ایران در طرح غربالگری شنوایی جزو کشورهای پیشرو منطقه است

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های غربالگری در کشور گفت: ایران در طرح غربالگری شنوایی هم اینک جزو هفت کشور برتر منطقه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه به نقل از ایرنا: «شبنم جهانشاد»  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کرمانشاه اظهار کرد: یکی از طرح های موفق این سازمان طرح غربالگری شنوایی است که هم اکنون ۹۵ درصد از نوزادان در کشور زیر پوشش این طرح قرار می گیرند و از این حیث ایران جزو کشورهای پیشرو منطقه به شمار می رود.

وی افزود: در همین راستا از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ هزار نوزاد در بدو تولد و در نهایت یک ماهگی در کشور، زیرپوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

چهانشاد تاکید کرد: علاوه بر این امسال طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال نیز در برخی از استان های کشور آغاز شده که این غربالگری در مراکز مثبت زندگی در حال انجام است.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک در کشور مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند

وی تاکید کرد: طرح غربالگری بینایی نیز از دیگر برنامه‌های موفق ۲۵ ساله سازمان بهزیستی است که از سال ۱۳۷۵ تاکنون در کشور در حال اجرا بوده و از این طریق بسیاری از اختلالات بینایی را که می‌توانست منجر به معلولیت شوند، به موقع شناسایی و برای درمان آن اقدام شده است.

جهانشاد، گفت: در برنامه غربالگری تنبلی چشم نیز ۷۵ درصد از کودکان سه تا ۶ سال در کشور همه ساله زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کودکان هدف مورد غربالگری بینایی قرار گرفته اند که این تعداد پیش بینی می شود تا پایان امسال به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار کودک برسد.

جهانشاد ادامه داد: در اجرای این طرح مواردی که دارای اختلال هستند شناسایی می‌شوند و ابتدا به اپتومتریست و بعد از آن به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند.

۷۰ هزار نفر در کشور امسال از خدمات مشاوره ژنتیک بهره‌مند شدند

معاون دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: با هدف جلوگیری از تولد کودکان دارای معلولیت، امسال ۷۰ هزار نفر در کشور از خدمات مشاوره ژنتیک برخوردار شدند.

وی افزود: این مشاوره ها شامل مشاوره قبل از ازدواج و بارداری و پس از ازدواج است که پیش بینی می شود تعداد افرادی که از مزایای آن استفاده می کنند تا پایان امسال به ۱۴۰ هزار نفر برسد.

جهانشاد با بیان اینکه این مشاوره ها هیچ تناقضی با جوانی جمعیت ندارد، افزود: این طرح از سال ۱۳۷۴ در کشور در حال اجراست و با اجرای آن یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیرپوشش قرار گرفته و در مجموع از تولد بیش از هفت هزار و ۸۰۰ کودک دارای معلولیت نیز پیشگیری شده است.

کد خبر 71568

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد