در رسانه | برقراری ۱۶ هزار تماس تلفنی با مرکز مشاوره بهزیستی استان

علی دهپاشی‌پور گفت: طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۶ هزار نفر با شماره ۱۴۸۰ ارتباط برقرار کردند

علی دهباشی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره طرح‌ها و برنامه‌های دفتر مشاوره معاونت پیشگیری در شش ماهه ابتدای سال اظهار کرد: این دفتر در راستای پیشگیری اولیه و ثانویه با ارائه خدمات مشاوره حضوری به مراجعان مرکز مشاوره دولتی و غیر دولتی، مشاوره تلفنی به تماس گیرندگان خط ۱۴۸۰ و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در حوزه مشاوره و در راستای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ارتقاء سطح سلامت روان افراد جامعه و فعالیت می‌نماید.
 
وی افزود: مهمترین فعالیت‌های این دفتر شامل خط مشاوره ۱۴۸۰ و مشاوره تلفنی به ذینفعانی است که در راستای برطرف کردن نیازهای فوری تماس گیرندگان وارائه راه‌حل و توانایی صحیح تصمیم‌گیری ازطریق تلفن صورت می‌گیرد که می‌تواند موجب تثبیت یا بهبود احساس سلامت روانی افراد شود.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه طی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۶ هزار نفر با شماره ۱۴۸۰ ارتباط برقرار کردند، بیان کرد: خط ۱۴۸۰ از ۸صبح لغایت ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل ، خدمات مشاوره ای به تماس گیرندگان در حوزه‌های مختلف فردی، خانوادگی، تربیتی، تحصیلی، اعتیاد، کرونا و و مسائل دیگر خدمات ارائه می‌دهد.
 
اجرای طرح محب برای آمادگی در بحران‌ها

دهباشی‌پور در خصوص طرح محب تشریح کرد: این دفتر در راستای اهداف و وظایف خود که ارتقاء سطح بهداشت و سلامت روان جامعه است، طرح خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های روانی – اجتماعی در بلایای طبیعی (طرح محب ) را با تاکید برتوانمندسازی به منظور پیشگیری وکاهش مشکلات در بلایای طبیعی اجرا می‌نماید.
 
وی با اشاره به مراجعه ۴۸۰ نفر جهت مشاوره به مراکز و دفاتر دولتی و ۸ هزار نفر به مراکز و دفاتر غیردولتی عنوان کرد: در این مراکز ارائه خدمات مشاوره، روانشناختی و روانپزشکی حضوری درحیطه‌های مختلف از قبیل خانواده، زوج درمانی، گروه درمانی و کودک ونوجوان، اجرای آزمون‌های روانشناختی به مراجعان در مراکز دولتی و غیردولتی جهت پیشگیری از آسیب‎های فردی ، اجتماعی و خانوادگی‌و ارتقای سطح سلامت روان اقشار جامعه صورت می‌پذیرد.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین در رابطه با طرح کنترل و کاهش طلاق (سامانه تصمیم ) اذعان کرد: سازمان بهزیستی کشور در راستای عمل به تبصره بند ۱۶ قانون حمایت از خانواده و برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی و در تعامل با قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سامان‌ ای را با هدف پذیرش و ارائه خدمات مشاوره‌‍ای به زوجین متقاضی طلاق راه اندازی نموده است.
 
دهپاشی‌پور ادامه داد: متقاضیان طلاق باید از طریق سایت زمان http://www.zaman.behzisti.net با توجه به استان و شهرستان محل اقامت خود ابتدا اقدام به ثبت درخواست و گرفتن زمان جهت مراجعه حضوری نمایند.
 
وی اذعان کرد: مراجعین طلاق قبل از ورود به دادگاه خدمات مشاوره‌ای تخصصی دریافت می‌کنند که در آن کارشناسان به صورت مشترک (در قالب تیم ۵ نفره متشکل از غربالگر، روانشناس، مددکار و مشاور حقوقی ومذهبی واجد شرایط و مورد تایید به بررسی اختلالات و مشکلات متقاضیان طلاق در ابعاد گوناگون پرداخته و زمینه‌های ایجاد سازش و حفظ انسجام خانواده را از طریق ارجاع به کارشناسان مورد تایید مستقر در مراکز مورد تایید بهزیستی و دادگستری و دریافت خدمات تخصصی و مداخله‌ایی مشاوره‌ای، مددکاری فراهم می نمایند.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: همچنین به منظور کاهش عوارض و آسیب‌های ناشی از طلاق، توصیه‌ها و رهنمودهای لازم را در رابطه با دوران پس از طلاق، نحوه ارتباط و چگونگی سرپرستی فرزندان پس از طلاق، به افراد ارائه می‌نمایند.
 
دهپاشی‌پور درباره طرح غربالگری اضطراب ابراز کرد: این طرح از سال ۹۳ به منظورسنجش و شناسایی اضطراب درکودکان ۵-۶ ساله در پایگاه‌های سیار و ثابت صورت میگیرد و موارد مشکوک جهت درمان‌های روانشناختی به مراکز مشاوره و روانشناس کودک ارجاع داده می‌شوند.

ارائه خدمات آموزش پیش از ازدواج برای ۶۵۰ نفر در استان
 
وی افزود: طرح غربالگری اضطراب به علت شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و در سامانه غربالگری اجرا می‍‌شود و والدین م‌توانند با مراجعه به سامانه مشاوره و تکمیل پرسشنامه اضطراب، فرزند ۵ تا ۶ سال خودرا مورد ارزیابی قرار دهند.
 
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تشریح کرد: طرح پیش از ازدواج جهت دختران و پسران مجرد در سطح دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و محیط‌های مختلف در طول سال در حال اجرا است که گزارش‌ها نشانم می‌دهد با توجه به بالا رفتن دانش جوانان خیلی از آشنایی‌ها منجر به ازدواج نشده و منجر به انتخاب درست و تشکیل خانواده موفق شده است.
 
دهپاشی‌پور درخصوص طرح زندگی خانواده (پیشگیری از طلاق) عنوان کرد: این طرح در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده و نیز ارتقای سلامت روان اجتماعی خانواده شکل گرفته است؛ این آموزش پیشگیرانه، شامل بهبود و افزایش آگاهی، اطلاعات، و مهارت‌هایی است که با توجه به نقشِ محوری خانواده و با هدف افزایش رضایتمندی و افزایش پایداری خانواده‌ها شکل می‌گیرد.
 
وی عنوان کرد: طی شش ماهه ابتدای سال ۱۲۳۶ پرونده‌ها در رابطه با طرح کنترل و کاهش طلاق (سامانه تصمیم ) تشکیل شد که ۵۳/۱۷ درصد از آن‌ها منجر به صلح و سازش شد.
 
وی با اشاره به ارائه خدمات آموزش پیش از ازدواج برای ۶۵۰ نفر در استان گفت: بیشترین علت مراجعه افراد به مراکز مشاوره به ترتیب در مباحث مشکلات زوجین- پیش ازازدواج، مشکلات بین فردی، فرزند پروری و کودک نوجوان، اختلالات خلقی( اضطراب – افسردگی و...) و اعتیاد بوده است.
کد خبر 68511

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد