نشست هم اندیشی اشتغال مددجویان بهزیستی خوزستان با  حضور رئیس  دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی  بهزیستی کشور

عصر امروز نشست هم اندیشی رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشورو شورای معاونین بهزیستی خوزستان با معاون دفتر نظارت و بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور ،مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان،مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خوزستان ،رئیس هیئت مدیره کانون آموزشگاههای فنی و حرفه ای کشور و مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون ،کار و رفاه خوزستان در محل اداره کل بهزیستی خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان،سید محمد حسن صافی،رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور در این نشست بیان کرد:ده مدل تسهیلگری اشتغال در سازمان بهزیستی وجود دارد و در حوزه مهارت آموزی  همکاری طولانی با فنی و حرفه ای داریم.

صافی افزود:طی تفاهم نامه همکاری پنج جانبه بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، وزارت نیرو، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی ،طرح توانمند سازی اقشار کم برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه های خورشیدی اجرا می شود.

رئیس دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سهم بهزیستی خوزستان در این تفاهم نامه سالی  ۳۰هزار واحد نیروگاه کوچک خورشیدی است که با راه اندازی این نیروگاهها ،افراد غیر قابل بازتوان بهزیستی می توانند ظرف دو تاسه سال از درآمدی بالای ۴۰میلیون ریال برخوردار شوند.

پرداخت جبران کارایی معلولان به کارفرمایان

مهران کریمیان مدیر کل بهزیستی خوزستان در این نشست با اشاره به مشکلات پیش رو جامعه هدف بهزیستی بیان کرد:یکی از مشکلات، آماده سازی شغلی معلولان  و مددجویان به دلیل شرایط ویژه ای که دارند و مشکلات اقتصادیست و چالش دیگر عدم همکاری و سخت گیری بانکها در پرداخت تسهیلات است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۱۹ مورد بیمه سهم کارفرمایی پرداخت شد،اظهار داشت:  اگر کارفرما ،مددجویان و معلولان بهزیستی را مشغول به کار کند ،علاوه بر دریافت تسهیلات و بیمه سهم کارفرمایی ،مبلغ مازادی به عنوان جبران کارایی معلولان به کارفرما به عنوان مشوق پرداخت خواهد شد.

افزایش سرانه اشتغال بهزیستی و مشوق های کارفرمایان

مدیرکل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خوزستان نیز بیان کرد: کسانی که برای شغل به ما مراجعه می کنند و جزو جامعه معلولان هستندعموما دارای مهارت هستند و اونهایی که معلول نیستند عمدتا دارای مهارت نیستند و این نشان دهنده اینست که در بحث مهارت آموزی باید بیشتر کار بشود  در عین حالیکه در این زمینه کارهای زیادی هم شده است.

محمد امین مکوندی افزود:  به منظور  بکار گیری  معلولان از سوی کارفرمایان باید سرانه اشتغال بهزیستی افزایش یابد  ومشوق های بیشتری به منظور ترغیب آنها در نظر گرفته شود.

استفاده از ظرفیتهای فنی و حرفه ای برای اشتغال جامعه هدف بهزیستی

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای خوزستان  بیان کرد:آموزشهای فنی و حرفه ای در بحث کاهش آسیب های اجتماعی میتواند نقش آفرینی کند ومهارت ،پیش نیاز ایجاد شغل است.

شهرام ملایی هزاروندی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای ظرفیت های خیلی خوبی دارد و آموزشهای آن بر اساس مشاغل است یعنی هرجا شغلی هست ما یا استانداردش را داریم یا باید استانداردش را تدوین کنیم.

وی افزود: میتوان  با نشستهای بیشتر، برنامه های اشتغال بهزیستی را هدفمند کنیم و بخشی از ظرفیتها ی فنی و حرفه ای را برای این موضوع در نظر بگیریم.

ملایی  با بیان اینکه تقریبا ۵۳ مرکز آموزش دولتی  در سطح استان داریم ،افزود:در هر شهر یک مرکز دولتی وجود دارد و حدود۷۰۰ الی ۸۰۰ آموزشگاه آزاد در سطح استان که در روستاها  هم این آموزشگاهها وجود دارند و این ظرفیت خیلی خوبی برای  کمک به اشتغال جامعه هدف بهزیستی است.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای خوزستان اظهار داشت:در موضوع تربیت مربی می توانیم علاوه بر ظرفیتهای خود از ظرفیتهای بهزیستی هم استفاده کنیم به نحوی که ،هرکسی که تخصصی در بهزیستی دارد در قالب مربی بدون هزینه به فنی و حرفه ای معرفی و پس از ثبت در سامانه فنی و حرفه ای می توانند به مددجویان آموزش داده و به هر  مددجو در رسته شغلی که فعالیت می کند گواهینامه مهارت اعطا شود.

شهرام ملایی گفت:برای معلولان روشندل تعدادی ابزار و تجهیزات خریداری شده و امکانات  برای آموزش این عزیزان وجود دارد و بهزیستی می تواند با معرفی مربی یا کمک در تامین  هزینه های مربی ،  آموزشهای لازم به روشندلان ارائه شود.

اعطای مجوز مشاوره کارآفرینی به جامعه هدف بهزیستی

حسین نظری مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون ،کار و رفاه استان خوزستان گفت: در موضوع صحت سنجی اشتغال ،بهزیستی خوزستان با ۸۴ درصد صحت،  بیش از ده پله بالاتر از صحت سنجی کشور است که نشان دهنده سلامت کار و نظارت خوب بهزیستی خوزستان در این امر بوده و بیش از۹۰ درصد تعهد بهزیستی خوزستان محقق شده است.

وی افزود:در بحث مشاوره کارآفرینی ۳۰ شرکت فعال داریم  که می توانند  کمک کنند به اشتغال مددجویان و معلولان بهزیستی و اگر در جامعه هدف بهزیستی هم افراد توانمندی باشند می توانیم مجوز مشاوره کارآفرینی به آنها بدهیم.

پرداخت تسهیلات به تنهایی کافی نیست

سید اسماعیل سیداشرفی رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنفی کارفرمایان آموزشگاههای آزاد فنی وحرفه ای کشور بیان کرد: پرداخت تسهیلات به تنهایی کافی نیست و باید آموزشها هدفند بشوند و در حوزه  سرمایه گذاری بر نیروی انسانی باید تمرکز کرد.

وی گفت :آموزشهای بخش دولتی عمدتا آموزشهای سخت است  و این آموزشها برای  افراد دارای معلولیت سخت تر و بعضا گواهینامه های مهارت مبتنی بر توانمندیهای فرد معلول نیست.

سید اشرفی افزود:قریب به ۲۴ هزار مرکز آموزش فنی و حرفه ای آزاد  در کشور وجود دارد که در حوزه تربیت مربی برای تامین نیازهای خاص جامعه هدف بهزیستی و معلولان  و هدایت شغلی مددجویان و معلولان می توانیم با بهزیستی همکاری کنیم.

نیاز سنجی اولین قدم برای ایجاد اشتغال موفق است

حسین باباییان ،معاون نظارت و بهسازی و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز بیان کرد:اشتغال یک پدیده اجتماعیست و عوامل متعددی  برای ایجاد یک شغل دخیل هستند و حوزه اشتغال بسیار پر چالش و سخت است.

وی با بیان اینکه نیاز سنجی اولین قدم برای ایجاد اشتغال موفق است ،تصریح کرد: مساله دوم کیفیت آموزش  و موضوع سوم تسهیلات و در انتها موضوع تولید،بازاریابی و فروش  باید مدنظر قرار گیرد تا بتوان به یک  اشتغال پایدار دست یافت.

کد خبر 69669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد