به مناسبت فرا رسیدن روز پیشگیری ازکودک آزاری؛
 خط تلفن اورژانس اجتماعی123 آسان ترین و مطمئن ترین راه دستیابی شهروندان به خدمات  اورژانس اجتماعی

سرپرست بهزیستی استان مرکزی به مناسبت فرا رسیدن روز پیشگیری از کودک آزاری 28 آبان برابر با 19 نوامبر روزجهانی پیشگیری از کودک آزاری گفت : در صورت بروز و مشاهده هر گونه از انواع کودک آزاری با خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی تماس حاصل فرمایید.

زیدوند سرپرست بهزیستی استان مرکزی  افزود: در تمامی جوامع کودکان از آسیب پذیرترین اقشارجامعه محسوب می شوندکه پیرامون آنها ممکن است  عوامل خطر آفرین زیادی وجود داشته باشد ویکی از پرمخاطره ترین آسیبهایی که کودکان را تهدید می نماید آزارکودکان است.          

این مقام مسئول افزود:  کودک آزاری عبارت است از استفاده عمدی از قدرت، زور، تهدید و یا نیروی جسمانی علیه کودک توسط یک فرد و یا یک گروه که به سلامتی، حیات، رشد و عزت نفس کودک لطمه میزند و یا احتمال صدمات بعدی را افزایش میدهد.                                               

ایشان در خصوص  انواع سوء رفتار با کودک اظهار داشت : کودک آزاری جسمی به معنی استفاده عمدی از قدرت فیزیکی در برابر کودک که نتیجه آن به احتمال زیاد آسیب به سلامتی،تهدید حیات،نقص تکامل یاعزت نفس کودک است. این کودک آزاری  ممکن است به شکل های سوزاندن،لگد زدن، پرت کردن،کتک زدن، مشت زدن و یا سایر اشکال خشونت باشدکه منجر به آسیب به کودک شود. کودک آزاری جنسی؛ به معنی تماس بین فرد بالغ و کودک که معمولاً با اعمال زور،فریب واغوا کردن،قربانی انجام می­شود.کودک آزاری عاطفی؛ به معنی الگویی از مراقبت و پرورش کودک که در آن والدین یا مراقبین، محیط عاطفی مناسبی را برای رشد و تکامل کودک فراهم نمی آورند.                                                                                               

ایشان بیان کرد: رفتارهایی چون محدود کردن بیش از حد فعالیت کودک، دست کم گرفتن، تحقیر کردن، سرزنش کردن، طرد کردن، سپر بلا نمودن، تهدید کردن و از این دست از مصادیق آزار عاطفی کودک محسوب می­شود و بهره کشی اقتصادی به معنی استفاده غیرقانونی ازکودک درکاریا فعالیتی است که منافع حاصل از آن نصیب دیگران می شود.مانند تکدی گری- کارگری و ..را میتوان نام برد.                                                                                                                                   

زیدوند  گفت :درمیان انواع مختلف کودک آزاری، کودک آزاری از نوع مسامحه و غفلت از مهمترین و پنهان ترین اشکال سوء رفتار با کودک محسوب می شود. که شامل : غفلت جسمانی در فراهم آوردن مراقبت های جسمانی مثل تهیه لباس و پوشاک مناسب ، غفلت پزشکی درفراهم آوردن مراقبت های پزشکی یاپیشگیرانه برای سلامت کودک مثل واکسیناسیون،مراجعه به پزشک دربیماری،تهیه  و مصرف داروهای تجویزی  ، غفلت محیطی درفراهم کردن محله و مسکن و فضای مناسب برای کودک ،غفلت عاطفی مثل حمایت­های عاطفی،عشق، علاقه،لذت­بردن محافظت،رشد وشکوفایی به نیازهای کودک  است                                                                                                                                                                               

 سرپرست بهزیستی استان مرکزی در ادامه عملکرد معاونت امور اجتماعی در دفترمداخله و اورژانس اجتماعی در جهت کنترل و کاهش کودک آزاری  را ؛توانمندسازی کودکان و آموزش مهارتهای زندگی ،تقویت سیستم پایش و گزارش دهی با خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 از طریق توزیع بروشور و..در میان عموم جامعه ،ارائه خدمات تخصصی و بازتوانی برای قربانیان کودک آزاری ،ارائه خدمات تخصصی به مرتکبین کودک آزاری ،پیگیریهای متعدد حقوقی و قضایی برای موارد کودک آزاری ،آگاهسازی عموم جامعه از طرق مختلف ،استقرار اورژانس اجتماعی سیار در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیررسمی و اطلاع رسانی در مورد اورژانس اجتماعی و..از طریق چهره به چهره،توزیع بروشور،آموزش عموم جامعه وارتقاء سطح دانش و بروزرسانی اطلاعات کارشناسان از طریق دوره های آموزشی عنوان نمود.                                                                   

کد خبر 68379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد