۲۳ هزار پرونده توانبخشی در استان قم وجود دارد / یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی به روز پرداخت می شود

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم گفت: مراکز نگهداری از سالمندان و مراکز نگهداری از بیماران ذهنی به دلیل کمبود ظرفیت جزو مشکلات این حوزه از سازمان بهزیستی می باشد که با افزایش ظرفیت این مشکل برطرف خواهد شد.

مصطفی علیزاده معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با تبریک روز جهانی معلولین اظهار داشت: خدمات بهزیستی در حوزه توانبخشی شامل چند بخش می باشد؛ یک بخش خدمات توانبخشی به مراکز شبانه روزی مربوط می باشد که در حدود ۶۰۰ نفر خانم و آقا در مراکز نگهداری از سالمندان، معلولین ذهنی و معلولین حرکتی حضور دارند.
وی در ادامه گفت: حدود ۱۱ مرکز نگهداری شبانه روزی و ۲۳ مرکز روزانه نگهداری در بخش های معلولین ذهنی، ناشنوایان در استان قم دایر می باشند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم  با اشاره به وجود ۲۳هزار پرونده توانبخشی بیان داشت: در بخش بینایی ۲۶۲۶نفر نابینا و کم بینا، در بخش معلولان جسمی و حرکتی که بیشترین تعداد پرونده ها را شامل می شود ۷۸۹۳ نفر، در بخش بیماران ذهنی ۴۱۰۶نفر، در بخش بیماران روانی ۲۷۹۹نفر و در بخش ناشنوایان ۴۱۳۲ نفر در حوزه توانبخشی دارای پرونده فعال می باشند.
وی با اشاره به ارائه خدمات به بیماران در حوزه توابخشی گفت: بطور مثال تعدادی از معلولان جسمی و حرکتی درخواست لوازمی از قبیل ویلچر، عصا، واکر و تشک های مواج  و وسایلی که برای سهولت در زندگی این معلولین مورد استفاده است مانند اورتوز، پروتز و غیره دارند که تاکنون چیزی حدود ۲میلیارد تومان لوازم بین این عزیزان توزیع شده است.
علیزاده ادامه داد: در حال حاضر اعتبار خوبی به میزان حدود یک و نیم میلیارد به این حوزه تخصیص داده شده است و کسی در نوبت تخصیص وسایل نداریم و به همه عزیزان وسایل مورد نیاز تحویل داده شده است.
وی با اشاره به دستورالعمل سازمان در زمینه اهدا وسایل تاکید کرد: در حال حاضر همکارن من در بهزیستی شهرستان در حال فعالیت هستند که اگر شخصی از دریافت وسایل، دریافت هزینه  ویلچر و دریافت هزینه خرید وسایل مانند سمعک پرداخت شود.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم  با اشاره به مراکز شبانه روزی عنوان کرد: یارانه مراکز نگهداری شبانه روزی به روز پرداخت شده و عقب ماندگی در این زمینه نداریم.
وی با اشاره به تخصیص اعتبار در بحث درمان ابراز داشت: در بحث درمان مبلغی بالغ بر ۳۵۰میلیون تومان جهت پرداخت به مددجویان به این بخش اختصاص داده شده و به مددجویان پرداخت گردید.
علیزاده با اشاره به تخصیص اعتبار جهت پرداخت دارو و خرید لوازم تصریح کرد: در بخش بیماران اعصاب و روان مبلغ در حدود ۳۵۰ میلیون تومان جهت تامین هزینه های دارو و در بخش نابینایان مبغی حدود ۲۰۰ میلیون تومان در خصوص تهیه لوازم از قیبل پرکینز، قلم و لوح یا مورادی که مددکار تشخیص داده پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: در بحث لوازم هیچ مشکلی برای مددجویان در استان نداریم؛ بطور مثال اگر قیمت ویلچر چیزی حدود ۳ الی ۳ و نیم میلیون تومان باشد ما حدود ۵ میلیون تومان به مددجو و به سالمندان ۴ میلیون تومان بالاتر از سقف پراخت کرده ایم که مشکلی برای تهیه وسیله نداشته باشند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی استان قم  با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه توانبخشی خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری از سالمندان و مراکز نگهداری از بیماران ذهنی به دلیل کمبود ظرفیت جزو مشکلات این حوزه از سازمان بهزیستی می باشد که با افزایش ظرفیت این مشکل برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به حمایت ها از ورزش معلولین ابراز داشت: در بحث ورزش معلولین که تحت پوشش امور توابنخشی بهزیستی هستند، ورزشکارانی که دارای مقام کشوری، آسیایی و جهانی باشند تمام هزینه های آنان پرداخت خواهد شد.
علیزاده با اشاره به وسایل مورد نیاز ناشنوایان خاطرنشان کرد: در بحث سمعک و باطری سمعک به تعداد موردنیاز خریداری شده و در شش ماه اول حدود ۱۸۰ میلیون تومان باطری سمعک توزیع کرده ایم و در شش ماه دوم سال هم توزیع بخش دیگری از این وسایل صورت خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: تنها دغدغه حوزه توانبخشی فقط مراکز نگهداری شبانه روزی می باشد و تا به امروز در حوزه توانخشی نسبت به سال قبل حدود ۵۰درصد اعتبارات دریافت کرده ایم.

کد خبر 69470

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد