هدف از جشنواره تئاتر معلولین ایجاد مشارکت اجتماعی است

هدف از برگزاری جشنواره تئاتر معلولین ایجاد مشارکت اجتماعی و ورود افراد دارای معلولیت به جامعه است.

قائم مقام پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت کویر با بیان این مطلب در حاشیه پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین گفت: اینکه فردی که معلولیت دارد وارد جامعه شود، نقشی را ایفا کند و در کنار افراد غیرمعلول تئاتری را اجرا کند یعنی مشارکت اجتماعی صورت گرفته است.

محسن صباغی نژاد گفت: افراد معلول در این جشنواره با هنر نمایش، در کف جامعه حضور پیدا می کنند، با تئاتر خیابانی مردم آن ها را می بینند و وقتی افراد دارای معلولیت در جامعه و بین مردم حرکت کنند به این معنی است که فرایند توانبخشی در آن جامعه اجرایی شده است.

وی با اشاره به نقش تئاتر معلولین در فرهنگ سازی جامعه گفت: این امر مستلزم این است که این اتفاق های هنری به صورت مستمر صورت پذیرد و فقط سالی یک بار در گوشه ای از کشور برگزار نشود، بلکه هفته ای یک بار در سطح شهر مثل گذر فرهنگ و هنر، باغ دولت آباد، میدان خان و .... برقرار باشد تا مردم با این تئاتر ارتباط برقرار کنند و به نوعی برایشان فرهنگ سازی صورت بگیرد.

قائم مقام پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر افراد دارای معلولیت کویر  70 درصد بازیگرانِ جشنواره تئاتر را افراد دارای معلولیت دانست و گفت: این نشان می دهد که افراد معلول و غیر معلول توانستند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و ایفای نقش کنند، در برنامه نوین توانبخشی هدف همین است که افراد معلول و غیرمعلول در کنار هم باشند تا آموزش غیرمستقیم صورت بگیرد.

وی با اشاره به شیوه های نوین توانبخشی و هنر درمانی ویژه افراد دارای معلولیت گفت: توانبخشی فقط ارائه تجهیزات و وسایل توانبخشی و فیزیوتراپی نیست توانبخشی یعنی ما بتوانیم با هنردرمانی و تئاتر درمانی مهارت های فردی و اعتماد به نفس یک فرد معلول را افزایش دهیم.

صباغی نژاد رویکرد بهزیستی را ورود به روش های جدید توانبخشی و افزایش توانمندسازی معلولین دانست و اظهار داشت:  توانمند سازی معلولین چه در ابعاد شغلی چه مهارت فردی و غیره باید صورت بگیرد که یکی از ابعاد آن تئاتردرمانی است.

وی افزود: طی سال های گذشته علاوه بر بهزیستی گروه های تئاتر یزد چه در مراکز توانبخشی و تشکل های جامعه معلولین و نابینایان و چه افرادی که به صورت حرفه ای تئاتر کار می کردند به صورت خودجوش بخشی از کارشان را به تئاتر معلولین اختصاص داده اند.

وی تاسیس  موسسه ای مرتبط با هنردرمانی به ویژه تئاتر افراد معلول را ضروری دانست و گفت: بهزیستی استان یزد راه اندازی این موسسه را به منظور حمایت از تئاتر معلولین پیگیری می کند تا بتوانیم تئاتر افراد معلول را به کف جامعه بیاوریم.

پنجمین جشنواره تئاتر معلولین کویر با حضور استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان از 13 لغایت 16 آذرماه به میزبانی یزد در حال برگزاری است.

کد خبر 69506

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد