ارائه عملکرد تخصصی حوزه توانبخشی بهزیستی استان سمنان

دکتر منطقی : هم اکنون سیزده هزار و ۶۵۷ نفر تحت حمایت بهزیستی استان سمنان هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان دکتر محمود منطقی، مدیر کل بهزیستی استان گزارشی از عملکرد حوزه توانبخشی طی  ۹ ماه گذشته در سال ۱۴۰۱ ارائه کرد.

مدیر کل بهزیستی استان با بیان شعار امسال روز جهانی و هفته ملی افراد دارای معلولیت با عنوان راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر ؛ نقش نو آوری در ایجاد جهانی قابل دسترش و برابر گفتند : هم اکنون سیزده هزار و ۶۵۷ نفر در قالب یک هزار و ۷۸۴ نفر بینایی، دو هزار و ۹۷۸ نفر ذهنی، یک هزار و ۶۱۰  نفر روان، یک هزار و ۶۹۵ نفر شنوایی، ۷۹۵ نفر صوت و گفتار، چهار هزار و ۷۹۵  نفر جسمی حرکتی از خدمات بهزیستی در حوزه توانبخشی بهره مند می شوند.

منطقی با اشاره به اینکه کمیسیون های پزشکی یکی از تخصصی ترین کمیسیون های حوزه توانبخشی است تصریح کرد : اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد، ناتوانی، سلامت و تاکنون در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۱۰  پرونده در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته است. افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که پرونده کمیسیون پزشکی آنها در سامانه ثبت گردد دریافت کننده کمک هزینه معیشت توانبخشی هستند و در حال حاضر استان ۸۱۸۲ پرونده مشمول دریافت مستمری دارد.

 

مدیر کل بهزیستی استان در خصوص خدمات ارائه شده در حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه افزود  : خدماتی که در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود در راستای مولفه های سلامت، اجتماعی، آموزش، اشتغال و توانمندسازی است و حدود ۳۹۸۶  نفر در استان تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی بی آر) هستند.

 

وی در ادامه : در مجامع بین المللی یکی از مهمترین ابزار توانمندسازی، هنر درمانی است که جایگاه ویژه ای در برنامه ریزی ها دارد. حدود یک هزار و ۷۰۰  نفر از طرح ارتقا و گسترش امور هنر درمانی ویژه افراد دارای معلولیت بهره مند هستند  . باید فرد معلول را به هر وسیله ای از خانه خارج و به محیط اجتماعی بیاوریم تا استعدادهای خود را در زمینه های هنر و ورزش به نمایش بگذارد  . همچنین ۷ نفر از متقاضیان واجدشرایط از جامعه هدف بهزیستی نیز در سال جاری پلاک ویژه معلولین دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان سهم درصدی استخدام ویژه معلولین را یادآور شد و گفت : بر اساس قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت ۳درصد از سهم استخدام دستگاههای دولتی باید به معلولین اختصاص یابد که در ده سال اخیر حدود ۶۸ نفر مطابق این قانون در استان مشغول به کار شدند.

دکتر منطقی تحصیل رایگان جامعه هدف بهزیستی را  یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بهزیستی دانست  و خاطر نشان کرد :   قریب به ۲۰۰۰ نفر از کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت استفاده می کنند. طرح حمایت همه ‌جانبه  از تحصیل افراد تحت پوشش شامل کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه‌ های تشویقی، تامین تجهیزات آموزشی از قبیل لوازم‌التحریر و سایر موارد خدمات آموزشی است و به تمام دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت تعلق می‌گیرد  .

وی افزود :  هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ نفر در مراکز توانبخشی مراقبتی بهزیستی به صورت روزانه و شبانه خدمات می گیرند و تامین نیازهای مراقبتی و توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و بیماران روانی مزمن در قالب مراکز شبانه‌روزی صورت می‌گیرد. این مراکز براساس دستورالعمل‌های تخصصی مربوطه با بهره‌گیری از تجهیزات و فضاهای موردنیاز و نیز نیروی انسانی تخصصی، متناسب بانیازهای گروه هدف خدمات توانبخشی، مراقبتی و فرهنگی را ارائه می دهند. وی تعداد توانخواه بهره مند از آموزش در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی را ۷۲۵ نفر  و تعداد توانخواهان خدمت گیرنده از کارگاههای تولیدی حمایتی را  ۱۲۵نفر اعلام کرد.

منطقی دریافت کنندگان حق پرستاری را یک هزار و ۵۷ نفر بیان  و خاطر نشان کرد : مطابق با ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با هدف حمایت و نگهداری از افراد دارای معلولیت شدید، خیلی شدید نیازمند،  افراد دارای معلولیت چندگانه در خانواده حق پرستاری به سرپرست قیم و یا همسر پرداخت می‌شود.

 مدیرکل بهزیستی استان ضمن تاکید بر  بر ضرورت مناسب سازی محیط شهری و امکان عمومی : تنها درخواست معلولین بهره مندی از حق شهروندی همانند سایر شهروندان است لذا مناسب سازی اماکن عمومی باعث می شود فرد معلول بتواند همانند سایر شهروندان کارهایش را خودش انجام دهد و در خصوص  مناسب‌سازی محیط زندگی، محل کار،  جامعه و وسایلی مانند خودرو که شرایط رفت‌وآمد معلولین را ایجاد می‌کند تعداد ۱۶۲ خدمت گیرنده در سال جاری داشتیم.

منطقی در پایان : ضمن تقدیر و تشکر از همت ، مسئولیت پذیری، تلاش صادقانه و تدابیر ارزشمند یکایک همکاران محترم بهزیستی استان سمنان  اعم از همکاران ستادی و شهرستانی، مددکاران، روانشناسان، شرکای اجتماعی بهزیستی امیدوارم که تأییدات الهی، همواره قرین راهتان باشد.

کد خبر 69019

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد