در رسانه| معلولان حق حضور در جامعه را دارند

 همه افراد در یک جامعه بدون وجود محدودیتی حق حضور در جامعه و استفاده از امکانات جامعه را دارند و هیچ فردی نباید به دلیل نامناسب بودن شرایط جامعه از این حق محروم شود.

معلولیت می‌تواند به دلایل مختلفی برای افراد رخ دهد ولی این به این معنا نیست که با بروز معلولیت حق استفاده از امکانات جامعه از کسی گرفته می‌شود و باید بدانیم که افراد دارای معلولیت نیز حق حضور در اجتماع و استفاده از امکانات جامعه را دارند.

معلولان نیز همانند همه قشرهای جامعه که مشکل دارند، با مشکلات مختلفی روبرو هستند. در این رابطه می‌توان به مناسب‌سازی اشاره کرد که عدم انجام این کار می‌تواند از موفقیت و حضور این افراد در جامعه جلوگیری کند.

معلولان بخشی از جمعیت هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند که حق استفاده از تک‌تک امکاناتی که در سطح جامعه وجود دارد را دارند و با مناسب‌سازی ذهن مردم و مناسب‌سازی سطح جامعه فضا برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه نیز مهیا می‌شود.

مناسب‌سازی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند موجب حضور یا عدم حضور معلولان در سطح جامعه شود و می‌توان گفت یکی از عوامل مهم در رفاه و آرامش افراد دارای معلولیت محسوب می‌شود ولی متاسفانه توجه زیادی به این امر نمی‌شود.

البته با وجود مشکلات متعددی برای حضور راحت معلولان در جامعه هرروزه شاهد موفقیت‌های این افراد در عرصه‌های مختلف علمی، ورزشی، هنری و... و. هستیم و این موفقیت‌ها نشان از استعدادهای بی‌نظیر افراد دارای معلولیت دارد که با آماده سازی جامعه می‌توانیم شاهد موفقیت‌های بیشتری نیز باشیم.

معولیت، محدودیت نیست و نباید هیج یک از افراد جامعه با یک نگاه، لحن یا با یک ترحم نامناسب موجب آزار معلولان در سطح جامعه شوند بلکه با ایجاد یک دیدگاه خوب و نگاه با دید مناسب می‌توان جامعه را به یک محل امن و با آرامش برای حضور راحت‌تر افراد دارای معلولیت در اجتماع تبدیل کرد زیرا حضور در جامعه و استفاده از امکانات آن حق این افراد است.

مناسب‌سازی در سطح معابر و اماکن نیز باید رعایت شود ولی متاسفانه این امر در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود و هر روز شاهد هستیم که بسیاری از اماکن و معابر برای حضور راحت‌تر افراد دارای معلولیت مناسب نیست.

با مناسب‌سازی جامعه افراد دارای معلولیت به راحتی و با آرامش می‌توانند برای انجام کارهای روزانه خود به تنهایی یا همراه خانواده خود در اجتماع حضور یابند و از امکانات جامعه استفاده کنند.

سازمان بهزیستی یکی از متولیان امور معلولان در جامعه است و شاهد اقدامات این حوزه هستیم ولی مناسب‌سازی جامعه امری نیست که این ارگان بتواند به تنهایی انجام دهد و برای تحقق مناسب‌سازی باید همه ارگان‌ها پای کار آمده و مناسب‌سازی را از خود شروع کنند.

اگر در ساخت ساختمان‌ها بحث‌های مناسب‌سازی رعایت شود بسیاری از معلولان خود به تنهایی می‌توانند از یک مکان استفاده کنند و کارهای روزمره خود را انجام دهند پس بهتر است در ساخت اماکن، مخصوصا اماکن عمومی به بحث مناسب‌سازی نیز توجه داشته باشیم.

جامعه متعلق به همه مردم است و هیچ از ما حق محدود کردن دوست دیگر خود برای حضور آن در جامعه را نداریم ولی با عدم رعایت مناسب‌سازی افراد دارای معلولیت را برای حضور در جامعه با مشکل مواجه می‌شوند و رعایت این امر و توجه به آن قطعا می‌تواند موجب ساخت جامعه‌ای زیباتری شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 71521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد