۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
شناسایی ۲۳ هزار معلول در قم

معاون توانبخشی بهزیستی قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حدود ۲۳ هزار پرونده افراد دارای معلولیت در استان، بیان داشت: ۸ هزار و ۷۰۵ نفر از این افراد زن و بیش از ۱۴ هزار نفر نیز مرد می‌باشند.

مصطفی علیزاده اضافه کرد: در استان قم ۲ هزار و ۶۸۰ نابینا و کم‌بینا، ۸ هزار و ۶۳۷ معلول جسمی و حرکتی، ۵ هزار و ۷۸۰ معلول ذهنی، ۳ هزار و ۹۸ فرد با مشکلات اعصاب و روان، ۴ هزار و ۴۶۴ معلول شنوایی و یک هزار و ۱۸۵ معلول صوت و گفتار شناسایی‌شده‌اند.

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین چالش‌های جامعه معلولان قم، یادآور شد: اشتغال ناموفق و بیکاری چالش اصلی این قشر است، بیکاری سبب بحران‌های روحی و آسیب‌های اجتماعی در بین معلولان می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی قم ادامه داد: به‌رغم اینکه تعداد فارغ‌التحصیلان معلولان به‌خصوص در بین افراد نابینا و کم‌بینا بالاست ولی همچنان این افراد از عدم اشتغال در مراکز دولتی و خصوصی رنج می‌برند.

علیزاده افزود: مشکلات اقتصادی و معیشتی، وضعیت تامین مسکن، اجاره‌بها و رهن خانه برای معلولان را وخیم‌تر از همیشه کرده و امید می‌رود طرح‌های حمایتی دولت در بخش مسکن به کمک این افراد نیازمند بیاید.

وی تصریح کرد: با توجه به تعداد بالای تصادف های رانندگی، معلولیت ذاتی و همچنین حرکت جامعه به سمت سالمندی، هرسال بر تقاضاهای حمایت‌های بهزیستی افزوده می‌شود و لازم است تدابیر کلانی برای مدیریت این وضعیت انجام بگیرد.

علیزاده بابیان اینکه هم‌اکنون بهزیستی قم ازنظر برخورداری از تجهیزات و لوازم مورد نیاز معلولان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: در زمینه مناسب‌سازی نیز باوجود فاصله زیاد تا نقطه مطلوب، اما قم جزو استان‌های پیشرو در این زمینه می‌باشد.

کد خبر 69028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد