شهرری| حضور کارکنان بهزیستی بر سر مزار مرحوم باغچه بان

کارکنان بهزیستی شهرستان ری به همراه ناشنوایان و کم شنوایان این شهرستان بر سر مزار مرحوم باغچه بان حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، همزمان با پنجاه و ششمین سالگرد وفات جبار باغچه بان پدر ناشنوایان ایران امیرحسن پرورش رئیس مرکز تامین و توسعه ۲۲ بهمن بهزیستی شهرستان ری به همراه مددکاران و تعدادی از ناشنوایان و کم شنوایان برسرمزار وی واقع در محله چشمه علی شهرری حضور یافتند و با قرائت فاتحه و نثار گل یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

جبار باغچه‌ بان مبتکر آموزش ناشنوایان در ایران، پایه‌گذار آموزش و پرورش پیش دبستانی و از پیشگامان شعر و ادبیات کودکان و بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران و همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران می باشد.

وی را به عنوان پدر ناشنوایان و یکی از پیشگامان ادبیات کودکان ایران و بخصوص پایه گذار ادبیات نمایشی کودکان (اولین تئاتر کودک) در ایران می شناسند، روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان، آموزش روش حساب ذهنی به ناشنوایان، ابداع گاهنجار (گاه‌نما) به عنوان وسیله‌ای برای نشان دادن پستی و بلندی‌های اقیانوس‌ها روی نقشه به کودکان، الفبای گویا و گوشی استخوانی یا تلفن گنگ از جمله ابتکارات ویژه باغچه‌بان در آموزش بودند.

رئیس مرکز تامین و توسعه ۲۲ بهمن در حاشیه این مراسم گفت: استاد باغچه بان با ایجاد آموزش و پروش ناشنوایان، الفبای گویا و زبان اشاره توانست برای اولین بار ارتباط میان ناشنوایان را تسهیل کند. وی اولین مطالبه ناشنوایان را رسمیت بخشیدن به زبان اشاره ذکر کرد و افزود: همه باید تلاش بکنیم دولت به جای خودش و مردم هم به جای خودشان. این باید خواست همگانی باشد یعنی در هر اداره ای، سازمانی، محکمه قضایی، پاسگاه انتظامی و هرجای مهمی که ناشنواها حضور پیدا می کند حقشان برای ارتباط با جامعه به رسمیت شناخته شود.

پرورش به مشکل اشتغال و بیکاری ناشنوایان دردستگاه های دولتی اشاره کرد و عنوان داشت: ناشنوایان به دلیل محدودیت جسمی شان می توانند در اموری مانند کامپیوتر و کارهای هنری به کار گرفته شوند ولی در حال حاظر کمتر ارگانی این افراد را جذب می کند.

کد خبر 68748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد