در رسانه | خدمات دهی بهزیستی قزوین به بیش از ۲۷ هزار معلول

قزوین - ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۲۷ هزار و ۲۹۵ معلول در استان از خدمات بهزیستی استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی دهباشی پور روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته معلولان برگزار شد،افزود: بهزیستی علاوه بر حمایت ها از این قشر در زمینه تامین مسکن، اشتغال و توانمندسازی و پرداخت مستمری نیز فعالیت می کند و در زمینه پیشگیری از معلولیت هم طرح های غربالگری بینایی، شنوایی و ژنتیک را در سنین صفر تا ۶ سال انجام می‌دهد.

این مسوول گفت: در حوزه مراکز توانبخشی شبانه روزی، مراکز ویزیت در منزل، مراقبت در منزل و خلانه‌های کوچک ۳۵ مرکز فعال درحال ارائه خدمات هستند.

وی اظهار داشت: پیشگیری از معلولیت جزو برنامه های اصلی سازمان بهزیستی بوده و براساس رسالت خود برنامه های متعددی را در این‌ زمینه انجام داده است. دهباشی پور تصریح کرد: طرح غربالگری بینایی، ژنتیک، شنوایی و اضطراب از جمله مهمترین طرح ها و برنامه های بهزیستی برای پیشگیری از معلولیت است.

وی ادامه داد: البته در ماده ۲۸ قانون جامع حمایت از معلولان نیز برای معلولان شدید و خیلی شدید منابعی در قالب کمک معیشت در حال پیش بینی است که در کنار مستمری آنها پرداخت شود.

دهباشی پور اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین آمار جامعه معلولان در شهرستان های قزوین با ۱۲ هزار و ۳۸۴ نفر و البرز با پنج هزار و ۲۶۴ نفر و تاکستان با چهار هزار و ۱۱۷ نفر معلول هستند که رشد جامعه هدف در قزوین بیشتر از سایر مناطق است.

به گفته این مسوول، شهرستان البرز به دلیل مهاجر پذیر بودن و شهرستان تاکستان به دلیل رواج ازدواج فامیلی هم دارای رشد بیشتر معلولان هستند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش جامعه هدف معلولان، متخصصین در بهزیستی استان افزایش نیافته و همچنان کمبود نیرو داریم و اگر مراکز خصوصی نبود، امکان برآوردن نیازها وجود نداشت.

دهباشی پور افرود: تنها ۲ متخصص کار درمانی ذهنی در استان قزوین داریم و باید اذعان کنیم در حوزه امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی برای خدمت رسانی به جامعه معلولان دچار کمبود هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به صنعتی بودن استان گفت: صنایع در استان‌هایی که صنعتی است باید مکلف شوند درصدی از آورده‌های خود را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و در دستگاه‌های خدمات رسان مانند بهزیستی هزینه کنند و نیاز داریم این موضوع به مطالبه‌گری عمومی تبدیل شده و قانون برای آن تصویب شود.

دهباشی پور با بیان اینکه برای خدمات رسانی هرچه بهتر به اقشار تحت پوشش در تلاشیم تا از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی استان استفاده کنیم،افزود: به عنوان مثال برای استفاده از ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی مناطق مختلف در حوزه کاشت حلزون به دنبال تفاهم‌نامه هستیم که عملی شدن آن مزایای مختلفی را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سال گذشته در حوزه خدمات موردی ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ازای بیش از ۱۶ هزار درخواست هزینه کردیم و امسال باتوجه به افزایش هزینه‌ها در حوزه درمان به اعتبار بیشتری نیازمند هستیم.

دهباشی پور اضافه کرد: یارانه برای تعرفه مراکز غیردولتی از مواردی است که درحال حاضر مطرح است که هنوز مصوب نشده است که قرار است تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: در حوزه بیماران روان با این مشکل مواجه هستیم که داروها خارج از پوشش بیمه قرار دارد و هزینه درمان‌ها هم افزایش پیدا کرده و باید از ظرفیت خیران در این خصوص استفاده کنیم.

این مسوول گفت: در هزینه‌های ودیعه مسکن هم کمبود داریم و براساس آخرین آمار ۹۶ نفر در نوبت قرار دارند که البته این میزان درحال حاضر افزایش یافته و در این حوزه نیز نیازمند کمک خیران هستیم.

کد خبر 69272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد