تربت جام | اختلالات ژنتیکی عامل ۷۲ درصد از معلولیت‌ها در تربت جام

روزنامه خراسان - اعلمی؛ رئیس اداره بهزیستی شهرستان تربت جام گفت: بیش از ۷۲ درصد علت معلولیت‌ها در این شهرستان ناشی از اختلالات ژنتیکی است.

به گزارش خراسان رضوی، حسن ظفر مقدم افزود: غربالگری ژنتیک یکی از حلقه های مفقوده این شهرستان است و در تمامی جلسات که در شهرستان برگزار می شود، بارها این موضوع را مطرح کردیم. وی تصریح کرد: راه اندازی یک مرکز ژنتیکی در این شهرستان ضروری به نظرمی رسد تا از تردد مددجویان اداره بهزیستی این شهرستان به مشهد با توجه به بعد مسافت و خطرات جاده‌ای جلوگیری شود.

شناسایی ۷۴۳۸ معلول در تربت جام 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در تربت جام ۷۴۳۸ معلول شناسایی شده‌اند که از این تعداد، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰۹۶ نفر ۴۶ درصد جامعه معلولان شهرستان تربت جام را تشکیل می دهند.

وی سپس به موضوع خانواده های چندمعلولی پرداخت و گفت: ما دراین شهرستان یک خانواده پنج‌معلولی، ۳ خانواده چهارمعلولی، ۱۹ خانواده سه معلولی و ۱۴۸ خانواده دومعلولی داریم.

رئیس اداره بهزیستی تربت جام همچنین افزود: از مجموع ۱۸۱هزار و ۶۴۴ پرونده معلولان استان خراسان رضوی ۴.۴ درصد آن به معلولان شهرستان تربت جام اختصاص دارد که در زمینه معلولیت های ژنتیکی و مادرزادی، تربت جام مقام اول را دارد ولی در تعداد پرونده نسبت به جمعیت استان بعد از مشهد و سبزوار و نیشابور، تربت جام در جایگاه چهارم قرار دارد.

وی با بیان این‌که اکنون ۱۲۰معلول در۳ مرکز توان‌بخشی این شهرستان نگهداری می شوند، افزود: هرچقدر مراکز توان‌بخشی ما در شهرستان افزایش یابد، بیشتر می توانیم به معلولان خدمات ارائه کنیم. اگر افرادی تمایل به راه اندازی مرکز توان‌بخشی درشهرستان را داشته باشند، از نظر صدور مجوز برای این گونه مراکز محدودیتی نداریم و برای دریافت مجوز با آنان همکاری خواهیم کرد.

استقبال نکردن  از غربالگری کودکان

ظفر مقدم با ابراز گلایه از استقبال نکردن شهروندان از غربالگری کودکان بین ۳ تا ۶ سال گفت: اکنون درتربت جام ما ۲۴ هزار کودک در محدوده سنی  ۳ تا ۶ سال داریم که متاسفانه با وجود تلاش های انجام شده، خانواده ها از این غربالگری استقبال چندانی نکرده و از ابتدای امسال تاکنون تنها ۶ هزارکودک معاینه شده اند. غربالگری در دو بخش شنوایی و بینایی و به صورت رایگان صورت می گیرد.

وی همچنین اظهارکرد: هم اکنون آسیب های اجتماعی فراوانی وجود دارد و بهزیستی به تنهایی قادر به برطرف کردن تمام آن‌ها نیست و باید دیگر دستگاه های شهرستان و نهادهای فرهنگی و...  هم به کمک بهزیستی بیایند تا مشکلات افراد گرفتار را حل کنیم.

رئیس اداره بهزیستی تربت جام همچنین به بحث خودکشی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: خودکشی در تربت جام متاسفانه از ابتدای امسال تاکنون نسبت به تمام ۱۲ ماه سال گذشته ۳ برابر افزایش داشته است که جدی ترین آسیب اجتماعی شهرستان به‌شمار می آید.

کد خبر 68415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد