طرح غربالگری دمانس ویژه سالمندان در استان یزد اجرا می شود

معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعۀ پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی‌کشور خبر از اجرای طرح غربالگری دمانس ویژه سالمندان گروه سنی 60 تا 75 سال در استان یزد داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان یزد؛ افروز صفاری فرد در جلسۀ هماهنگی اجرای این طرح در استان یزد گفت: این طرح به این دلیل که نمایندگی انجمن آلزایمر ایران در این دو استان عضو دارد و همچنین مراکز روزانه سالمندی خوبی در دو استان قزوین و یزد هستند؛ به صورت پایلوت اجرا می شود.

وی گفت: در صورت تشخیص سالمندان مبتلا به اختلالات شناختی(دمانس) خدمات توانبخشی بهزیستی به آن ها ارائه می شود.

مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعۀ پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی‌کشور بر ضرورت اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۵ سال سالمند محسوب می‌شوند و جامعه ایران نیز به سمت سالمندی در حرکت است.

وی با بیان اینکه با افزایش سن و به خصوص پس از ۶۵ سالگی، خطر ابتلا به دمانس افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: دمانس یکی از بیماری‌هایی است که به افت عملکرد سالمندان منجر می‌شود و یکی از عوامل مؤثّر در بروز آن بیماری آلزایمر است.

وی دمانس را یک بیماری با سیرکند و غیرقابل برگشت دانست و بر تشخیص و درمان به موقع و سریع در مراحل اولیه تاکید کرد.

صفاری فرد افزود: تشخیص زودرس این بیماری با آزمون هایی که بتوانند غربالگری دقیق تری را در سنین پایین تر انجام شود می تواند به درمان بیماری و پیشگیری از ورود بیماران به مراحل بالای بیماری منجر شود.

کد خبر 71070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد