در مراسم افتتاح فرهنگسرای افراد دارای معلولیت در شیراز مطرح شد/چشم امید افراد درای معلولیت به همت مسئولان

بیش از۱۰۰ هزار معلول در شیراز نیازمند همت مسئولان برای داشتن زندگی عادی هستند.

به گفته محمد رضا هوشیار مدیرکل بهزیستی فارس، بیش از ۱۰۰ هزار معلول جسمی، حرکتی و بینایی در شهر شیراز زندگی می‌کنند و این در حالی است که به گفته سردار مؤمنی، رئیس پلیس راهور فراجا، فارس در رده نخست تصادفات کشور قرار گرفته است و شهر شیراز بیشترین جان باختگان تصادف‌ها را دارد و همچنین شهر شیراز بیشترین تعداد مصدومان و مجروحان تصادفات را دارد به گونه‌ای که ۱۷ درصد از تصادفات منجر به قطع نخاع و معلولیت می‌شود.

علاوه بر این آمار، تعداد دیگری از افراد جامعه در سال به دلایل مختلف دچار معلولیت می‌شوند که سبب افزایش آمار شهروندان معلول می‌شود.

معلولانی که طبق آیین نامه اجرایی ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان آمده است که اصلاح محیط و تدارکات وسایل حمل و نقل به گونه‌ای باشد که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط اطراف خود از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره‌مند شوند.

اما معلولان می‌گویند بیشتر ساختمان‌های اداری استانداردهای را لازم برای تردد افراد معلول و حتی سالمندان ندارند و چهره شهر آن گونه نیست که آن‌ها بتوانند به راحتی همه جا رفت و آمد کنند و کارهای خود را بدون نیاز به دیگران و بدون دغدغه انجام دهند.

بر اساس قانون، شهرداری‌ها باید از صدور پروانه ساخت و یا پایان‌کار برای آن تعداد از ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابری که استاندارهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری کنند و سازمان بهزیستی کشور مجاز است بر مناسب‌سازی ساختمان‌ها و اماکن دولتی و عمومی دستگاه‌ها نظارت و گزارشات اقدامات آن‌ها را درخواست کند.

دستیار استاندار فارس در امور مرتبط با معلولان هم معتقد است نبود نظارت جدی بر ساخت‌وسازهایی که بدون در نظر گرفتن استانداردها صورت می‌گیرد مشکلات معلولان را دوچندان کرده است

سعید فانی نامناسب بودن محیط شهری و رعایت نکردن اصول استانداردسازی اماکن و معابر عمومی برای تردد معلولان را از معضلات جدی در سطح شهر شیراز می‌داند و معتقد است که اگر یک فرد معلول موفق به ورود در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی و اجتماعی شود، اما از امکانات و استانداردهای لازم برای حضور در جامعه محروم باشد نمی‌تواند از توانمندی خود بهره ببرد.

مدیرکل بهزیستی فارس می‌گوید هم‌اکنون ۴۰ خیابان پر تردد برای معلولان شناسایی شده که برای مناسب‌سازی نیاز به همکاری شهرداری شیراز است.

شه‌دوست شیرازی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: معابر کلانشهر شیراز بر اساس اولویت تردد معلولان و افراد توان خواه مناسب سازی و سپس شناسنامه دار می‌شود. بر اساس اطلاعات و میزان تردد معلولان و افراد توان خواه در هر معبر، برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و اولویت بندی اجرایی انجام خواهد شد که این کار در مدت زمان ٣ سال انجام خواهد شد.

کد خبر 69314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد