در رسانه| رفاقت باید جایگزین رقابت در جشنواره‌های فرهنگی و هنری شود

زنجان - ایرنا - کارگردان و استاد هنرهای نمایشی دانشگاه‌های کشور گفت: جشنواره های مختلف در ایران به جای رقابتی بودن باید رفاقتی باشد چراکه این رویدادها در جهان بر اساس دیدن، شناخت و دوست داشتن همدیگر است و فرهنگ رقابتی ناسالم در محیط‌های فرهنگی ما نیز باید جای خود را به احترام و دوست داشتن یکدیگر بدهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قطب‌الدین صادقی شامگاه چهارشنبه پس از اختتامیه ششمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت (طلوع) در زنجان افزود: نباید کارهایی که انجام می‌شود منشاء یاس  داشته باشد و باید به یکدیگر امیدی برای بهتر زیستن بدهیم، ما محکوم به خوش‌بینی هستیم و اگر چنین نباشیم، نمی‌توانیم آینده بهتری و روشن‌تری را در نظر بگیریم و برای آن تلاش کنیم و این بخشی از استراتژی فرهنگ و هنر است.
وی با بیان اینکه به هیچ دلیلی نمی‌توانیم بپذیریم آثار هنری معلولان منشاء غم باشد اظهار داشت: کشوری وجود ندارد که در آن فاجعه، غم و اندوه نباشد، کار بزرگ فرهنگی‌های بزرگ این است که با غم نزیسته‌اند، غم را دیر یا زود باید پشت سر بگذارند.
این داور تئاتر افزود: دنیا برای رنج های ما اهمیت و ارزشی قائل نیست و آنچه که بسیار حائز اهمیت است، پیدا کردن راه‌حل برای گذر از رنج است، باید بیاموزیم با غم و رنج‌ها نمانیم، آن را به یک انرژی فرهنگی تبدیل کنیم و این به یاری فرهنگ و هنر به دست می آید.
صادقی با اشاره به اینکه باید بیاموزیم که از رنج ها عبور و به جای اندوه به یکدیگر شادی را پیش‌کش کنیم زیرا شاد بودن حق ما است افزود: شور، شادی و زندگی را در آثار ایجاد و به نمایش در آوریم و از طرفی، می‌توانیم در همه آثار به یک روح انتقادی که منجر به شناخت اجتماعی می‌شود بپردازیم و مسائل انسانی را بیان کنیم زیرا ما به درک و وحدت و دوست داشتن همدیگر نیاز داریم.
وی اظهار داشت: فرهنگ این مزیت را دارد که همواره حاوی پیامی برای انسان دوستان دارد و از طرفی نباید از کیفیت هنری آثار خود غفلت کرد، یاد بگیریم کیفیت هنری را افزایش دهید زیرا اگر اثری کیفیت بالا نداشته باشد نمی‌تواند بر مخاطب تاثیر بگذارد.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز  ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های سازمان بهزیستی، توانمندسازی افراد دارای معلولیت است که بارزترین و فاخرترین خروجی آن در مورد هنر، نمایش و تئاتر است.
سلمان حسینی ادامه داد: در چند روز گذشته افراد دارای معلولیت به خوبی توانمندی‌های خود را نشان دادند و تئاتر ویژه افراد دارای معلولیت یکی از بهترین سیاست‌ها در راستای تلفیق اجتماعی و حضور پررنگ و موثر افراد دارای معلولیت در جامعه است.
این مسوول با بیان اینکه اقدامات ششمین جشنواره تئاتر طلوع از خرداد سال‌جاری کلید خورد و فراخوان آن برای استانهای شمال‌غرب کشور ارسال شد، گفت: در مرحله اول حدود ۹۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در بازبینی اولیه حدود ۵۴ اثر به مرحله بعد و سرانجام بعد از بازبینی هیات داوران، حدود ۱۴ اثر به مرحله نهایی رسید و گروه‌ها از ۲۲ آبان امسال در زنجان حضور یافتند.
 

کد خبر 68329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد