برگزاری نهمین جلسه شورای اداری بهزیستی استان اردبیل

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان از برگزاری نهمین جلسه شورای اداری با حضور دکتر خادم حسینی معاون راهبری و توسعه خدمات مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور و بصورت برخط با روسای اداره های بهزیستی شهرستانهای تابعه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، حامد رضایی در نهمین نشست مشترک اداری با اعضای شورای معاونین ضمن تشریح برخی از فعالیتهای صورت گرفته در خصوص مراکز مثبت زندگی گفت: مراکز مثبت زندگی بع نوان بازوان قوی در راستای حمایت از افراد جامعه هدف خدمات بسیار خوبی انجام می دهند و این ظرفیت برای سازمان، نقطه عطف و مرجعی محکم محسوب می گردد.

سید حسین خادم حسینی معاون راهبری و توسعه خدمات مثبت زندگی بهزیستی کشور با حضور در جلسه شورای اداری بهزیستی استان اردبیل گفت: با بازنگری دستورالعمل های خدمات اجتماعی بهزیستی، خانواده محوریت خدمات اجتماع محور و برنامه های توانمندسازی بهزیستی در بخش غیردولتی خواهد بود بنابراین مشکلات مربوط به مراکز + زندگی با بازنگری در دستورالعمل ها و طراحی سامانه جامعه خدمات بهزیستی مرتفع شده و مراکز فعلی وارد عرصه رقابتی خواهند شد.

وی اشاره کرد: بزرگ ترین چالش مراکز +زندگی در آغاز راه اندازی این بود که تعاریف موجود از خدمات این مراکز برای همه به یکسان نبوده و در برخی از رده های کارشناسی سو تفاهم هایی ایجاد شده بود که اساساً چرا این رویکرد آغاز شده است و بدین منظور سلسله جلسات متعددی برگزار شده تا با رویکرد اقناعی ظرفیت های این مراکز شناسانده و به گفتمان واحد برسند.

معاون راهبری و توسعه خدمات گفت: با این که دستورالعمل های فعلی مراکز +زندگی برگرفته از چهل سال تجربه مفید سازمان بهزیستی در خدمات اجتماعی است اما با توجه نوین بودن خدمات بر بستر فناوری اطلاعات و بازخوردهای آن و کارشناسی های انجام شده، اصلاح گردیده و به زودی مصوب خواهد شد.

وی افزود: یکی از کارهای مهم در پشتیبانی مراکز +زندگی این است که در خلال دستورالعمل های بازنگری شده برای اولین بار در سازمان بهزیستی شیوه نامه ی مددکاری اجتماعی نوشته شده است.

خادم حسینی با اشاره به نقش و جایگاه خانواده در حمایت از افراد خدمت گیرنده و مددجویان بهزیستی گفت: همه ی ارکان بهزیستی کشور می گویند که محوریت فرایندهای خدمات اجتماعی با خانواده است و برای بهبود خانواده های دارای افراد خدمت گیرنده بهزیستی، نیاز به حمایت های مالی و اجتماعی و توانمندسازی خانوارها است و به همین منظور در سالهای اخیر سعی شده است نگاه های فرد محور اندکی که در برخی بخش ها وجود داشته اصلاح شود.  

دکتر خادم حسینی خاطر نشان کرد: رویکرد محله محور مراکز +زندگی، بافت اجتماعی خانواده را مد نظر داشته و لذا یکی از مأموریت های مراکز +زندگی تشکیل شناسنامه سلامت اجتماعی محله با همکاری سایر موسسات همراه است، چرا که این مراکز محلات را شناخته و با آسیب های آن آشنا هستند.

معاون راهبری و توسعه خدمات مثبت زندگی بهزیستی کشور با اشاره به رقابتی شدن خدمات اجتماعی در بخش غیردولتی گفت: در نگارش دستورالعمل های تهیه شده، نگاه راهبردی برای رشد مراکز خدمات بهزیستی وجود داشته که ذیل دستورالعمل نظارت و رتبه بندی، این نکته دیده شده است، لذا هر نظارتی که بر مراکز می شود، مستقیما روی رتبه بندی آن ها اثر خواهد داشت و این رتبه بندی هر سال یک بار صورت خواهد گرفت.

خادم حسینی افزود: شایان ذکر است که پس از اجرای رتبه بندی دریافتی مراکز تفاوت پیدا خواهد کرد و در صورتی که حد نصاب رتبه بندی را نیاورند، از فرایند خدمات بهزیستی کنار گذاشته خواهند شد.

وی با اشاره به رویکرد دولت در کاهش تصدی گری دولت و باز شدن میدان برای بخش غیردولتی گفت: تراکم فعالیت بهزیستی، کاهش نیرو در طی زمان و قوانین موجود ملزم می کند که به سمت خرید خدمت از بخش غیردولتی پیش برویم.

خادم حسینی با اشاره به نتایج بررسی های وی در استان اردبیل، گفت: طی سفر به این استان، از مراکز +زندگی فعال بازدید به عمل آورده و نقاط قوت و اشکالات این مراکز را از نزدیک مشاهده نموده است و همچنین با توجه به نیاز استان اردبیل برای توسعه این خدمات در دو بخش شاهرود و لاهرود، ظرفیت های موجود مورد بررسی قرار گرفته و به زودی مجوز آن صادر خواهد شد.

کد خبر 68885

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد