۴۷ هزار معلول را تحت پوشش داریم/ اشتغال؛ مهمترین دغدغه معلولین

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از وجود ۴۷ هزار معلول در استان کرمانشاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال پشت نوبتی‌های معلول دریافت مستمری به نزدیک صفر برسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه به نقل از ایسنا : دکتر فرحناز محمدی، یکشنبه (۱۳ آذر) در آیین گرامیداشت روز معلولان، با اشاره به جامعه ۴۷ هزار نفری معلولین تحت پوشش بهزیستی کرمانشاه و با بیان اینکه این جمعیت تا سال گذشته حدود ۴۵ هزار نفر بود، گفت: افزایش دو هزار نفری معلولین تحت پوشش بیانگر لزوم توجه بیش از پیش به این قشر است.

وی بخش عمده معلولین استان را شامل معلولین جسمی با جمعیت ۱۷ هزار نفر، معلولین ذهنی با جمعیت ۱۰ هزار نفر، معلولین شنوایی شامل ۷۸۰۰ نفر و معلولین بینایی شامل حدود ۵۶۰۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: از نظر شدت معلولیت نیز ۴۹۰۰ نفر در دسته معلولیت خیلی شدید، ۱۹ هزار و ۴۷۰ نفر معلولیت شدید، ۱۲ هزار و ۸۷۰ نفر معلولیت متوسط و مابقی دارای معلولیت خفیف هستند.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه تعداد معلولینی که از بهزیستی کرمانشاه خدمات مستمری دریافت می‌کنند را ۳۵ هزار نفر اعلام کرد که این تعداد تا سال گذشته ۲۸ هزار نفر بود و یادآور شد: سال گذشته هشت هزار نفر پشت نوبتی داشتیم که اکنون این تعدادبه ۲۷۰۰ نفر رسیده و امیدواریم تا پایان سال به صفر نزدیک شود.

محمدی سپس به بیان مهمترین مطالبات قشر معلولین پرداخت و اجرایی شدن کامل قانون جامع حمایت از معلولین را از مهمترین آنها برشمرد که نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف است.

وی خواسته اصلی معلولین متوسط و خفیف را اشتغال اعلام کرد و افزود: بواسطه اینکه بسیاری از این معلولین دارای تحصیلات دانشگاهی هستند،  توقع دارند وارد بازار کار شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اجرایی شدن سهم سه درصدی جذب معلولین در استخدام‌ها را در این زمینه بسیار کارگشا دانست و اضافه کرد: از سوی دیگر معلولین شدید و خیلی شدید نیز به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، نیازمند حمایت خاص هستند.

محمدی از خدماتی که بهزیستی به معلولین ارائه می‌دهد هم یاد کرد و گفت: در حال حاضر در کرمانشاه ۲۰ مرکز روزانه، هفت مرکز شبانه روزی معلولین ذهنی با ظرفیت ۴۰۰ نفر، یک مرکز شبانه روزی معلولین جسمی با ظرفیت ۵۰ نفر و چهار مرکز نگهداری شبانه روزی بیماران روان با ظرفیت ۵۰۰ نفر فعال است.

وی همچنین از راه‌اندازی یک مرکز شبانه روزی بیماران روان در اسلام آبادغرب و یک مرکز سالمندان در جوانرود تا پایان سال و در راستای گسترش خدمات بهزیستی خبر داد.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه راه‌اندازی پنج مرکز چند معلولیتی روزانه در نقاط مختلف استان شامل ثلاث باباجانی، کنگاور، سنقر و کلیایی، روانسر و گیلانغرب را نیز از دیگر راهبردهای بهزیستی برای گسترش امکانات و توزیع مناسب آنها در تمام شهرستان‌های استان اعلام کرد و افزود: به زودی مرکز اختلالات شنوایی را نیز در سرپل ذهاب راه اندازی خواهیم کرد و یک مرکز روزانه حرفه اموزی نیز در اسلام آبادغرب مجوز گرفته است.

وی تعداد دانش آموزان معلولی که از بهزیستی خدمات می‌گیرند را ۲۱۸۳ نفر و تعداد دانشجویان را نیز حدود ۴۰۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: ۱۰۲۰ نفر از معلولین کمک هزینه ایاب و ذهاب دریافت می‌کنند و برای ۲۱۳ مددجو نیز هزینه مناسب سازی خودرو با سرانه پنج میلیون تومان و مناسب سازی محیط زندگی با هزینه ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از ارائه ۲۲۰۰ مورد خدمات توانپزشکی به معلولین در مراکز دولتی و ۷۰۰ مورد در مراکز غیردولتی یاد کرد و گفت: این خدمات شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و .. است.

محمدی تهیه وسایل توانبخشی به تعداد ۶۲۰۰ عدد شامل عصا، ویلچر، سمعک و ... و همچنین کاشت حلزون برای ۴۹ کودک در کرمانشاه به عنوان مرکز غرب کشور را از دیگر خدمات بهزیستی برای معلولین اعلام کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقشار جامعه معلولین افراد ضایعه نخاعی با جمعیت ۷۷۰ نفر هستند که این تعداد در سال گذشته ۶۹۰ نفر بود، تاکید کرد: بخش قابل توجهی از افزایش معلولین ضایعه نخاعی مربوط به حوادث رانندگی است که ما خدماتی از جمله تهیه وسایل بهداشتی و... را برای آنها انجام می‌دهیم.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه به موضوع مسکن مددجویان بهزیستی خصوصا معلولین نیز اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۳۵ مورد و امسال ۵۹ مورد منزل مسکونی برای مددجویان تهیه شد که ۲۲۰ مورد آن مربوط به معلولین بود.

محمدی از در دست اقدام بودن احداث ۵۶۰ واحد مسکونی دیگر نیز یاد کرد که تا پایان سال ۳۰۰ واحد آن تکمیل خواهد شد.

به گفته وی، در استان کرمانشاه ۳۳۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی نیز برای طرح مسکن ملی ثبت نام کردند که امید آن می‌رود هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه افزود: در حوزه اشتغال مدددجویان بهزیستی نیز علاوه بر تسهیلات اشتغالزایی که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود، مشوق‌هایی نیز برای کارفرمایانی که از ظرفیت مددجویان بهزیستی استفاده کنند در نظر گرفته شده است.

کد خبر 69431

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد