در رسانه | چالش‌های معلولین همدانی

همدان_رئیس جامعه توانمندان استان همدان با بیان اینکه مشکلات جامعه معلولان ۹۹ درصد در تمام استان‌ها یکی است گفت: جلسات ستاد مناسب‌سازی همدان هر ماه برگزار شود تا پیگیری حل مشکلات راحت باشد.

محمدعلی افشاری به مناسبت روز جهانی معلولان در گفتگو با خبرنگار مهر در همدان با بیان اینکه جامعه توانمندان استان که قبلاً جامعه معلولان نام می‌گرفت، ۴ هزار و ۳۰۰ نفر هستند افزود: طی سال‌های اخیر پیگیر مشکلات این قشر بودیم و باید مناسب‌سازی شهر برای معلولان مورد توجه باشد چراکه در قانون نیز صراحتاً به این موضوع اشاره شده است.

رئیس جامعه توانمندان استان همدان با بیان اینکه در ستاد مناسب‌سازی کشور اقداماتی آغاز شده بود که در سطح استان نیز فعالیت خوبی صورت می‌گرفت اما متأسفانه از سال گذشته در کشور کم‌رنگ شده است؛ افزود: هنوز با گذشت ۴ سال از قانون که می‌گذرد قانون اجرایی نمی‌شود و باید یکسری اقدامات و اصلاحات نیز در این زمینه انجام شود.

وی با تاکید به اینکه تا زمانی که حضور معلولان در جامعه حل نشود پیگیری موارد دیگری از مشکلات آنها مختل خواهد شد گفت: اکثر معلولان امکان حضور در سطح شهر را ندارند و قطعاً چنین افرادی با این مشکلات نمی‌توانند امور زندگی خود را بچرخانند و پیگیر کارهای خود باشند.

افشاری با اشاره به اینکه ما ۳۲ ماده در بحث معلولین داریم و طبق ماده ۲ که بحث مناسب سازی برای معلولین است و مهمترین بحث قرار می‌گیرد بیان کرد: مشکل پیگیری تأمین تجهیزات توانبخشی معلولان نیز وجود دارد و این در گیر و دار کمیسیون‌های پزشکی بهزیستی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر معلولی که نیاز به ویلچر دارد، حتماً باید مدتی صبر کند تا این وسیله را بگیرد، یعنی مددکار تشخیص دهد و کارشناس تأیید کند تا ویلچر تحویل داده شود در حالی که با طی این مراحل یک مددجو باید پنج سال صبر کند تا یک ویلچر به او تعلق گیرد.

افشاری تصریح کرد: در حال حاضر ویلچرهایی هم که تحویل مددجویان شود، بیشتر از یک سال کار نمی‌کنند و معلولان ما باید هزینه زیادی ۱۰ میلیون تومانی را متحمل شود تا بتواند یک ویلچر با کیفیت پایین را خریداری و استفاده کند تا پنج سال پر شود و سازمان بهزیستی ویلچری در اختیار وی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه در بحث مسکن معلولین چالش‌های فراوانی وجود دارد افزود: بسیاری از بچه‌های معلول در تأمین هزینه‌های مسکن، یعنی در خصوص ودیعه و هم در خرید مسکن دچار مشکل هستند و در این زمینه چالش‌های فراوانی وجود دارد که اصلاً قابل قبول نیست و کل معلولین ما در این زمینه دچار مشکل هستند.

رئیس جامعه توانمندان همدان گفت: تأمین هزینه خرید مسکن که کمترین میزان در شهر همدان یک و نیم میلیارد است، برای یک معلول حتی اگر اداره بهزیستی که گفته می‌شود ۲۰۰ میلیون قرار است در اختیار این افراد قرار دهد، امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: ودیعه مسکن ۱۵ میلیون تومانی که در اختیار معلولان قرار می‌دهند، مشکل آنها را حل نمی‌کند و حتی با این میزان یک معلول در پایین از شهر نیز نمی‌تواند خانه‌ای اجاره کند.

وی گفت: عمده ترین مشکلات معلولین در بحث مسکن، وضعیت تورم، وضعیت عدم وجود زمین برای آنها و اینکه در پایین‌ترین نقاط شهر همدان است، در این زمینه باید خیرین، مسکن و شهرسازی، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت و استاد فرمان امام ره در این حوزه وارد شوند و در بحث تأمین مسکن کمکی به این قشر داشته باشند.

افشاری با اشاره به ضرورت توجه علوم پزشکی به معلولان بیان کرد: باید مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها مناسب سازی درست برای جانبازان و معلولان داشته باشند در حالی که بودجه‌های خوبی هم در این زمینه دارند اما چالش‌های زیادی هم هست، در بحث ارائه خدمات در حوزه درمانی و همین طور در بحث توانبخشی طبق قانون باید هزینه توانبخشی پرداخت شود.

رئیس جامعه توانمندان استان همدان با بیان اینکه مشکلات جامعه معلولان ۹۹ درصد در تمامی استان‌ها یکی است گفت: جلسات ستاد مناسب‌سازی همدان هر ماه برگزار شود تا پیگیری حل مشکلات راحت باشد و معلولیت‌های جسمی حرکتی بیشترین آمار جمعیتی معلولان استان را تشکیل می‌دهند که به دلیل نبود امکانات نمی‌توانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند.

کد خبر 69420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد