مدیرکل بهزیستی استان در گفت و گو با شبکه استانی:ما فراتر از قانون از هیچ دستگاهی مطالبه ای نداریم/خدمت در بهزیستی تلفیقی از برکت و بهره وری است

 مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد درشبکه استانی دنا به مناسبت روزجهانی معلولین  در گفتگوی ویژه خبری با معرفی خدمات بهزیستی به سایر سوالات مجری پاسخ داد.

 مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد درشبکه استانی دنا به مناسبت روزجهانی معلولین  در گفتگوی ویژه خبری با معرفی خدمات بهزیستی به سایر سوالات مجری پاسخ داد.

محمدکریم آریا مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص نوع خدمات و فعالیت های بهزیستی در رابطه با معلولین اظهار داشت: در نگاه عام ممکن است سازمان بهزیستی را در ارتباط با معلولین بشناسند و این درحالی است که سازمان بهزیستی بیش از  175 فعالیت و ریز فعالیت خاص و عام  را شامل می شود و در بسیاری از موارد خدمات که به عام ( قبل از تولد تا سالمندی؛ مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره ژنتیک و ...)  مردم ارائه میشود کمتر از خدمات به گروه هدف خاص خودمان نیست.

آریا افزود: تصور ما این است که آن آگاه سازی لازم و اصولی درباره خدمات سازمان بهزیستی صورت نگرفته و به جرات می توان گفت سازمان بهزیستی یکی از موثر ترین سازمان هایی است  که بدون منت و هیاهو در رابطه با ارائه خدمات اجتماعی و حمایتی اقدام می کند.

مدیرکل بهزیستی استان در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اجرایی نشدن وعده هابه معلولان گفت: ابتدا باید ذکر شود که بهزیستی یک نهاد تسهیلگر است و در جشن روز 12 آذر بیان شد که درد معلولین درد معلولیت نیست بلکه درد تبعیض است و این یک حقیقت انکار ناپذیر است . ما به دنبال تغییر نگرش افراد نسبت به افراد دارای محدودیت هستیم اینکه جامعه هدف ما را همانند سایر مردم ببیند و خدمت رسانی به درستی انجام پذیرد و تنها با دیدن اینکه فرد معلول هست آن را به سازمان بهزیستی ارجاع ندهد و مانند سایر افراد خدمات لازم را ارائه نماییند.

آریا به شرایط سخت سازمان های حمایتی در استان های کم برخوردار اشاره کرد و افزود: در استان های کم برخوردار شرایط سازمان های حمایتی بسیار سخت است و اگر همکاری و همراهی سایر ارگان ها و دستگاه های که قانون نیز وظایفی را برای آنان مشخص کرده نباشد  مانند بحث استخدام 3% معلولین که قانون مشخص کرده و باید پایه های اجرایی قوی داشته باشدمشکلات به چالش بزرگ و جدی مواجه خواهیم شد.

مدیرکل بهزیستی نیاز اساسی معلولان را حرمت و کرامت دانست و افزود: اکثر معلولان هنرمند، ورزشکار و یا دارای تحصیلات عالیه (ارشد و دکترا)هستند و نباید واژه معلول در ذهن یک مسئول اینگوه ثبت شود که این فرد نمی تواند انتظاراتی که ما  داریم را برآورده کند؛ برعکس در بسیاری از موارد پابه پای افراد سالم و حتی بهتر گام بر می دارند و این بدان معناست در حوزه اشتغال آنان می توانند انتظارت آن مجموعه را فراهم کنند و نمونه بارز آن تقدیر و تشکر مجموعه فنی و حرفه ای پسرانه شهر یاسوج که بمناسبت روز دانشجو از افراد نخبه و توانمند  که 3 نفر از این افراد زبده در بین نخبگان قرار داشتند تقدیر شد و امیدواریم بتوانند اعتماد کنند و از طرفی انتظار داریم قوانینی که  برای بهزیستی تصویب شده ضمانت اجرایی قوی داشته باشند تا صورت ترک فعل دستگاهی بتوانیم از ظرفیت های قانونی استفاده کنیم چرا که بهزیستی تاکنون چیزی فراتر از قانون از کسی مطالبه نکرده.

مدیرکل بهزیستی در پاسخ به وضعیت مبلمان شهری استان گفت: بهزیستی در بسیاری از موارد بعلت کم کاری و یا بی توجهی سایر دستگاه ها به چالش برمیخورد ؛  ولی بعنوان مدیرکل بهزیستی و جزئی از جامعه بزرگ بهزیستی عنوان می کنم خط قرمز خود را بالاتر از این نمی بینم که دستگاهی در خصوص جامعه هدف ماسهل انگاری کند و برای کشوری  با این حجم معلولین که برخی از آنان را جانبازان عزیز 8 سال دفاع مقدس تشکیل می دهند،کودکان و افراد سالمندو ... زیبنده نیست که نتوانند با خیالی آسوده و راحت و بدون از داشتن همراه از خدمات شهری به راحتی استفاده نمایند.

آریا در پاسخ به سوال آینده وضعیت مبلمان شهری گفت: ابتدا باید تشکر کنم از استاندار استان و معاون عمرانی و فنی ایشان که دغدغه مند در جلسات با مدیران این موضوع را به جد پیگیری می کنند و این مهم که در حوزه زیر ساختی بخشی از کارها که از قبل انجام شده و تا حدودی جهت مناسب سازی قابل اصلاح است اما انتظار ما از شهرداری و نظام مهندسی این است شهرهای نو و یا مناطق در حال توسعه ما به سمتی نرود که دوباره نیاز به اصلاح داشته باشد و از همین ابتدا سختگیری های لازم صورت پذیرد تا تا جامعه هدف ما و افرادی که دارای محدودیت هستند و روزانه درگیر مسائل پزشکی و درمانی هستند  بتوانند به راحتی به این مراکز مراجعه کنند.

آریا افزود: ما معلولین توانمندی داریم که کارهای هنر دست بی نظیری دارند و امیدواریم  افراد عام و دستگاه ها منبعد اگر خریدی داشته باشندبه مددجویان ما که آموزش دیده هستند و کارهای بینظری را از آنان شاهد هستیم  رجوع کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در موضوع مسکن مددجویی گفت: مشکل مسکن و اشتغال دغدغه آحاد جامعه هست و جامعه هدف ما با توجه به محدودیتی ها دغدغه دوچندان دارند . اگر جامعه هدف ما دارای پروانه ساختمانی باشد و در روستاها و شهرها شروع به کار کنند به صورت مشارکت با فرد مددجو مبلغ 100 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض کمک مکینیم تسهیلات بانکی از مجموعه بنیاد مسکن برای شهرهای زیر 25 هزار نفر و برای خانواده های دو معلول و بالاتر فاقد مسکن دارای شرایط در روستاها 150 میلیون و در شهرها 200 میلیون بصورت بلاعوض کمک میکنیم و تفاهم نامه ای است با مجموعه بنیاد  مستضعفان داریم که همواره کمک کار ما هستند.

آریا کار و خدمت در بهزیستی را تلفیقی از برکت و بهره وری دانست و  افزود: سازمان بهزیستی رسالتش بالاتر از یک شغل هست و ما یک شغل ترکیبی از اشتغال برای خودمان، انسان مداری و مهمتر از همه چیز مسئولیتهای اجتماعی داریم .

مدیرکل بهزیستی استان درخصوص بحث مشارکت بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی بعنوان یک سازمان دولتی و یک جامعه هدف خاص و گسترده،  مشکلات و موانع زیادی در راستای خدمت رسانی کامل به جامعه هدف دارد که این مشکلات در استان ما با توجه به محرومیت نسبی و کم برخورداری بیشتر هست.

آریا افزود: اسم مشارکت که می آید ذهن افراد به سمت عدد و رقم سوق می کند ولی مشارکت می تواند یک ایده باشد ؛ در بهزیستی  خیلی از عزیزان از جمله پزشکان و اصناف، آزمایشگاه ها و همه افراد می توانند کمک کار ما باشند بخصوص در حوزه درمان و در حوزه معیشت خیلی از دستگاه ها از جمله مجموعه سپاح فتح استان، بسیج سازندگی، بنیاد برکت ، آستان قدس رضوی و  بنیاد مستضعفان کمک کار ما هستند ولی انتظار بیشتری هست با توجه به محدودیت اعتباری که سازمان دارد.

مدیرکل بهزیستی استان فعالیت و همراهی شرکای کاری بهزیستی را با اهمیت خواند و افزود: در 8 ماهه امسال 11 هزار درصد رشد به نسبت سال 1400 داشتیم یعنی 110 برابر و مشارکتهایی که ما انتظار داریم در سطح استانی که ترکیبی از قوم و خویش و قبیله هست و این صله رحم وجود دارد و قریب به 50 موسسه خیریه بعنوان شرکای کاری انتظار همراهی و حمایت بیشتری در این زمینه می باشد. حوزه صنعت می توانند کمکار خوبی باشد. ما معافیت های مالیاتی خوبی داریم و به میزان کمک هایی که به سازمان بهزیستی و جامعه هدف ما انجام میشه می توانیم برای معافیت های مالیاتی به دستگاه های متولی مکاتبه انجام دهیم .

آریا  نیاز اکثر جامعه هدف بهزیستی به خدمات مستمر دانست  و گفت: حوزه توانبخشی و معلولین ما نیازهایی دارند که مستمر هست و محدودیت های اعتباری ما نمی تواند بطو ر100% نیازهای جامعه هدف را پوشش دهد؛ بنابراین  هرشخصی، دستگاهی، پیمانکاری و صاحبان مشاغل خصوصی که جامعه هدف ما را بکار بگیرند چه معلول یا افراد بی سرپرست ؛ می توانند از  بسته های تشویقی این سازمان استفاده نمایند؛ بطور مثال ؛ به ازای هر فردی که بکار می گیرند 100میلیون تومان به فرد کارفرما  تسهیلات 4% پرداخت می کنیم ،  بیمه فرد معلول و یا از کار افتاده ای که تحت حمایت سازمان باشد به فرد پیمانکار عودت داده می شود؛ یا اگر فردی که شاغل می شود پیمانکار مکاتبه کند که نمی تواند وظایفش را بطور کامل انجام دهد ما تا سقف 50% از حقوق و مزایای که پرداخت می کنند به کارگری که تحت حمایت ما هست به فرد کارفرما در راستای جبران عدم کارایی پرداخت می گردد.

کد خبر 69802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد