🔷🔶 والدین لرستانی برای سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ ساله خود اقدام کنند

تنبلی چشم یا آمبلیوپی، اختلال در بینایی فرد است که سبب می‌شود دید یک چشم و گاهی دو چشم کاهش پیدا کند، به طوری که حتی با اصلاح عیب انکساری (با استفاده از عینک و لنز و …) و رفع مشکلات ساختمانی چشم برطرف نشده و ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی،  به نقل از خبرنگار سفیر افلاک همایون عمودی زاده مدیر کل بهزیستی لرستان در رابطه با اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در لرستان اظهارداشت: تنبلی چشم یا آمبلیوپی، اختلال در بینایی فرد است که سبب می‌شود دید یک چشم و گاهی دو چشم کاهش پیدا کند به طوری که حتی با اصلاح عیب انکساری (با استفاده از عینک و لنز و …) و رفع مشکلات ساختمانی چشم برطرف نشده و ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: هرچه دیرتر این اختلال تشخیص داده شود، درمان نیز دشوارتر و میزان بهبودی کمتر می‌شود. بنابراین از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است به خانواده‌هایی که هنوز برای سنجش بینایی کودکان خود اقدام نکرده‌اند توصیه می‌شود. نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

مدیر کل بهزیستی لرستان با بیان اینکه در این طرح، بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال مورد سنجش قرار می گیرند عنوان کرد: طرح غربالگری تنبلی چشم  کودکان هر ساله در آبان ماه آغاز می‌شد اما به جهت کرونا، امسال این غربالگری از اردیبهشت ماه شروع شده است و تا اسفند ماه ادامه دارد.

وی سهمیه سنجش بینایی کودکان در لرستان را بیش از ۱۱۰ هزار نفر برشمرد و افزود: کار غربالگری تنبلی چشم کودکان با همکاری آموزش و پرورش، مرکز بهداشت، پایگاه‌های بهزیستی، مراکز مثبت زندگی و پایگاه‌های سلامت اجتماعی اداره‌های بهزیستی، خانه‌های بهداشت و مهدکودک‌هایی که قبلا با بهزیستی همکاری داشتند و اکنون زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت دارند، در حال انجام است.

عمودی زاده عنوان کرد: هزینه سنجش بینایی کودکان برای خانواده‌های نیازمند و تحت پوشش نهادهای حمایتی یا به صورت رایگان و یا با تخفیف انجام می‌گیرد، همچنین برای عموم مردم نیز تعرفه کمتری نسبت به مراجعه به آپتومتریست دارد. البته در این طرح آپتومتریست‌ها نیز همکاری دارند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به ۵۵ درصد از کار سنجش کودکان لرستان انجام گرفته است گفت: پس از سنجش بینایی کودکان، افرادی که مشکل دارند برای انجام مراحل درمانی به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند و  به کودکانی هم که تحت پوشش بهزیستی هستند نیز کمک هزینه عینک پرداخت می‌شود.

عمودی زاده تصریح کرد: سال گذشته در جریان اجرای طرح سنجش بینایی کودکان، هزار و ۳۷۳ نفر به پزشک ارجاع داده شدند تا مراحل درمانی خود را دنبال کنند.

کد خبر 69037

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد