در رسانه | استان قزوین پایلوت غربالگری آلزایمر در کشور می‌شود

علی دهباشی‌پور گفت: طرح غربالگری آلزایمر به صورت رایگان از ابتدای بهمن ماه سال جاری با محوریت استان‌های قزوین و یزد در کشور اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ پیری جمعیت با خود عوارضی را به همراه می‌آورد که لازمه آن اقدامات پیشگیرانه است؛ دمانس یا آلزایمر متاسفانه از جمله این مشکلات است که جمعیت سالمند را درگیر می‌کند.

زندگی‌های شلوغ و پراسترس و اضطراب امروزه مزید بر علت شده و شاهد شیوع بیشتر عارضه آلزایمر با افزایش سن هستیم که خود فرد و اطرافیان را با مشقت می‌اندازد.

باتوجه به افزایش جمعیت سالمند کشور، انجمن آلزایمر ایران با همکاری بهزیستی اقدام به اجرای طرح غربالگری آلزایمر در دو استان قزوین و یزد به صورت پایلوت کرده است.

استان قزوین و یزد پایلوت غربالگری آلزایمر 

معصومه صالحی مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در این باره گفته است طرح غربالگری آلزایمر در استان‌های قزوین و یزد از اول بهمن ماه آغاز خواهد شد.

به گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران،تشخیص زود هنگامبیماری آلزایمر از طریق اجرای غربالگری در سطح کشور می‌تواند ناتوانی ناشی از این بیماری را به مدت پنج سال به تعویق بیندازد، چرا که با هر یک سال تشخیص زودتر این بیماری باعث می‌شود ۵ سال ناتوانی فرد به تعویق افتد.

فروز صفاری‌فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور این کار با تست‌های روانشناسی که ارزیابی شده‌اند انجام خواهد شد و  برای سنین ۶۰ تا ۷۵ سال بوده و در صورتی که فرد مشکوک به دمانس باشد به متخصصان مغز و اعصاب یا روانپزشک ارجاع می‌شوند تا طبق پروتکلی که در سند ملی دمانس درج شده است.

برای اطلاع بیشتر از نحوه اجرای طرح در استان قزوین به گفت‌وگو با مدرکل بهزیستی استان قزوین پرداختیم؛

جمعیت سالمند کشور رو به رشد

دکتر علی دهباشی پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی به کلیه افراد بالای ۶۵ سال سالمند گفته می شود، اظهار کرد: به طور متوسط میزان رشد جهانی جمعیت سالمندان بالای ۶۵ سال هر ساله ۵/۲ درصد است که در ایران میزان رشد از ۳/۴درصد در سال ۱۳۷۵ به ۲/۵ درصد در سال ۱۳۸۵ افزایش یافته و پیش بینی می‌شود که در حال حاضر به ۲/۸ درصد رسیده باشد.
 
وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان طی سال‌های آتی و شیوع دمانس(آلزایمر) در سالمندی و رشد تصاعدی هزینه‌های سلامت در جمعیت سالمندان و تشخیص به موقع و سریع آن منجر به درمان در مراحل اولیه بیماری و کند شدن سیر بیماری می‌شود  و می‌تواند کیفیت زندگی این افراد را بالا برده و از استرس افراد مراقبت کننده بکاهد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: معاونت پیشگیری ستاد بهزیستی کشور تصمیم گرفته است که طرح شناسایی اختلالات شناختی دمانس در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال را در دو استان یزد و قزوین بصورت پایلوت اجرا نماید.
این مسئول ابراز کرد: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس، عوامل خطر ساز، علائم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌گیرد.

طرح غربالگری آلزایمر رایگان است

دهباشی پور گفت: جهت اجرای این طرح باید افرادی با رشته‌های پزشک عمومی، پرستار و روانشناس ابتدا در دوره‌های آموزشی شرکت نموده و سپس در مراکز مشخص شده مستقر شوند و افراد ۶۰تا ۷۵ ساله که از طریق فراخوان و آگاهسازی مطلع شده‌اند به این مراکز مراجعه نمایند.

وی عنوان کرد: جهت تعیین ریسک، آلزایمر بررسی و در صورت وجود خطر به مرحله دوم که پزشک متخصص است ارجاع داده می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه کلیه مراحل اجرای طرح رایگان است، یادآور شد: این طرح از ابتدای بهمن ماه شروع می‌شود که پایگاه‌های غربال در تمام استان فعال بوده و در مناطق روستایی به صورت سیار انجام می‌شود.

این مسئول در پایان گفت: جمعیت تحت پوشش طرح افراد ۶۰تا ۷۵ سال خواهند بود که بر اساس آمار اخذ شده ۸۲هزار و ۷۲۲ نفر در استان قزوین در این گروه سنی هستند و برش تعیین شده در این طرح پوشش ۴۰درصدی است که ۳۲ هزار نفر را شامل می‌شود.
کد خبر 71191

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد