در رسانه | مدیرکل بهزیستی بوشهر: اجرای قانون جامع حمایت از معلولان دشوار است

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: قانون جامع حمایت از معلولان؛ قانونی جامع، وسیع و ایده آل است، اما برای اجرای آن دشواری هایی وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر به نقل از ایرنا حسین اسدی راد روز شنبه به مناسبت ۱۲ آذرماه روز جهانی معلولان در گفت وگو با ایرنا افزود: قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۹۷ در قالب ۳۴ ماده و ۲۶ تبصره به تصویب رسید، اما موارد دیده شده درآن بخوبی اجرا نمی‌شود.

وی اظهار کرد: در قانون جامع حمایت از معلولان برای همه دستگاه‌های اجرایی به نوعی نقش، کارکرد و وظیفه‌ای تعریف شده است، اما همکاری‌ دستگاه‌ها متفاوت و همین امر باعث شده امروز در اجرای این قانون با مشکلاتی روبرو شویم.

اسدی راد ادامه داد: قانون گذار توجه به درمان، تحصیل، مناسب سازی مبلمان شهری، اشتغال و بسیاری موارد دیگر را در قانون جامع حمایت از معلولان تعریف کرده است، اما امروز همه موارد تعریف شده در قانون اجرا نشده و با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم.

وی گفت: چندین سال است که در قالب قانون جامع حمایت از معلولان برای مناسب سازی مبلمان شهری و برداشتن موانع برای جامعه هدف به عنوان نیاز اساسی بخشی از شهروندان تلاش شده است ، اما هنوز هم نامناسب بودن محیط شهری و وجود موانع فیزیکی از جمله مهمترین مشکلات معلولان استان بوشهر به شمار می‌رود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: در راستای فراهم شدن زمینه عدالت اجتماعی، مسئولان باید قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را اجرایی کنند.

وی یادآور شد: آیین نامه قانون جامع حمایت از معلولان بخوبی تنظیم شده و اجرای آن می‌تواند بیشتر نیاز معلولان کشور و بویژه نابینایان را برطرف کند.

اجرای قانون سه درصد اشتغال معلولان در دستگاه‌های اجرایی ضرورتی اجتناب ناپذیر

اسدی راد با اشاره به اختصاص سه درصد از استخدام دستگاه‌های اجرایی به معلولان اضافه کرد: هر چند طی ۲ سال گذشته گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده است، اما هنوز اجرای کامل این قانون نیازمند فرهنگ سازی و تبیین است تا دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

وی اظهار کرد: با تلاش صورت گرفته از ۲ سال گذشته تاکنون ۳۲ نفر از معلولان این استان بوشهر در قالب آزمون‌های استخدامی در دستگاه‌های اجرایی این استان مشغول به کار شده اند.

اسدی راد اضافه کرد: افزون بر این تلاش شده شرکت‌های دولتی و غیر دولتی نیز نسبت به بکارگیری معلولان اقدام کنند.

وی در باره پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به معلولان افزود: براساس قانون تسهیلات اشتغال‌زایی برای پرداخت به معلولان تعریف شده است، اما برخی از معلولان تسهیلات را گرفته اما اشتغال ایجاد نمی کنند و از این تسهیلات برای درمان و موارد دیگر استفاده می‌شود.

تامین وسایل توانبخشی سخت اما شدنی است

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط اقتصادی هرچند هزینه تامین وسایل توانبخشی بسیار افزایش یافته اما تامین وسایل مورد نیاز معلولان از اولویت‌های سازمان بهزیستی است.

اسدی راد اضافه کرد: براین اساس از اول سال تاکنون سه میلیارد تومان اعتبار برای تامین وسایل توانخبشی معلولان در استان بوشهر هزینه شده است و در صورت نیاز امکان تامین هزینه بیشتر وجود دارد.

وی بر ضرورت همکاری خیران برای تامین وسایل توانبخشی معلولان در استان بوشهر تاکید کرد.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در زمینه کاشت حلزون شنوایی گفت: در قالب طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی، شاهد اجرای علمی این طرح به شکل رایگان در استان بوشهر هستیم.

اسدی راد اضافه کرد: در این طرح که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل بهزیستی استان بوشهر در حال انجام است، بیماران به شکل غربال‌گیری انتخاب و پس از ثبت اسامی آنها در یک سامانه، زمینه ارائه خدمات مرتبط با کاشت حلزون شنوایی به شکل رایگان انجام می شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۹ نفر برای کاشت حلزون در استان بوشهر در نوبت هستند.

قانون جامع حمایت از معلولان نباید به بهانه نبود اعتبار معطل بماند

رئیس هیات مدیره انجمن معلولان استان بوشهر گفت: قانون جامع حمایت از معلولان بهترین و کامل‌ترین گام برای کمک به معلولان است و نباید به دلیل نبود اعتبار لازم معطل و یا ناقص اجرا شود.

مسعود نوری صادقی افزود: امروز بسیاری از دستگاه‌های اجرایی قانون جامع حمایت از معلولان را به بهانه نداشتن بودجه لازم و مناسب یا اجرا نمی‌کنند و یا ناقص اجرا می‌کنند.

وی اجرای مناسب سازی مبلمان شهری برای معلولان در حد متوسط را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرچند این قانون با همکاری شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی تا حدی در استان اجرا شده اما انتظارات جامعه معلولان استان را پاسخ نداده است و انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی به اجرای دقیق و کامل آن توجه لازم داشته باشند.

نوری صادقی در باره مناسب سازی محیط بانک‌ها برای معلولان افزود: در زمان حاضر تنها بانکی که در استان بوشهر بالابر برقی دارد بانک رفاه است و مابقی بانک‌ها از این امکان محروم هستند همچنین بیشتر میزهای بانک‌ها بدون صندلی هستند.

وی اضافه کرد: وسایل بازی موجود در پارک‌های استان بوشهر برخلاف استان‌های دیگر متناسب کودکان معلول نیست و به نوعی این کودکان دیده نشده اند.

نوری صادقی اظهارکرد: با وجود افتخار آفرینی معلولان در رشته‌های مختلف ورزشی اما این ورزشکاران در استان بوشهر از داشتن یک ورزشگاه محروم هستند و با توجه به اینکه بیشتر سالن‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار دارد برای استفاده از فضاهای موجود باید هزینه ای پرداخت شود.

وی تامین مسکن مناسب را از دیگر مشکلات معلولان استان بوشهر عنوان کرد و گفت: بیشتر معلولان این استان امکان تامین آورده اولیه برای شرکت در نهضت جهش تولید مسکن را ندارند و می‌طلبد راهکاری در این زمینه اندیشیده شود.

نوری صادقی اضافه کرد: براساس مصوبه دولت سازمان بهزیستی برای هر معلولی که مسکنی بسازد و یا خرید کند ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرده است و برای کسانی که ۲ فرزند معلول دارند نیز ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت و یا خرید مسکن به آنها پرداخت می‌شود.

خانواده ها توانمندی فرزندان معلول خود را باور کنند

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید توانمندی فرزند معلول خود را شناسایی، باور و برای شکوفایی آن تلاش کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن معلولان استان بوشهر اضافه کرد: یکی از مسائل مهم معلولان این است که برخی از خانواده‌ها توانمندی فرزندان معلول خود را باور نکرده و همین امر باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آنان شده است.

وی اظهار کرد: برای حضور فعال و پویای معلولان در جامعه همراهی خانواده‌ها و مسئولان در خصوص فراهم کردن زمینه لازم برای فعالیت و حضور موثر در جامعه ضروری است.

نوری صادقی گفت: ۱۲ آذر روز جهانی معلولان فرصتی برای مطالبه گری حقوق این افراد است و انتظار می‌رود مسئولان این نیازها و مشکلات جامعه معلولان را بشنوند و نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنند.

براساس آخرین آمار اداره کل بهزیستی استان بوشهر جمعیت معلولان این استان ۲۷هزار و ۴۸۱ نفر اعلام شده است که از این شمار ۱۱هزار و ۶۲ معلول جسمی حرکتی، ۶ هزار و ۸۹۱ معلول کم توان ذهنی، سه هزار و ۴۸۰ معلول کم بینا و نابینا، ۲هزار و ۹۵۶ معلول ناشنوا و کم شنوا، ۲هزار و ۷۹۱ معلول اعصاب و روان و ۳۰۱ معلول صوت و گفتار در استان بوشهر شناسایی شده است.

کد خبر 69240

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد