پایش ژنتیکی ۱۴۰۰۰ زوج قزوینی در یک سال گذشته

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: باتوجه به اهمیت مشاوره ژنتیک بالغ‌بر ۱۴۰۰۰ زوج در قزوین طی یک‌سال گذشته پایش ژنتیکی شدند که از این تعداد ۱۳۰۰ نفر مشکوک به ابتلاء انواع اختلالات مربوط به کم‌توانی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی‌پور  اظهار کرد: به‌جهت پیشگیری از تولد نوزاد معلول در مواردی مثل ازدواج فامیلی، نقایص مادرزادی، عقب‌ماندگی ذهنی و نگرانی از خطر بروز مکرر یک بیماری فامیلی مشاوره ژنتیک امری مهم و ضروری است.

وی بابیان اینکه مشاوره ژنتیک برای خانواده‌های معلول تحت پوشش و حمایت بهزیستی به‌خصوص معلولیت‌های غیراکتسابی به دلیل بالابودن ریسک بیماری‌های ژنتیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: بالغ‌بر ۹۹۰ نفر از زوج‌های قزوینی در نیمه نخست سال جاری به مراکز مشاوره ژنتیک استان مراجعه کردند. استان قزوین دارای یک مرکز مشاوره دولتی و سه مرکز مشاوره خصوصی در حوزه ژنتیک است.

این مسئول بیان کرد: مهم‌ترین رسالت فعالیت مراکز مشاوره ژنتیک در قزوین، تعیین شیوع و علل انواع اختلال‌های منجر به انواع کم‌توانی (معلولیت) و ایجاد سامانه رصد انواع اختلال‌های منجر به کم‌توانی است.

دهباشی‌پور عنوان کرد: در سال گذشته ۱۰ استان در کشور ازجمله استان قزوین، برای رسیدن به یک اطلاعات واحد در این زمینه و همچنین آگاهی خانواده‌ها از مزایای مشاوره ژنتیک، اقدام به برگزاری طرح تعیین شیوع و علل انواع اختلال‌های منجر به انواع معلولیت‌ها داشتند.

این مسئول گفت: هدف اصلی طرح تعیین شیوع انواع معلولیت منجر به کم‌توانی و شناسایی علل آن بر اساس عوامل جمعیت شناختی و محل سکونت است.

وی بابیان اینکه طرح پایش ژنتیکی، توسط یک مؤسسه در کل استان (شهر و روستا) برای ۱۴۰۰۰ نفر، صورت گرفته است، افزود: طی انجام این طرح، بالغ‌بر ۱۳۰۰ نفر مشکوک به انواع کم‌توانی‌ها شناسایی شدند که برای بررسی بیشتر به پزشک ارجاع شدند.

دهباشی‌پور در پایان بیان کرد: افراد شناسایی‌شده، پس از مشخص شدن میزان شیوع و نوع اختلال جهت تشکیل پرونده در سازمان بهزیستی به معاونت توانبخشی معرفی می‌شوند.

کد خبر 68678

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد