جایی برای توجه به دخترانی که سرپناه ندارند

دختران و زنان نیازمند به کمک‌های فوری اجتماعی از طریق اورژانس اجتماعی، به صورت خود معرف و یا با راهنمایی ارگان‌های دیگر مانند کلانتری و دادگاه‌ها در مراکز مداخله در بحران پذیرش می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری مهر، دخترانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند؛ دخترانی که خانواده‌ای ندارند؛ دختران فراری از خانواده یا دخترانی که به دلیل اعتیاد یا خشونت اعضای خانواده به هیچ وجه نمی‌توانند با آنان زندگی کنند؛ می‌توانند در مراکز بحران سازمان بهزیستی به صورت موقت اسکان داشته باشد.

سازمان بهزیستی متولی اصلی کنترل آسیب‌های اجتماعی است و رسیدگی به دختران و زنانی که به صورت فوری نیازمند رسیدگی هستند؛ از مهم‌ترین اولویت‌های کاری این سازمان است.

سه مرکز مداخله در بحران سطح یک در استان تهران وجود دارد. یک مرکز در تهران، یک مرکز در شهرستان ری و مرکز دیگری در شمیرانات.

مراجعین، دختران و زنان نیازمند به کمک‌های فوری اجتماعی از طریق اورژانس اجتماعی، به صورت خود معرف و یا به دستور و راهنمایی ارگان‌های دیگر مانند کلانتری و دادگاه‌ها در مراکز مداخله در بحران پذیرش می‌شوند.

اقدامات پس از پذیرش شامل: اقدامات مددکاری، روانشناسی، روانپزشکی، حقوقی و مصاحبه با خانواده است.

مراکز شبه خانواده مرکز پذیرش دختران ۶ تا ۱۸ سال است که خانواده توانایی نگهداری از آنها را ندارد؛ در حال تحصیل هستند و سابقه فرار و آسیب‌های دیگر را ندارند

وظیفه اولیه مراکز مداخله در بحران رسیدگی به نیازهای فوری مددجویان است؛ آنان پس از دوره‌های معین و با بررسی شرایط مددجو آنان را به دیگر مراکز معرفی می‌کنند.

مراکز خانه سلامت و بازپروری و خانه‌های امن از دیگر مراکزی است که دختران با توجه به شرایطی که دارند در آن‌ها پذیرش می‌شوند.

خانه امن محل پذیرش زنان خشونت دیده است و خانه‌های سلامت و شبه خانواده مرکز پذیرش کودکان اعم از دختران و پسران ۶ تا ۱۸ سال است که خانواده توانایی نگهداری از آنها را ندارد؛ در حال تحصیل هستند و سابقه فرار و آسیب‌های دیگر را ندارند.

مرکز مداخله در بحران و اورژانس اجتماعی نواب صفوی واقع در اتوبان محلاتی یکی از سه مرکز مداخله در بحران استان تهران است و با توجه به تعدد آسیب‌های اجتماعی و کمبود مراکز مداخله در بحران با مدیریت دولتی نقشی مهم و اثر گذار در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی کلان شهر تهران دارد.

زهرا قدیری سرپرست مرکز مداخله در بحران و اورژانس اجتماعی نواب صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: مرکز نواب بیش از پنجاه سال است که برای امور اجتماعی تأسیس شده است و از ابتدا در قالب مهدکودک و بهزیستی فعالیت داشته است در حال حاضر این مرکز، مرکز مداخله در بحران و مرکز نگهداری دختران در معرض آسیب و آسیب دیده است.

قدیری با اشاره به اینکه دختران در این مرکز باید دو دوره ۲۱ روزه، اقامت داشته باشند؛ گفت: در این دو دوره ۲۱ روزه خدمات مددکاری، روانشناسی، پزشکی و حقوقی برای این افراد انجام شده و بهترین تصمیم برای این عزیزان گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای این دختران در نظر گرفته می‌شود گفت: گاهی هدف ما توانمندسازی خانواده‌های این دختران است که بعد از راهنمایی خانواده‌ها، این دختران به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند؛ در غیر این صورت آنان به مراکز مختلف با توجه به شرایطی که دارند معرفی و فرستاده می‌شوند؛ برای مثال به مراکز خانه سلامت مرکز آصف و مرکز ارشاد ارجاع می‌شوند.

اورژانس اجتماعی با سامانه تلفنی ۱۲۳ پاسخگوی مردم است

سرپرست مرکز مداخله در بحران نواب صفوی افزود: همکارانی که در این مرکز فعالیت می‌کنند در بخش مددکاری شامل سه مددکار هستند؛ دو روانشناس در این مرکز فعالیت دارند؛ همکار ما در واحد حقوقی و همکارانی را هم در قسمت اورژانس اجتماعی داریم. واحد سیار هم داریم که ما که وظیفه آنان علاوه بر رصد آسیب‌های اجتماعی، پیگیری کودک آزاری، خودکشی، معلول آزاری، اعتیاد والدین و خشونت‌های خانگی است.

اورژانس اجتماعی با نیروهای مددکار و روانشناس و حقوقی و خودروهایی به این منظور، آماده خدمات رسانی به گروهای هدف سازمان می‌باشد.

در مرکز مداخله در بحران و اورژانس اجتماعی نواب صفوی سه دستگاه خودروی اورژانس اجتماعی فعال است. هر خودرو شامل یک مددکار و یک روانشناس است؛ از خط ۱۲۳ با آنها تماس گرفته می‌شود و بنا بر مشکلاتی که مردم مطرح می‌کنند کارشناسان این مرکز به محل سکونت آنان ارجاع می‌شوند و موقعیت را بررسی می‌کنند؛ اگر مورد حقوقی مطرح بود با قضات موضوع خانواده را مطرح می‌کنند؛ در غیر این صورت مداخلات اولیه صورت می‌گیرد.

قدیری با اذعان به اینکه با توجه به گستردگی شهر تهران و وجود آسیب‌های متعدد اجتماعی سه مرکز مداخله در بحران دولتی برای کل استان کافی نیست گفت: به هر حال ما با این سه مرکز کار می‌کنیم گاهی مراکز هم با بیشترین ظرفیت خود فعالیت‌هایشان را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: سازمان هم مطمئناً تدابیری برای تأسیس مراکز دیگر به صورت غیر دولتی دارد. فراخوان‌هایی برای تأسیس و راه‌اندازی مراکز مداخله در بحران غیردولتی هم صادر کرده است. تنها یک مرکز غیر دولتی داریم که آن هم مرکز خانه امن است نه مرکز مداخله در بحران.

کد خبر 70524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد