بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد(عملیاتی) در دستور کار

با توجه به تغییر رویکرد و نگرش کلی سازمان بهزیستی درتخصیص بودجه، مقرر است بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد (بودجه عملیاتی) و تخصیص بودجه بر اساس ارزیابی و بهره وری عملیات مختلف هر یک از دوایر و معاونت های تخصصی تعیین و در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران : کیوان شمس مسئول بودجه بهزیستی استان با اشاره به خبر رویکرد جدید کلی سازمان در اختصاص بودجه به ادارات کل بهزیستی استانها توضیح داد :  بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد یا بودجه ریزی عملیاتی، تخصیص بودجه بر اساس نتایج برنامه ای است که به اهداف سازمان کمک می کند. نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به عنوان یک نظام مدیریتی، استراتژی‌هایی برای ارتقای اثربخشی و کارآیی مصرف منابع سازمانی در راستای ارائه خدمات با اهداف کوتاه مدت و نتایج آنها که همان اهداف بلند مدت هستند ارائه می‌دهد تا در نهایت شفافیت درسازمان‌ و همچنین پاسخگویی مدیران درقبال تصمیمات خود را افزایش دهد.

شمس بیان داشت: در این نوع بودجه بندی  بی تردید برنامه هایی که بیشترین بازده و خدمات دهی را به جامعه هدف دارند سهم بیشتری از بودجه را بخود اختصاص می دهند و نسبت به قبل،   این تغییر سیاست و نگرش استفاده بهینه از منابع مالی، مهارتهای کارکنان، استفاده از زمان و مدیریت بهتر منابع را در بر خواهد داشت چرا که  بودجه بندی مبتنی بر عملکرد بهبود کارایی و اثر بخشی هزینه ها از طریق پیوند بودجه به نتایج ارائه شده و استفاده منظم از اطلاعات عملکرد است این سازکار رابطه میان منابع و میزان وجوه تخصیص یافته به هر برنامه با نتایج به دست آمده از اجرای آن برنامه را نشان می دهدبدین معنی که با هر میزان هزینه انجام شده در هر برنامه باید مجموعه معینی از اهداف تأمین شود. "

وی در خصوص اهداف و ارزیابی بودجه عملیاتی گفت : هدف این تغییر شیوه،  شناسایی و امتیاز دادن به عملکرد نسبی بر اساس دستیابی به اهداف مشخص است. فرایند تصمیم گیری برای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بر خروجی ها یا نتایج متمرکز است. همچنین ارزیابی بودجه آسانتر بوده و در روش هزینه یابی آن ارتباط بین داده و ستانده مورد توجه قرار می گیرد مهمترین هدف نظام بودجه ریزی عملیاتی اصلاح نظام مالی و افزایش اثر بخشی هزینه ها است.شفاف سازی، افزایش کارایی و افزایش اثر بخشی سه گام عمده ی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد می باشد.

کد خبر 68735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد