در رسانه | مدرسه ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم در اردبیل راه‌اندازی شد

اردبیل- ایرنا- مدرسه ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم اردبیل روز یکشنبه طی آیینی به مناسبت بزرگداشت هفته معلولین در مجتمع آموزشی استثنایی باغچه‌بان شهر اردبیل راه‌اندازی و افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این واحد آموزشی ویژه چهار کلاسه که با کمک ۱۲ میلیارد ریالی یکی از خیرین احداث شده، هم اکنون پذیرای ۲۱ نفر از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در آیین بهره برداری از این واحد آموزشی اعلام کرد: استان اردبیل دارای ۱۵۰ نفر کودک مبتلا به اوتیسم است که ۱۳۰ نفر از آنها در قالب کودکان ویژه تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند.

حامد رضایی، آموزش در فضای مناسب و درمان را نیاز اساسی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم عنوان کرد و افزود: به زودی در یکی از شهرستان‌های دیگر استان نیز مدرسه ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم دایر می‌شود.

وی دایر کدن مدرسه برای حفاظت و آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم را ضروری خواند و بیان کرد: در این مدرسه که امروز افتتاح شد، علاوه بر ارائه خدمات درمانی، خدمات آموزشی مثل گفتار درمانی و موسیقی درمانی نیز در کنار آموزش رسمی مدرسه‌ای ارائه می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به تحصیل یک هزار و ۶۵۰ دانش‌آموز با شرایط ویژه جسمی در ۲۸ واحد آموزشی مستقل و ۳۵ واحد آموزشی ضمیمه استان اردبیل گفت: ۴۵۰ دانش‌آموز ویژه نیز به صورت تلفیقی در مدارس عادی استان در حال تحصیل هستند.

کلام الله صفری افزود: در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش استثنایی شده و در این امر بر غربالگری بیماری‌ها و اختلالات کودکان در مرحله پیش دبستانی تاکید ویژه‌ای شده است.

وی بیان کرد: کودکان استثنایی اگر به درستی غربالگری شده و مطابق با شرایط خود در مدارس ویژه تحت آموزش قرار گیرند، می‌توانند در سال‌های بعدی و در پایه‌های بالاتر تحصیلی به شکل موفق‌تری ادامه تحصیل بپردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از ارائه خدمات آموزشی به ۱۵۰ کودک دارای اختلال اوتیسم در مدارس استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: هدف آموزش و پرورش این است که با خدمات آموزشی تکمیلی و ویژه، کودکان با شرایط جسمانی و آموزشی ویژه را شناسایی کرده و با هدایت درست، شرایط تعلیم و تربیت آنها را به نحو احسن فراهم کند.

معاون امور عمرانی استانداری اردبیل نیز در آیین بهره‌برداری از این واحد آموزش کودکان دارای شرایط ویژه، کودکان معلول را دارای توانمندی بالاتر از افراد سالم عنوان کرد و گفت: توانمندی آنها در یادگیری و شکوفایی استعدادهای خدادادی بسیار بالاست.

میرکمال‌الدین میرجعفریان با تمجید از زحمات خانواده‌های دارای فرزند دچار اختلال و معلولیت برای تعلیم و تربیت کودکان خود بیان کرد: مسئولان کشور و استان نیز باید هر چه در توان دارند، برای تامین زیرساخت‌های آموزشی و شکوفایی توانمندی تحصیلی آنها به کار گیرند.

وی آماده‌سازی و احداث مدارس ویژه برای تحصیل کودکان داری معلولیت را تکلیف نظام مدیریتی و آموزشی کشور عنوان کرد و افزود: خوشبختانه خیرین مدرسه ساز استان در این زمینه به شکل درخشانی اقدام کرده‌اند.

معاون امور عمرانی استانداری اردبیل خواستار مناسب‌سازی فضاهای عمومی برای استفاده همه افراد دارای محدودیت جسمی شد و اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف هستند که فضاهای عمومی و ساخت و ساز شهری را برای استفاده همگانی به خصوص بهره‌مندی افراد معلول مناسب سازی کنند.

وی تاکید کرد: در این زمینه شهرداری‌ها و نظام مهندسی تکالیف ویژه و سنگینی دارند و باید معابر، حمل و نقل عمومی و فضاهای شهری را برای استفاده این افراد مناسب سازی کنند.

به گزارش ایرنا، اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال عصبی و تکاملی است که بر نحوه تعامل فرد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار او تأثیر می‌گذارد که علائم اغلب در ۲ سال اول زندگی ظاهر می‌شود.

مشکل در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران و داشتن علایق محدود و رفتارهای تکراری از جمله علائم بارز آن است و این علائم بر عملکرد فرد در مدرسه، کار و سایر زمینه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد.

اختلال اوتیسم معمولا یک اختلال مادام‌العمر است اما درمان‌ها و مداخلات مناسب می‌توانند علائم و عملکرد روزانه فرد را بهبود ببخشد.

امروز به مناسبت بزرگداشت هفته معلولین مدرسه ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم اردبیل در مجتمع آموزشی استثنایی باغچه‌بان شهر اردبیل با چهار کلاس درس راه‌اندازی و افتتاح شد.

این واحد آموزشی که توسط یکی از خیرین مدرسه ساز استان اردبیل احداث شده، ظرفیت پذیرش حدود ۱۰۰ دانش آموز را دارد و هم اکنون ۲۱ کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در آن مشغول به تحصیل هستند.

کد خبر 69425

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد