طرح "مانا"، بسیج مشارکت همگانی در مقابله با گسترش آسیب های اجتماعی است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم اختتامیه‌ی طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران (مانا) که در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار گردید، ارتقای توانمندی‌ها و آموزش نوجوانان به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی را از اهداف اصلی این طرح دانست.

دکتر مسعود فیروزی ضمن تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی نوپدید به‌صورت تصاعدی در جهان در حال رشد است، گفت: متاسفانه زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی به صدا درآمده است. تلاش برای کاهش آسیب و ایجاد یک مشارکت عمومی و همگانی در حوزه نوجوانان و جوانان از طریق اجرای اینگونه طرح‌ها، به‌نوعی فعالیت جهادی قلمداد می‌گردد.

وی افزود: مبتکر طرح مانا، سازمان بهزیستی کشور است. در این طرح شاهد آموزش نوجوانان، آموزش شیوه تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها، حساس‌سازی خانواده‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی با استفاده از توانایی‌های نوجوانان می‌باشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی می‌توانند هر مکانی در هر نقطه جغرافیایی را مبتلا کنند، گفت: آسیب‌های اجتماعی ایستا و ثابت نیستند که فقط در یک پهنه‌ی خاص رخ دهند و به دیگر مکان‌ها تسری نیابند، بلکه با پیشرفت تکنولوژی درواقع مرزها از میان رفته‌اند. متاسفانه استفاده ناصحیح از تکنولوژی در افزایش آسیب‌های اجتماعی نوپدید نقش بسزایی داشته است. اگر آموزش‌ مهارت‌های زندگی، آگاه‌سازی و ارتقای سطح بلوغ فکری بخصوص در میان نوجوانان و جوانان انجام نگیرد، آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک فرهنگ غلط از هر نقطه‌ای از جهان انتقال می‌یابد.

فیروزی با بیان اینکه درحال حاضر تحت بمباران رسانه‌ها، فرهنگ‌ها و افرادی قرار گرفته‌ایم که قصدشان به‌صورت آگاهانه تسری فرهنگ غلط و منحرف‌سازی است، گفت: هدف از اجرای طرح مانا، ارتقای دانش و آگاهی نوجوانان است که به صورت منفعل مانند یک مهره‌ی بدون اطلاعات و یک اسیر در مقابل جنگ رسانه‌ها و در بمباران اطلاعات نباشند و بتوانند به‌صورت سازنده و پویا وارد چالش‌ها و رویدادهای اجتماعی شده، قدرت تحلیل و مداخله موثر داشته باشند.
وی افزود: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز در فرمایشات خود بر لزوم جهاد تبیین تاکیدات بسیار زیادی دارند. ایشان در گذشته نسبت به "هجوم فرهنگی" هشدار داده بودند ولیکن در حال حاضر از لفظ "شبیخون فرهنگی" استفاده می‌نمایند. شبیخون فرهنگی یعنی یک جنگ فرهنگی که طیف فعال و خلاق اجتماعی را هدف گرفته و در تلاش برای تسلط بر ذهن نوجوانان و جوانان است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اینگونه طرح‌ها مجهز کردن نوجوانان به قدرت تحلیل در برابر آسیب‌های اجتماعی است. باید آگاهی‌های لازم برای مقابله با فریب‌های رسانه‌ای را به نوجوانان بدهیم تا در برابر اباحه‌گری و مباح دانستن بسیاری از مواردی که می‌تواند کیان خانواده و فرهنگ عمومی جامعه را به هم بریزد، ایمن شوند.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح‌ها بایستی به بهره‌وری و کارایی آن توجه ویژه داشته باشیم، گفت: به‌منظور اثربخشی  و کارایی یک طرح بایستی از منطق، دستورالعمل و راهکارهای مناسب بهره ببریم و جامعه هدف را به درستی انتخاب نمائیم. در انتخاب طرح‌ها باید موضوع و مسئله اساسی شناسایی شود و از توجه به مسائل فرعی بپرهیزیم و زمانی که طرح‌ها برای اجرا ابلاغ می‌شود، به‌درستی توسط مجریان انجام گیرد تا مثمرثمر واقع شود.

کد خبر 69017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد