اجرای نمایش خیابانی "بوق" کاری از هنرمندان استان تهران

مرضیه علیزاده، بازیگر تئاتر، نویسنده و کارگردان در مورد اجرای نمایش خیابانی بوق توسط هنرمندان دارای معلولیت از استان تهران توضیح داد: این نمایش امروز همزمان با اولین روز برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای آفتاب در محوطه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز به مدت ۳۰ دقیقه برگزار شد و سه نفر بازیگر با معلولیت جسمی حرکتی و کوتاه قامتی در این تئاتر ایفای نقش کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛وی با اشاره به مشکلات افراد دارای معلولیت و عدم وجود زیرساخت ها برای استفاده این افراد از امکانات ادامه داد: هدف از نوشتن این نمایشنامه، بیان مشکلات اجتماعی، فرهنگی و امکانات رفاهی در سطح جامعه برای افراد دارای معلولیت از طریق اجرای نمایش بود به همین دلیل، این نمایش نیز با موضوع مناسب سازی خودروهای ویژه افراد دارای معلولیت و کوتاه قامتان نوشته شد.

این هنرمند تهرانی با بیان این سوال که آیا افراد دارای معلولیت حق استفاده از خوردی شخصی را ندارند؟ بیان کرد: افراد دارای معلولیت برای استفاده از خودروهای موجود در بازار دچار مشکل می شوند و به طور کلی بسیاری از این افراد توانایی استفاده از پدال اتومبیل ها را ندارند و این وسایل باید مناسب سازی شوند اما به دلیل هزینه های بالا امکان این مناسب سازی توسط خود افراد مذکور وجود ندارد و نیازمند یک حرکت و اقدام‌ملی است.

علیزاده با بیان اینکه ما مشکلاتی مانند کم بینایی و کم شنوایی نداریم اما کوتاه قامتی ما مانع از برخورداری از امکانات می شود، عنوان کرد: وسایلی که نیاز و حق جامعه افراد دارای معلولیت است چرا نباید به راحتی در دسترس ما قرار گیرد؟ ما برای حضور در بیمارستان ها و اماکن عمومی با مشکلات زیادی مواجه می شویم اما تلاش می کنیم از طریق اجرای نمایش فریاد خود را به گوش مسئولین و متولیان امر برسانیم.

وی مطرح کرد: بیان و تکرار مشکلات جامعه معلولین از طریق همین نمایش ها باعث فرهنگ سازی در برخی شهرها و استان های کشور شده و ایجاد بسترسازی مناسب صورت گرفته و مناسب سازی هایی نیز در برخی زمینه ها انجام شده است. در شهر همدان به دلیل نرسیدن قد افراد کوتاه قامت به دستگاه های عابر بانک ارتفاع این دستگاه ها کاهش یافته و افراد دارای این معلولیت می توانند از آن استفاده کنند.

این کارگردان عنوان کرد: روی سخنم با آن دسته از افرادی است که به دلیل وجود برخی معلولیت ها خانه نشین و گوشه گیر شده اند، توصیه می کنم از محدوده خود خارج شوند و اگر به اجرای تئاتر و فعالیت های هنری علاقه مند هستند وارد میدان شوند تا یکصدا با هم بگوییم ما کوتاه قامت اما بلند همت هستیم.

کد خبر 68994

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد