در رسانه | بیش از ۲۷ هزار معلول از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر ۲۷ هزار و ۲۹۵ معلول در استان از خدمات بهزیستی استفاده می کنند.

قزوین_ به گزارش خبرنگار بسیج، ظهر امروز نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان قزوین با محوریت روز جهانی افراد دارای معلولیت با حضور اصحاب رسانه استان در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

دکتر دهباشی پور مدیرکل بهزیستی استان قزوین در این نشست بیان کرد: در جامعه هدف، تفکیک معلولیتی و تفکیک افراد سالم داریم. گاهی یک فرد با دارا بودن چند معلولیت نیازمند دریافت چندین خدمت است و در حال حاضر ۲۷ هزار و ۲۹۵ نفر معلول در استان وجود دارد. در بین شهرستان های استان، همچنان رشد جامعه هدف ما در شهرستان قزوین بیش از سایر نقاط استان است چرا که مهاجرت و حاشیه نشینی در شهر قزوین زیاد است.

وی با تفکیک جامعه معلولین گفت: ۵ هزار و ۴۴۲ معلول شنوایی، ۵ هزار و ۳۱۵ معلول بینایی، ۱۱ هزار و ۶۴۹ معلول جسمی حرکتی، ۶ هزار و ۹۱۵ معلول ذهنی، ۲ هزار و ۹۹۲ در بخش عصاب و روان، ۵ هزار و ۹۴۸ نفر در بخش صوت و گفتار، ۲ هزار و ۹۶۰ سالمند و ۵۰۸ نفر معلول ضایعه نخاعی در استان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به عملکرد حوزه معاونت توانبخشی طی ۹ ماهه سالجاری اظهار کرد: مراکز توانبخشی شبانه روزی مراکز ویزیت در منزل و مراقبین در منزل و خانه های کوچک شامل نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی (شامل مراکز نگهداری زیر 14 سال مختلط، بالای 14 سال به تفکیک جنسیت) ۹ مرکز، نگهداری و توانبخشی معلولین جسمی حرکتی بالای 14 سال و ترکیبی زن و مرد ۲ مرکز، نگهداری و توانبخشی بیماران روانی مزمن بالای 15 سال و به تفکیک جنسیت ۵ مرکز، نگهداری و توانبخشی سالمندان شامل 1 مرکز ترکیبی زن و مرد، سایر مراکز به تفکیک جنسیت) ۸ مرکز، ویزیت در منزل به تفکیک نوع معلولیت شامل مراکز سالمندان، ذهنی، جسمی، ضایعه نخاعی ۵ مرکز، می گردد.

دهباشی پور عنوان کرد: همچنین خانه های کوچک معلولین ذهنی خفیف دختران بالای 14 سال سالمندان ۴ مرکز و مراقبین در منزل شامل ۲ مرکز می باشد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی
مرکز مراقبین در منزل تصریح کرد: مرکز توانبخشی آموزش خانواده و کودک کم شنوا ۱ مرکز، توانبخشی روزانه ضایعه نخاعی ۲ مرکز، توانبخشی روزانه معلولین جسمی حرکتی ۵ مرکز، توانبخشی روانی
حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی و حمایتی ۱ مرکز، توانبخشی روزانه سالمندان ۴ مرکز، توانبخشی روزانه ذهنی زیر و بالای 14 سال ) ۴ مرکز، توانبخشی روزانه اوتیسم ۱ مرکز می باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه مراکز متناسب با جامعه هدف، مراکزمان توسعه نیافته است که به دلیل عدم وجود نیروی متخصص و همچنین نزدیکی به پایتخت به عنوان بازار کار بزرگ است. تلاش ما برای این است که آگاه سازی را طوری انجام دهیم که مطالبه ما تبدیل به مطالبه عمومی شود. سه هزار تجهیزات توانبخشی شامل تجهیزات بینایی، شنوایی، جسمی و حرکتی و کاشت حلزون امسال بین جامعه هدف توزیع شده است.

دهباشی پور اضافه کرد: به دنبال ایجاد تفاهم نامه بین دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش و بهزیستی برای ارتباط با مرکز کاشت حلزون گیلان هستیم که استان های همدان، زنجان، قزوین را پوشش می دهد و قدم مثبتی برای معلولین شنوایی خواهد بود.

وی یادآور شد: ۲۲ هزار و ۲۵۹ نفر معلول مستمری بگیر در استان وجود دارد. سال گذشته در حوزه خدمات موردی ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ازای بیش از ۱۶ هزار درخواست هزینه کردیم و امسال باتوجه به افزایش هزینه‌ها در حوزه درمان به اعتبار بیشتری نیازمند هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در ادامه با اشاره به بحث ودیعه مسکن یادآور شد:
امسال ده میلیارد تومان برای مسکن معلولین اختصاص یافت که به زودی محقق می شود. طرح دولت این است که امسال هیچ خانواده دو معلول نباید بدون مسکن بماند.

دهباشی پور اضافه کرد: یارانه برای تعرفه مراکز غیردولتی از مواردی است که درحال حاضر مطرح است که هنوز مصوب نشده است که قرار است تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: در حوزه بیماران روان با این مشکل مواجه هستیم که داروها خارج از پوشش بیمه قرار دارد و هزینه درمان‌ها هم افزایش پیدا کرده و باید از ظرفیت خیران در این خصوص استفاده کنیم.

این مسوول گفت: در هزینه‌های ودیعه مسکن هم کمبود داریم و براساس آخرین آمار ۹۶ نفر در نوبت قرار دارند که البته این میزان درحال حاضر افزایش یافته و در این حوزه نیز نیازمند کمک خیران هستیم.

کد خبر 69278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد