بهزیستی و پیشگیری از کودک آزاری

خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی بهزیستی استان از تشریح اهداف و برنامه های بهزیستی در رابطه با پیشگیری از کودک آزاری در استان خبر داد و گفت: کودک آزاری از جمله آسیب هایی است که عمدتاً توسط بزرگسالان، نزدیکان، والدین، سرپرستان و مربیان در ارتباط با کودکان اتفاق می افتد و باعث آسیب جسمی و روانی در کودک می شود معمولاً کودک آزاری در چهار طیف فیزیکی، عاطفی یا روانی، غفلت و بهره کشی اقتصادی و جنسی تقسیم می شود و هرکدام اثرات غیر قابل جبران پذیری در رشد فردی، خانوادگی و اجتماعی فرد ایجاد می کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خاطر نشان ساخت: از طرفی باعث بازتولید رفتار کودک آزارانه توسط فرد آزار دیده در بزرگسالی می شود بعبارتی خود کودکان آزار دیده در بزرگسالی به افراد آزار گر تبدیل می شوند و این سیکل معیوب در جامعه تداوم پیدا می کند.

امیدوار تصریح کرد: بهزیستی استان اردبیل در راستای کاهش و کنترل رفتارهای کودک آزارانه اقدامات متعددی انجام می دهد از بارزترین این خدمات، فعالیت شبانه روزی خط ۱۲۳ هست که در گام نخست با عنوان خط کودک آزاری راه اندازی شد که این خط در حال حاضر بصورت شبانه روزی آماده دریافت هرگونه گزارش آسیب کودک آزاری می باشد.

وی ادامه داد: چنانچه همکاران مداخله گر تشخیص مداخله در محل را داشته باشند تیم مداخله گر در قالب یک نفر روانشناس و یک نفر مددکار در محل گزارش آسیب حضور پیدا می کنند تشکیل پرونده، پیگیریهای بعدی، مداخلات مشاوره ای، مددکاری، حقوقی از جمله خدمات دیگری است که به کودکان و خانواده های آنان ارائه می شود.

امیدوار اضافه کرد: در خصوص ساماندهی کودکان آسیب دیده یا در معرض آسیب اعم از کودکان کار و خیابان، کودکان بد سرپرست، کودکان فراری از منزل، مراکز و خانه های متعددی در سطح استان وجود دارد که پذیرش سرپایی، موقت و در صورت لزوم بلند مدت کودکان می پردازد.

امیدوار گفت: دیدگاه کلی و ایده آل همکاران ما در بهزیستی توجه رشد همه جانبه کودکان در کنار اعضای خانواده می باشد لیکن پذیرش در مراکز بعنوان گام آخر مداخله و ساماندهی با هدف پیشگیری از وخامت سلامت جسمی و روانی کودکان از دیگر برنامه ها و خدمات بهزیستی ساتان برای این قشر از فرزندان می باشد.

کد خبر 68624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد