرض مخاطره باشد و امکان نگهداری در مرکز مداخله در بحران داشته باشد، کارشناسان بهزیستی مداخله می‌کنند اما دفتری برای نگهداری مردان در مرکز امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی نداریم.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره کارتن‌خواب‌ها، گفت: موردی ممکن است زنان و کودکان در معرض مخاطره را نگهداری کنیم. اگر تماس مردمی در این زمینه داشته باشیم یا خود تیم سیار بهزیستی این موارد را مشاهده کند قطعا مداخله می‌کنیم و اگر زنی در معرض مخاطره باشد و شرایط او براساس پروتکل های بهزیستی باشد، مداخله می‌کنیم.

بخشی از کارتن‌خواب‌ها بیمار و رانده شده اند و با مشکل اعتیاد دست به گریبان هستند. کارتن خواب ها می توانند در گرمخانه هایی که شهرداری به این منظور تهیه دیده، ساکن شوند هرچند برخی اخبار حاکی از آن است که ظرفیت گرمخانه های شهرداری با تعداد بی خانمان ها تناسب ندارد.

همچنین قانون حمایت از اطفال و نوجوانان خرداد سال ۹۹ از سوی رئیس جمهور وقت، ابلاغ شد و آیین نامه اجرایی شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر یا بزه دیده نیز در جلسه روز یکشنبه ۳۰ خردادماه همان سال از سوی هیات دولت تصویب شد.

مطابق این آیین نامه، طفل و نوجوان در معرض خطر، فردی است که با توجه به ماده (۳) قانون فوق، در معرض بزه دیدگی یا ورود آسیب به سلامت جسمی، روانی، اجتماعی، اخلاقی، امنیت و یا وضعیت آموزشی وی قرار گرفته است، همچنین طفل و نوجوان بزه‌دیده نیز به فردی اطلاق می شود که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان شده است.

براین اساس، سازمان بهزیستی که مسئولیت اصلی حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه دیده را برعهده دارد، با مشارکت دستگاه‌های اجرایی، نهادهای حمایتی و مددکاران اجتماعی نسبت به شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی این گروه اقدام می کند.

همچنین مددکاران اجتماعی بهزیستی یا مأموران نیروی انتظامی مکلفند در موارد مشاهدۀ طفل و نوجوان بدون همراهی والدین، اولیا یا سرپرست قانونی در وضعیت مخاطره آمیز، نسبت به ثبت اطلاعات و شناسایی خانواده وی اقدام و در صورت عدم نیاز به اقدامات حمایتی، وی را به خانواده تحویل و موارد خطر را به آنها تذکر دهند و در صورت نیاز به حمایت، طفل و نوجوان را به پایگاه های بهزیستی معرفی کنند.

کد خبر 71577

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =