در رسانه | مدیرکل بهزیستی استان اردبیل:
۲۳ واحد مسکن معلولان در استان اردبیل آماده بهره‌برداری است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل بهزیستی اردبیل از آماده بهره‌برداری شدن ۲۳ واحد مسکن و ۱۵۰ طرح اشتغالزایی معلولان در استان، به مناسبت هفته گرامیداشت توانمندی‌های این قشر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد رضایی روز شنبه در نشست خبری به‌مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت، در اداره کل بهزیستی استان اردبیل گفت: مطالبه‌گری حقوق افراد تحت پوشش بهزیستی، در اولویت کاری این اداره کل قرار گرفته و توجه به تامین نیازهای جامعه هدف، در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وی با اشاره به دیدار اخیر هفت نفر از معلولان استان اردبیل با رئیس جمهور، اظهار کرد: بسترهای لازم برای شکوفای استعدادهای جامعه هدف باید طبق تاکید آیت‌الله رئیسی فراهم شود و این امر نه یک لطف به معلولان، بلکه وظیفه کارکنان بهزیستی است.

وی تامین ۳۷۰ سمعک، بیش از ۵۵ هزار باطری سمعک، ۳۷۰ دستگاه ویلچر، ۳۱۴ عدد پوشک مواج، ۱۱۲ کیلوگرم کاغذ بریل، ۴۶۶ ضبط صدا، عصای سفید، ذره بین و ساعت گویا برای نابینایان، بیش از ۹۰ هزار وسیله برای معلولان جسمی و حرکتی و بیش از ۲۵۰ وسیله دیگر توانبخشی را از خدمات اداره کل بهزیستی استان اردبیل ظرف یک‌سال گذشته به معلولان استان ذکر کرد.

رضایی افزود: از ۲۷ هزار و ۲۴۷ معلول تحت پوشش بهزیستی در استان یک‌هزار و ۷۰۶ معلول جسمی و حرکتی، سه هزار و ۱۹۷ معلول بینایی، سه هزار و ۱۴۳ معلول شنوایی و صوت و گفتار، ۲ هزار و ۶۴۳ معلول روان و ۶ هزار و ۵۵۸ معلول ذهنی داریم و بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ معلول در جامعه روستایی و شهری استان از خدمات توانبخشی بهره‌مند هستند.

او ادامه داد: ۲۵ صندوق با ۳۷۳ عضو برای توانمندسازی اقتصادی و مالی جامعه هدف در استان تشکیل داده‌ایم و در حوزه مناسب سازی محیط زندگی و خودرو در استان ۵۹۱ نفر از خدمات بهزیستی بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل پرداخت کمک هزینه به یک‌هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز و دانشجو و کمک هزینه ایاب و ذهاب به یک‌هزار و ۱۱۹ معلول را از دیگر خدمات بهزیستی عنوان کرد و گفت: ۳۱ مرکز توانبخشی و مراقبتی در استان با یک‌هزار و ۳۵۸ نفر تحت پوشش در استان فعال است و مجوز ایجاد ۹ مرکز جدید برای معلولان روان، ذهنی و سالمندان در استان اخذ شده است.

او گفت: با وجود افزایش شمار معلولان از ۲۳ هزار و ۶۴۹ نفر در آغاز سال جاری به ۲۷ هزار نفر در حال حاضر، اغلب معلولیت‌ها ناشی از حوادث و سوانح است و خوشبختانه شمار برخی معلولیت‌ها از جمله شنوایی، به شکل چشمگیری رو به کاهش است.

وی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل را از نظر جذب و استخدام ۶ نابینا، در این راستا پیشگام معرفی کرد و گفت: بانک اطلاعاتی معلولان را برای جذب و استخدام آنها مطابق قانون تهیه کرده‌ایم و کارخانه‌داران در صورت به‌کارگیری معلولان، از پرداخت حق بیمه آنها معاف و از تسهیلات قرض‌الحسنه برخوردار می‌شوند.

رضا محمدی، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اردبیل نیز در این نشست گفت: ایران جزو ۴۰ کشور جهان است که قوانین راجع به معلولان در آنها وضع شده است اما در اجرای این قانون‌ها مشکل و ضعف داریم و امیدواریم در دولت سیزدهم، گام‌های بلندی در راستای احقاق حقوق معلولان برداشته شود.

وی افزود: از یک‌هزار و ۱۹۷ ورزشکار معلول در استان اردبیل ۴۴۲ نفر زن و ۷۵۵ نفر مرد هستند و ۹۲ نفر از این ورزشکاران کم بینا و نابینا و ۴۰۵ نفر کم شنوا و ناشنوا و ۷۰۰ نفر دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند و همه آنها در ۲۷ رشته ورزشی فعالیت می‌کنند.

فاطمه جدی، مدیر کانون نابینایان شهرستان اردبیل هم بزرگترین مشکل این قشر را دشواری ایاب و ذهاب و راهنمایی‌های نادرست برخی شهروندان در معابر عمومی اعلام کرد و گفت: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه برای ترویج فرهنگ صحیح برخورد با این افراد و اشتغال‌زایی برای آنها تاثیرگذار است و از رسانه‌ها در این راستا انتظار تلاش بیشتر داریم.

نوروز امانی، مسئول انجمن معلولان جسمی و حرکتی اردبیل، قانون جامع حمایت از معلولان را به کشتی شکسته تشبیه کرد و گفت: این کشتی نه غرق می‌شود و نه راه به ساحل می‌برد و جامعه ما از نظر معیشت و اشتغال وضعیت خوبی ندارد.

رحیم عالی مسئول، هیات ورزش‌های معلولان و جانبایان اردبیل هم این هیات را مدال‌آورترین هیات ورزشی در استان و شمال غرب کشور اعلام کرد و از وجود ورزشکاران معلول صاحب عنوان و سکوهای قهرمانی کشوری در استان اردبیل خبرداد.

در پایان این نشست با اهدای هدایا و لوح تقدیر از خبرنگاران تجلیل به عمل آمد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

کد خبر 69260

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد