شناسایی ۱۰۰۰ کودک ناشنوا در قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: بالغ‌بر ۵۳۹۳ کودک ناشنوا و کم‌شنوا در استان قزوین تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۱۰۰۰ کودک قزوینی ناشنوای مطلق هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی‌پور اظهار کرد: یک مرکز شنوایی در استان قزوین با حمایت و نظارت بهزیستی در حال انجام فعالیت است که روزانه به ۵۰ کودک کم‌شنوا و ناشنوا خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌دهد.

وی بابیان اینکه، کم‌شنوایی یک اختلال درمان‌پذیر است، افزود: کم شنوایی ازجمله شایع‌ترین نقایص مادرزادی در زمان تولد است که با توجه به پنهانی بودن آن تشخیص زودرس نیز قدری مشکل است بنابراین از چند سال گذشته طرح‌های غربالگری شنوایی کودکان و نوزادان به‌منظور شناسایی بهنگام معلولان در دستور کار قرارگرفته است.

این مسئول بیان کرد: بالغ‌بر ۵۳۹۳ کودک ناشنوا و کم‌شنوا در استان قزوین تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۱۰۰۰ کودک قزوینی درجه شنوایی بسیار پایینی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: معلولیت کودکان کم‌شنوا و ناشنوا به چهار دسته خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید طبقه‌بندی می‌شود. که برای تشخیص به‌موقع و زودهنگام غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال، یکی از طرح‌های مهم بهزیستی در راستای کاهش آسیب و معلولیت است.

دهباشی‌پور بیان کرد:  برنامه غربالگری شنوایی به‌منظور شناسایی و پیشگیری نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی هم‌اکنون در سطح بیمارستان‌هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

 وی اضافه کرد: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی‌سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت درمان قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۷۵۰۰  نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفت که از این تعداد ۴۰ نوزاد مشکوک به کم‌شنوایی شناسایی‌شده است.

 وی عنوان کرد: چنانچه نوزادی مشکوک به اختلالات شنوایی بود، به مرکز تخصصی شنوایی‌سنجی ارجاع و در آنجا پس از انجام آزمایشات تشخیصی تحت اقدامات توانبخشی از قبیل تجویز و دریافت سمعک، آماده‌سازی جهت کاشت حلزون قرار می‌گیرد.

کد خبر 70837

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد