در رسانه | کشتی معلولان در توفان سردرگمی قانون جامع

ایسنا/اردبیل روز معلولان برطبق منشور سازمان ملل، برخاسته از نیازهای افرادی است که باید مانند دیگران با وجود محدودیت هایی که دارند در جامعه مانند سایر شهروندان جامعه از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند. ولی به نظر می رسد این مسئله در ایران نیاز به فرصت و فرهنگسازی ندارد و معلولین در کشور بیشتر از آنکه درگیر مسائل فرهنگسازی جامعه باشند درگیر مسائل اولیه و نان هستند و شاید بهزیستی نیز به عنوان سازمان آنها به دلایل مختلف نتواسته به طور کامل جامع عمل به خواسته های آنها بپوشاند.

ایران جزو ۴۰ کشور جهان است که قوانین راجع به معلولان در آنها وضع شده است اما در اجرای این قوانین در کشور با مشکل مواجه هست. به طوری که قانون حمایت از معلولان در کشور به کشتی می ماند که نه غرق می کند و نه به ساحل می رساند.   به طوری که انتظار می رود دولت در راستای عملیاتی کردن قانون گام‌های موثری در جهت احقاق حقوق معلولان کشور بردارد.

فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در صداوسیما بنر های نصب شده در خیابان های شهر تنها به روز جهانی معلولان ختم می‌شود و افرادی که با معلولیت روزگار سختی را می گذرانند، بزرگترین مشکل این قشر دشواری ایاب و ذهاب و راهنمایی‌های نادرست برخی شهروندان در معابر عمومی است.

اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه برای ترویج فرهنگ صحیح برخورد با این افراد و اشتغال‌زایی برای آنها می تواند گره گشای زندگی این افراد باشد اینها را فاطمه جدی مدیر کانون نابینایان شهرستان اردبیل می گوید.

 باید به مردم آموزش داده شود که چگونه با معلولان در سطح جامعه در پارک ها و پارکینگ ها و معابر عمومی برخورد شود با وجود اینکه اغلب مردم باحس انسان دوستانه با افراد معلول برخورد می کنند ولی گاهی ترحم و تمسخر باعث رنجش معلولان می شود.

به گفته این نابینا رسانه های جمعی به نظر می رسد نتواسته اند در بحث معلولان به وظایف خود به درستی عمل کنند و انتظار می رود در شناساندن توانایی معلولان کوشاتر باشند تا یکی از دغدغه های اصلی معلولان که عزلت نشینی و بیکاری آنها است با اعتماد به نفسی که به آنها داده می شود تا حدودی در جامعه برطرف شود.

کشتی معلولان در توفان سردرگمی قانون جامع

ضعف اجرای قانون جامع حمایت از معلولان مشهود است

نوروز امانی مسئول انجمن معلولان جسمی و حرکتی اردبیل، با اشاره به جایگاه قانون جامع حمایت از معلولان در زندگی این قشر اظهار کرد: وضعیت این قانون در کشور مانند کشتی می ماند که نه غرق می کند و نه معلولان را به مقصد می رساند.

وی از ضعف های قانونی در بحث معلوان و عدم اجرایی آن ابراز تاسف کرد و گفت: انتظار داریم مسئولین امر به اهمیت قانون و اجرای آن توجه ویژه داشته باشند و با معلولان به عنوان شهروندان این جامعه برخورد درستی داشته و به نقطه نظر آنها در بحث مطالبات قانونی شان توجه کنند.

هیات معلولان و جانبازان اردبیل جز مدال آورترین هیات ورزشی استان هستند

رحیم عالی مسئول، هیات ورزش‌های معلولان و جانبازان اردبیل با اشاره به اینکه معلولان در عین نقص و کمبودهایی که در جامعه دارند در حوزه های مختلف می توانند به توانمندترین شهروندان تبدیل شوند، ادامه داد: در بحث ورزش معلولان استان اردبیل در سطح استان و شمال غرب کشور پر مدال آورترین ورزشکاران هستند که در سکوهای قهرمانی جهان و کشور قرار گرفته اند.

به گفته یک هزار و ۱۹۷ هزار ورزشکار معلول در استان اردبیل وجود دارد که ۴۴۲ نفر آن‌ها بانوان و ۷۵۵ نفر آقایان هستند به طوری که این ورزشکاران در ۱۲ سطح جهانی تاکنون مدال آوری داشته اند که هیات معلولان و جانبازان جز مدال آورترین آنها می باشد.

کشتی معلولان در توفان سردرگمی قانون جامع

اولویت سازمان بهزیستی ماطلبه گری حقوق افراد تحت پوشش است

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در گفت گو با ایسنا با اشاره به افزایش میزان معلولان استان اردبیل نسبت به سال گذشته در این استان؛ مطالبه‌گری حقوق افراد تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل را جزو اولویت های دولت سیزدهم می داند و اذعان می کند؛ تامین نیازهای جامعه هدف بهزیستی بعد از روی کار آمدن این دولت افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی از ابتدای سال جاری تاکنون شمار معلولان این استان از ۲۳ هزار و ۶۴۹ نفر به ۲۷ هزار نفر در حال حاضر رسیده است به طوری که اغلب معلولیت‌ها ناشی از حوادث و سوانح است.

رضایی همچنین  از کاهش  برخی معلولیت‌ها از جمله شنوایی در استان نسبت به سالهای گذشته خبرداد.

وی با بیان اینکه آمار معلولان تحت پوشش بهزیستی استان ۲۷ هزار و ۲۴۷ نفر است، اظهار کرد: ازین تعداد یک‌هزار و ۷۰۶ معلول جسمی و حرکتی، سه هزار و ۱۹۷ معلول بینایی، سه هزار و ۱۴۳ معلول شنوایی و صوت و گفتار، ۲ هزار و ۶۴۳ معلول روان و ۶ هزار و ۵۵۸ معلول ذهنی داریم و بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ معلول در جامعه روستایی و شهری استان از خدمات توانبخشی بهره‌مند هستند که تلاش ما این است که در حوزه های مختلف بتوانیم به جامعه خدمات رسانی مطلوب انجام دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به تامین بیش از ۹۰ هزار وسیله برای معلولان جسمی و حرکتی یادآور شد: تامین ۳۷۰ دستگاه ویلچر، ۳۷۰ سمعک، بیش از ۵۵ هزار باطری سمعک،  ۳۱۴ عدد پوشک مواج، ۱۱۲ کیلوگرم کاغذ بریل، ۴۶۶ ضبط صدا، عصای سفید، ذره بین و ساعت گویا برای نابینایان خدماتی است که این سازمان در اختیار معلولین استانی قرار داده است.

وی در ادامه همچنین از ارائه بیش از ۲۵۰ وسیله توانبخشی در یک سال اخیر به معلولان استان خبرداد وگفت: ۳۱ مرکز توانبخشی و مراقبتی در استان با یک‌هزار و ۳۵۸ نفر تحت پوشش فعال است به طوری که در حال حاضر نیز مجوز ایجاد ۹ مرکز جدید برای معلولان روان، ذهنی و سالمندان در استان اخذ شده است.

رضایی ادامه داد: خدمات دیگری نیز مانند پرداخت کمک هزینه به یک‌هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز و دانشجو و کمک هزینه ایاب و ذهاب به یک‌هزار و ۱۱۹ معلول را از اقدامات بهزیستی استان به شمار می رود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل به اشاره اینکه تاکنون ۲۵ صندوق با ۳۷۳ عضو برای توانمندسازی اقتصادی و مالی جامعه هدف در استان تشکیل شده است، یادآور شد: در حوزه مناسب سازی محیط زندگی و خودرو در استان نیز تلاش کرده ایم برای ۵۹۱ نفر نیز از خدمات و تسهیل گری بهزیستی برخوردار شده اند.

افتتاح ۱۵۰ طرح خود اشتغالی در اردبیل

مدیر کل بهزیستی استان در ادامه با اشاره به اینکه۱۵۰  طرح خوداشتغالی معلولان همزمان با هفته گرامیداشت معلولان در استان اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای افراد دارای معلولیت، پیگیری مطالبات معلولان از تریبون نمازهای جمعه، اجرای برنامه‌های شاد و مفرح بخش، اجرای نمایش‌ها و تئاترهای خیابانی و معرفی چهره‌های شاخص و موفق، برگزاری نشست‌های تخصصی و برگزاری مسابقات ورزشی از جمله برنامه‌های قابل اجرا در هفته معلولان خواهد بود.

کد خبر 69473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد