۶۷ درصد معلولیت در خراسان جنوبی از نوع شدید و متوسط است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین آمار ثبت شده ۲۴ هزار و ۶۴ نفر در این استان معلول هستند که ۶۷ درصد آنان معلولیت شدید و متوسط دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن شرفی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی افراد دارای معلولیت که در مرکز توان‌افزای اوتیسم برگزار شد افزود: ۱.۵ درصد جمعیت معلول کشور در خراسان جنوبی هستند و ۲۴ هزار و ۱۲۷ نفر مستمری ماهانه از بهزیستی دریافت می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از معلولیت با تولد نوزاد سالم گفت: بهزیستی در بحث ژنتیک خدمات خوبی ارائه می‌دهد که نیاز است از سوی شبکه بهداشت و درمان افراد دارای فاکتور خطر ارجاع داده شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: هم اکنون تا سقف ۱۵ میلیون تومان هزینه‌ها در ارتباط با آزمایش‌های ژنتیک پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سوانح رانندگی سهم عمده‌ای در ایجاد معلولیت دارند ادامه داد: بیشترین معلولان در شهرستان زیرکوه با ۴.۹۲ درصد و کمترین با ۱.۷۵ درصد جمعیت در شهرستان خوسف هستند.

شرفی با اشاره به وجود ۲۵ مرکز نگهداری معلولان در استان خراسان جنوبی، از موسسه توانبخشی حضرت علی اکبر (ع) به عنوان شاخص‌ترین آنها نام برد و گفت: این مرکز محل نگهداری و توانبخشی بیش از ۴۰۰ معلول ذهنی، جسمی و سالمند در بیرجند است.

وی به نگهداری ۸۱۰ معلول در مراکز تحت نظارت بهزیستی اشاره کرد و افزود: ۱۵ هزار و ۳۹۸ نفر افراد دارای معلولیت نیز در منزل نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ساخت مسکن را از دیگر خدمات بهزیستی به جامعه هدف عنوان کرد و گفت: اکنون ۵۵۶ مسکن در دست ساخت است اما در قالب طرح نهضت ملی مسکن بیش از هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده که از این تعداد ۹۹۶ نفر تایید اولیه شده‌اند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کمک بلاعوض برای ساخت مسکن به خانواده‌های ۲ معلول روستایی در حد ۱۵۹ میلیون تومان و خانوارهای شهری ۲۰۰ میلیون تومان است.

شرفی با بیان اینکه تسهیلات ساخت مسکن هم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود افزود: در صورتی که زمین ویلایی در اختیار قرار بگیرد، ساخت مسکن مناسب معلولان را می‌توان انجام داد.

وی با اشاره به هفته جهانی افراد دارای معلولیت از ۱۲ تا ۱۸ آذر عنوان کرد: شعار این هفته «راه‌حل‌های تحول‌آفرین برای توسعه فراگیر، نقش نوآوری در ایجاد جهانی دسترس‌پذیر و برابر» است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان اینکه ۲۰ برنامه ویژه هفته معلولان پیش‌بینی شده است گفت: دیدار نمایندگان جامعه معلولان با استاندار، اعزام پنج نفر از نخبگان معلول به سازمان بهزیستی کشور برای شرکت در کمیته‌های تخصصی و امضای چند تفاهم نامه از مهمترین این برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه برای دسترسی بهتر دانش‌آموزان معلول تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش استثنایی امضا می‌شود ادامه داد: در قالب این تفاهم نامه تسهیلگران طرح سی. بی. آر رابط بین معلول و مدارس روستایی هستند که ۶۰ دانش‌آموز معلول از مزایای این طرح بهره مند می‌شود.

شرفی عنوان کرد: در قالب تفاهم نامه‌ای با بیمه سلامت از این پس هزینه‌های درمان معلولان در بخش‌های توانبخشی در حوزه‌های کاردرمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، ارتوپدی سنجی با ۷۰ درصد پوشش بیمه‌ای محاسبه خواهد شد.

وی ادامه داد: نشست‌هایی با دستگاه‌های مرتبط با قانون حمایت از معلولان هم برگزار می‌شود تا امور معلولان را بتوانیم تسهیل کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی همچنین از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای معلولان در هفته جاری خبر داد و گفت: اولین کارگروه قانون حمایت از معلولان برای اولین بار با حضور معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حمایت‌های جدید بهزیستی در بحث اشتغال معلولان تصریح کرد: برای جبران کارایی معلولیت‌های خیلی شدید به مدت پنج سال از ۲۰ تا ۵۰ درصد سهم بیمه کارفرما پرداخت می‌شود.

شرفی با تاکید بر لزوم مناسب‌سازی اماکن عمومی و دولتی برای تردد معلولان افزود: در حوزه مناسب‌سازی ادارات و دستگاه های دولتی وضعیت مناسبی داریم و از این حیث دومین استان بعد از قم هستیم اما در امکان عمومی و فضاهای شهری هنوز ضعف‌هایی وجود دارد.

در این نشست چند خبرنگار توانیاب خراسان جنوبی نیز تجلیل شدند.

سوم دسامبر (۱۲ آذر امسال) روز جهانی معلولان است و برنامه‌های بزرگداشت هفته جهانی افراد دارای معلولیت تا ۱۸ آذر ادامه دارد.

کد خبر 69382

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد