کمیته مناسب‌سازی در شهرداری قم تشکیل شد/ تهیه نقشه پراکندگی حضور معلولان در شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از تشکیل کمیته مناسب‌سازی شهرداری قم و تدوین دستورالعمل این کمیته در مجموعه معاونت شهرسازی خبر داد.

مجید متین فرد در گفت و گو با خبرنگار شهرنیوز با اشاره به کافی نبودن خدمات رفاهی و امکانات ویژه معلولان در شهر اظهار داشت: شناخت آسیب‌های این حوزه و تعامل با جامعه هدف می تواند مسیر را برای بهبود شرایط هموار کند.
وی از تدوین دستورالعملی با عنوان کمیته مناسب سازی شهرداری قم در سال جاری خبر داد و گفت: پیگیری برای عملیاتی شدن و اجرای بودجه های مصوب شهرداری و مصوبات استانی مرتبط با مناسب سازی، نظارت و ارزیابی میزان تحقق ضوابط، مصوبات و سیاست های ابلاغی استانی و کشوری، و ایجاد انسجام، وحدت رویه و جلوگیری از فعالیت های موازی در انجام امور مناسب سازی در مناطق و سازمان‌ها از جمله اهداف این دستورالعمل است.
متین فرد اعضای تشکیل دهنده این کمیته را نمایندگان ۱۳ معاونت و سازمان شهرداری قم عنوان کرد و گفت: معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم و یا نماینده تام‌الاختیار به عنوان‌ رئیس کمیته، کارشناس مسئول دبیرخانه، کمیته مناسب سازی شهرداری قم به عنوان دبیر کمیته، معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم و یا نماینده تام‌الاختیار، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم و یا نماینده تام‌الاختیار، مدیرعامل سازمان فضای سبز و سازمان زیباسازی و یا نماینده تام‌الاختیار و نماینده شورای اسلامی شهر قم از جمله اعضای این کمیته هستند.
وی ایجاد فضاهای همه شمول و کنترل کیفی فضاها و ساختمان‌های عمومی به منظور تسهیل تردد معلولان جسمی و حرکتی را از اهداف تشکیل این کمیته دانست و افزود: تلاش کردیم تا نقشه پراکندگی معلولان در سطح استان و مناطق قم را احصا کنیم تا مناسب سازی را بر اساس نیاز جامعه هدف انجام دهیم.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در این خصوص گفت: اطلاعات جمعیت ۷ هزار نفری معلولین از سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و جانبازان که طی جلسات متعددی که در کمیته انطباق داشتیم، دریافت شد و بر اساس آن نسبت به تهیه جداول و نقشه‌های شهری اقدام کردیم.
به گفته وی، تکمیل اطلاعات جامعه افراد دارای معلولیت در شهر قم توسط دستگاه ذیربط می‌تواند شهرداری را برای تکمیل نقشه پراکندگی معلولیت و استفاده بهتر از آن در مسیر اولویت بندی صحیح در اجرای پروژه‌ها یاری کند.
متین فرد از افزایش هشت برابری بودجه مناسب سازی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: در مرحله اول در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۰۰ میلیون تومان، در هر منطقه از مناطق هشتگانه شهر قم هزینه شد که در سال ۱۴۰۱، مطابق جدول در مناطق هشتگانه و سازمانهای تابعه نسبت به اختصاص بیش از ۲۱ میلیارد تومان برای اقدامات مناسب سازی اقدام شد.
وی با تاکید بر هدفدار کردن بودجه در این خصوص گفت: هرگونه تخصیص و یا هزینه بودجه مصوب ۱۴۰۱ در خصوص مناسب سازی فضاهای شهری به منظور تردد معلولین بدون هماهنگی کمیته مناسب سازی شهرداری قم ممنوع است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در پایان از اهمیت مسئله مناسب‌سازی در برنامه ریزی شهرداری قم گفت و افزود: مدیریت شهری با کمک سایر نهادها باید در این حوزه با جدیت وارد شود و مجموعه شهرداری نیز در این خصوص اقدامات قابل توجهی انجام داده و برنامه‌ریزی های آینده نیز حکایت از توجه به این بخش دارد.

کد خبر 69258

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد