در رسانه | 125 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به معلولان قزوین اختصاص یافت

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در قالب اعتبارات بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۲۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به معلولان و جامعه هدف بهزیستی استان قزوین اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، علی دهباشی‌پور امروز در نشست خبری با اهالی رسانه استان قزوین که به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت در سالن جلسات اداره‌کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در همه جای دنیا آمار معلولان را بر حسب ۱۰ درصد جمعیت کشور حساب می‌کنند، اما در ایران مبنای محاسبه جمعیت معلولان ۴ درصد جمعیت کشور است که این یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

وی از اجرای طرح غربالگری و رصد معلولیت در استان قزوین خبر داد و گفت: با اجرای این طرح ۱۴ هزار خانواده دارای معلول در استان قزوین شناسایی شدند که بعد از غربالگری صورت‌گرفته ۲ هزار خانواده نیازمند به مداخلات تخصصی سازمان بهزیستی در حوزه‌هایی مانند توان‌بخشی و موارد دیگر تشخیص داده شدند.

دهباشی‌پور میزان تعهد اشتغال بهزیستی در استان قزوین را در سال جاری ۲۸۸ نفر عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون برای ۲۷۲ نفر از جامعه هدف و افراد دارای معلولیت شغل ایجاد کردیم که به معنای تحقق ۹۶.۴ درصدی تعهد اشتغال سازمان بهزیستی در این استان است. البته برای ۱۰۰ نفر دیگر هم شغل ایجاد شده که این آمار هنوز در سامانه رصد اشتغال ثبت نشده است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات اشتغال‌زایی بهزیستی در سال ۱۴۰۱ ادامه داد: در قالب اعتبارات بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۲۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به معلولان و جامعه هدف بهزیستی استان قزوین اختصاص یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین همچنین درباره اجرای طرح‌های ساخت مسکن معلولان استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۹ باب واحد مسکونی به خانواده‌های معلول واگذار کردیم که ۱۳ خانواده دومعلولی بودند و سایر خانواده‌های ایتام وابسته به معلولان محسوب می‌شوند.

دهباشی‌پور با انتقاد از عدم تخصیص تسهیلات ودیعه مسکن معلولان استان در سال جاری افزود: قرار بود اعتبارات لازم در این حوزه در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی به خانواده معلول بدهیم که هنوز این اعتبارات تخصیص نیافته است. در حال حاضر ۹۶ خانواده دارای معلول در انتظار دریافت وام ودیعه مسکن هستند.

وی با بیان اینکه سال قبل ۲۴.۵ میلیارد تومان خدمات موردی به معلولان ارائه دادیم، ادامه داد: امسال ۱۶ هزار و ۷۰۰ درخواست برای این خدمات داریم که ۳ هزار و ۴۰۰ درخواست هم در سفر ریاست‌جمهوری به آن اضافه شد که حدود ۶.۵ میلیارد تومان برای پاسخگویی به این خواسته‌ها هزینه کردیم و در حوزه خدمات درمانی ۲ میلیارد تومان کمبود بودجه داریم.

۲۷ هزار معلول قزوینی تحت پوشش بهزیستی هستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین هم در این نشست جمعیت معلولان تحت پوشش بهزیستی استان را ۲۷ هزار و ۲۹۵ نفر عنوان کرد و گفت: از این جمعیت ۱۲ هزار و ۳۸۴ نفر معلول در شهرستان قزوین، ۵ هزار و ۲۶۹ نفر معلول در شهرستان البرز، ۴ هزار و ۱۱۷ نفر در تاکستان، ۲ هزار و ۷۸۴ نفر در بویین‌زهرا، ۱۸۴۵ نفر در آبیک و ۸۹۶ نفر در آوج زندگی می‌کنند.

راحله جاتن با اشاره به تقسیم‌بندی جمعیتی معلولان استان قزوین از نظر نوع معلولیت اضافه کرد: ۱۱ هزار و ۶۴۲ نفر از معلولان ما معلولان جسمی-حرکتی، ۵ هزار و ۹۴۸ نفر معلولان گفتاری، ۵ هزار و ۴۴۳ نفر معلولان شنوایی، ۵ هزار و ۳۱۵ نفر معلولان بینایی، ۶ هزار و ۹۱۵ نفر معلولان ذهنی، ۲ هزار و ۹۲ نفر معلولان روانی، ۵۰۸ نفر معلولان ضایعه نخاعی و مابقی هم سالمندان هستند.

وی با بیان اینکه ۳۵ مرکز نگهداری و توان‌بخشی شبانه‌روزی در استان قزوین داریم، گفت: این مراکز شامل ۹ مرکز توان‌بخشی معلولان ذهنی، ۸ مرکز نگهداری و توان‌بخشی سالمندان، ۵ مرکز ویزیت در منزل، ۵ مرکز توان‌بخشی بیماران روانی مزمن، ۳ مرکز توان‌بخشی معلولان جسمی‌حرکتی، ۶ مرکز مراقبین در منزل و خانه کوچک هستند.

جاتن از وجود ۲۳ مرکز توان‌بخشی و آموزشی روزانه در استان خبر داد و افزود: این مراکز شامل ۵ مرکز توان‌بخشی معلولان جسمی-حرکتی، ۵ مرکز توان‌بخشی ذهنی، ۴ مرکز حرفه‌آموزی، ۴ مرکز توان‌بخشی روزانه سالمندان، ۲ مرکز روزانه ضایعات نخاعی و یک مرکز روزانه اتیسم هستند.

معاون بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به معلولیت ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در کمیسیون تشخیص معلولیت رسیدگی شده است، گفت: همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ نفر دانش‌آموزان و ۲۲۰ نفر از دانشجویان معلول هم از خدمات بهزیستی بهره‌مند شدند. در ضمن ۶۰ نفر هم گواهی معافیت سربازی از بهزیستی گرفتند.

کد خبر 69291

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد