پایگاه‌های غربالگری اختلالات شناختی در کشور فعال می‌شوند

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور از فعال شدن پایگاه‌های غربالگری اختلالات شناختی در کشور خبر داد و گفت: برنامه غربالگری اختلالات شناختی یا دمانس سالمندان از سه ماهه چهارم امسال آغاز می‌شود که به صورت پایلوت در دو استان قزوین و یزد قرار است انجام شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «افروز صفاری فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، افزود: این برنامه غربالگری برای افراد در گروه سنی ۶۰ تا ۷۵ سال براساس تست‌های روانشناسی و طبق پروتکل سند ملی دمانس انجام می‌شود. پس از اینکه افراد دارای اختلالات شناختی، شناسایی شدند برای دریافت تشخیص قطعی به متخصصان طب سالمندی، متخصصان اعصاب و روان و متخصصان مغز و اعصاب ارجاع می‌شوند و بعد از تشخیص می‌توانند از مداخلات توانبخشی و طبی استفاده کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: سالمندان پس از غربالگری می‌توانند مداخلات توانبخشی را از مراکز توانبخشی سالمندان –که به صورت روزانه فعالیت می‌کنند-، دریافت کنند و برای دریافت مداخلات طبی باید به کلینیک های طبی و درمانی مراجعه کنند.

وی، گفت: هر یک سالی که اختلالات شناختی برای فرد مبتلا به دمانس زودتر تشخیص داده شود، پنج سال از افت عملکرد جلوگیری می‌کنیم به همین خاطر غربالگری اختلالات شناختی برای ما بسیار حائزاهمیت است.

صفاری‌فرد، افزود: با توجه به اینکه رشد جمعیت سالمندی درکشور ما رشد سریع‌تری دارد لازم است به مقوله های سلامت جسم و روان سالمندان بیشتر پرداخته شود.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، تاکید کرد: برنامه غربالگری اختلالات شنوایی از سه ماهه چهارم امسال آغاز می‌شود و کارهای اولیه آن در حال انجام است و از سه ماهه چهارم امسال پایگاه های غربالگری اختلالات شناختی فعال می‌شوند.

صفاری فرد با بیان اینکه برنامه غربالگری یکساله است، افزود: این برنامه چون به صورت پایلوت انجام شده است برای تعمیم به سایر استان‌ها بعداز بررسی مطمئنا تغییراتی خواهد داشت.

به گفته وی، تعمیم این برنامه به سایر استان‌ها منوط به مشخص شدن اثربخشی و به شرط تامین اعتبار است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، یادآور شد: تست روانشناسی اعتبار هنگفتی نمی‌خواهد اما برای تشخیص که به اقدامات پاراکلینیک و تصویربرداری مانند MIR نیاز دارد، هزینهها بالاتر است.

کد خبر 68734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =