استان قزوین پایلوت غربالگری آلزایمر

مدیر کل بهزیستی استان: طرح غربالگری آلزایمر به صورت رایگان از ابتدای بهمن ماه با محوریت استان‌های قزوین و یزد در کشور اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین، علی دهباشی‌پور گفت: معاونت پیشگیری ستاد بهزیستی کشور تصمیم گرفته است که طرح شناسایی اختلالات شناختی دمانس در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال را در دو استان یزد و قزوین بصورت پایلوت اجرا کند.
دهباشی پور افزود: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس، عوامل خطر ساز، علائم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌گیرد.
 وی گفت: جهت اجرای این طرح باید افرادی با رشته‌های پزشک عمومی، پرستار و روانشناس ابتدا در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و سپس در مراکز مشخص شده مستقر شوند و افراد ۶۰ تا ۷۵ ساله که از طریق فراخوان و آگاهسازی مطلع شده‌اند به این مراکز مراجعه نمایند.
مدیرکل بهزیستی استان عنوان کرد: جهت تعیین ریسک، آلزایمر بررسی و در صورت وجود خطر به مرحله دوم که پزشک متخصص است ارجاع داده می‌شوند.
دهباشی پور افزود: این طرح از ابتدای بهمن ماه شروع می‌شود که پایگاه‌های غربال در تمام استان فعال بوده و در مناطق روستایی به صورت سیار انجام می‌شود.
وی گفت: جمعیت تحت پوشش طرح افراد ۶۰ تا ۷۵ سال خواهند بود که بر اساس آمار اخذ شده ۸۲ هزار و ۷۲۲ نفر در استان قزوین در این گروه سنی هستند و برش تعیین شده در این طرح پوشش ۴۰ درصدی است که ۳۲ هزار نفر را شامل می‌شود.
کد خبر 71190

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد