افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

به مناسبت هفته بزرگداشت افراد دارای معلولیت تور خبری و نشست مطبوعاتی علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اصحاب رسانه کرمان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمان درر ابتدای این تور خبری ،اهالی رسانه به بازدید از مرکز نگهداری از معلولان ذهنی ۳ تا ۵ سال شهید فیاض بخش پرداختند و سپس علیرضا وحیدزاده مدیر کل بهزیستی این استانِ در حاشیه بازدید از مراکز توانبخشی بهزیستی کرمان گفت: امیدوارم نگاه ما به گونه ای شود که افراد دارای معلولیت نیز در جامعه دیده شوند

وی با بیان اینکه معلولین ذهنی از متوسط تا خیلی شدید در این مرکز نگهداری می شوند، افزود: پنج مرکز توانبخشی در استان برای نگهداری معلولین ذهنی متوسط، شدید و خیلی شدید وجود دارد که هر کدام بین ۸۰ تا ۱۰۰ معلول ذهنی نگهداری می‌کنند. 

وحبدزاده ا فزود: ۷۵۰ معلول ذهنی در قالب ۱۹ مرکز در استان کرمان وجود دارد که در این مراکز خدمات مورد نیاز معلولین ارائه می شود و بخشی از هزینه ها توسط بهزیستی و بخش عمده این خدمات توسط موسسات خیرین ومردم تامین می شود. 

وی صریح کرد: باید ذهن جامعه روشن شود تا معلولین از اکوسیستم ارتباطی جامعه خارج نشوند متاسفانه بعضی از والدین فرزندان معلول خود رادر این مراکز می سپارند و دیگر سراغی از آنها نمی گیرند. 

وحیدزاده اظهارداشت: زخم های اجتماعی را نباید نادیده گرفت و باید پیوندشان را با خانواده و جامعه برقرار کنیم. 

او از سختی کار در مراکز توانبخشی سخن به میان آورد و اظهار کرد: کار در این مراکز فرد را دچار فرسایش می کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان توصیه کرد ک: افرادی که خودکشی می کنند یا والدینی که با فرزندانشان مشکل دارند از این مراکز بازدیدی داشته باشند و قطعا رویه خود را عوض خواهند کرد

او با بیان اینکه غربالگری‌ها در راستای جلوگیری از معلولیت‌هاست، عنوان کرد: باید به بحث‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ورود پیدا کرد تا قبل از ازدواج خصوصا ازدواج فامیلی مشاوره‌های ژنتیکی و غربالگری انجام شود تا از معلولیت جلوگیری شود. 

او گفت:کرمان از لحاظ تعداد خیر و موسسات خیریه فعال در حوزه‌های اجتماعی بی‌نظیر است و در کرمان به دلیل پراکندگی و محرومیت انتقال خدمات بسیار سنگین استو باید خیرین به کمک بهزیستی بیایند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: به ۱۳۵۹ کودک دارای شرایط خاص در مراکز استان خدمات داده می‌شود و حق سرپرستی نیز به ۴ هزار نفر داده شده است تا بچه ها در خانواده نگهداری شوند. 

او بیان کرد: در مدل‌های اخیر در دنیا مطرح شده که کار باید اجتماع محور یا خانواده محور بوده و با بطن جامعه و خانواده در ارتباط باشد لذا افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند.

احمد شفیعی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان کرمان نیز در این نشست افزود: در مرکز فیاض بخش بیش از ۸۰ معلول ذهنی زیر ۱۴ سال نگهداری می شود و در این مرکز هر معلول ماهانه ۷ میلیون تومان هزینه دارد که حدود سه میلیون تومان آن را بهزیستی و مابقی آن را مدیران مرکز از طریق خیرین تامین می کنند.

او افزود: سیاست ما این است که معلولین به خانواده‌ها برگردند و هزینه نگهداری آن فرد به خانواده پرداخت خواهد شد تا این فرزندان در کانون گرم خانواده نگهداری شوند. 

وی اذعان داشت : ۴۵ تا ۴۷ نفر از افراد دارای معلولیت ذهنی در مرکز فیاض بخش مجهول‌الهویه و برخی از آنها نیز بدسرپرست هستند.

در ادامه این تور خبری اصحاب رسانه با حضور در مجتمع آموزشی بهداشتی توانبخشی رعد کرمان حضور یافته و از نزدیک با فعالیت‌های افراد دارای معلولیت در این مجموعه آشنا شدند

علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در حاشیه بازدید از مجتمع آموزشی توانبخشی رعد کرمان با تشریح نحوه آموزش‌ها و استعدادیابی معلولین گفت: هدف مرکز رعد، ارتقا قابلیت‌ها و توانایی‌های افراد دارای معلولیت است. 

او بیان کرد: ۱۵ مرکز برای ارتقا سطح استقلال معلولین وجود دارد اما سیستم اجتماعی و خانواده نیز باید آمادگی پذیرش آنها را داشته باشد. 

 مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود : بهزیستی در خصوص اشتغالزایی معلولان با مشکل مواجه است در رابط با استخدام دولتی باید گفت: دستگاه‌های دولتی باید سهمیه سه درصدها برای اشتغال معلولین رعایت کنند اما متاسفانه کمتر اداره و نهادی زیر بار این قانون می رود.

او گفت : باید تلاش لازم برای تعامل با شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان برای اشتغال معلولین انجام شود. 

وحیدزاده بیان کرد: پردیس اشتغال و کارآفرینی معلولین درحال راه‌اندازی است تا در این مرکز ،بال مشارکت موسسات، استانداردسازی و برندسازی محصولات تولیدی معلولین برای عرضه به بازار ارائه شود. 

وحیدزاده بیان داشت:در هر استانی، ستادی تحت عنوان مناسب‌سازی محیط برای معلولین با ریاست استاندار وجود دارد و طبق قانون شهرداری نباید به ساختمان‌هایی که مناسب‌سازی برای معلولین را رعایت نکرده اند پایان کار بدهد و حتی به مجتمع‌های رفاهی بین راهی که احداث می‌شود اگر برای معلولین مناسب‌سازی نشود پایان‌کار داده نمی‌شود.

او افزود : بم، جیرفت، ماهان، رفسنجان و سیرجان شهرهای پایلوت مناسب‌سازی هستند. 

وحیدزاده افزود: به جامعه هدف بهزیستی کمک هزینه مسکن داده می‌شود اما ساخت مسکن جزو وظایف بهزیستی نیست. تاکنون ۷زار و ششصد نفر از معلولین استان کرمان در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. 

احمد شفیعی معاون توانبخشی اداره کل ،بهزیستی استان کرمان نیز در رابطه با تسهیلاتی که به معلولین و کارفرمایان جهت اشتغال افراد دارای معلولیت داده می شود گفت : تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی با بهره چهار درصد به کارفرمایانی که معلولین را به کار می.گیرند داده می‌شود همچنین بهزیستی بخشی از حقوقی که کارفرما به معلولین شدید می‌دهد را به عنوان جبران کارایی به کارفرما بازمی‌گرداند.

شایان ذکر است این تور خبری پس از ۳ ساعت گفت و شنود و بازدید به پایان رسید.

IMG_5635.JPG

IMG_5738.JPG

IMG_5643.JPG

افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

IMG_5799.JPG

افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشندافراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشندافراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشندافراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

افراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشندافراد دارای معلولیت باید در متن جامعه باشند

کد خبر 69729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد