مراکز مثبت زندگی بزرگترین شبکه خدمات اجتماعی در خاورمیانه است

مراکز مثبت زندگی بزرگترین شبکه خدمات اجتماعی در خاورمیانه است و در حال حاضر 2500 مرکز مثبت زندگی (+زندگی) تحت نظارت بهزیستی در کشور فعال است.

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز +زندگی بهزیستی کشور در جمع مدیران مسئولین مراکز +زندگی بهزیستی استان یزد گفت: دسترسی به خدمات اجتماعی از طریق مراکز + زندگی گسترش یافته است و با بارگذاری خدمات جدید از جمله اجتماع دهی شاهد تبلور میوه دهی این مراکز هستیم.
سید حسین خادم حسینی راه اندازی مرکز +زندگی توسط بهزیستی را مولود مبارکی دانست و گفت: رسیدگی به نیازهای اجتماعی آحاد مردم در محلات، دیدن آسیب اجتماعی و پیشگیری از آن برخی از اقدام مثبت مراکز +زندگی در آینده است.
وی چشم انداز مراکز مثبت زندگی را ایجاد درگاه واحد ارائه خدمات بهزیستی و حتی درگاه خدمات اجتماعی دولت ذکر کرد و اظهار داشت: شناسنامه سلامت اجتماعی محلات توسط این مراکز ایجاد می شود و این ماموریت بزرگی است که در کشور به انجام می رسد.
معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی بهزیستی کشور با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی بزرگترین پروژه تحولی بهزیستی هستند گفت: دسترسی آسان و گسترش دسترسی آحاد مردم به خدمات اجتماعی است.
وی با اشاره به بازنگری میزان وظایف مراکز +زندگی و تغییر دستورالعمل و شیوه نامه ها گفت: در دستورالعمل جدید نقاط ضعف مشخص شده است و 6 شیوه نامه در قالب شرح وظایف مددکاری و خدمات دهی، جلب مشارکت های مردمی، پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی، مناسب سازی، اقدامات اجتماع محور، نظارت و رتبه بندی مراکز در حال تدوین است.
خادم حسینی با بیان اینکه 54 ماموریت و200 فعالیت بر عهده بهزیستی است اظهار داشت: 107 فعالیت قابل واگذاری به مراکز+زندگی است که فرایند محور است.
وی بالای 72 درصد فعالیت های بهزیستی قابل واگذاری به مراکز +زندگی ذکر کرد و گفت: هر مرکز هر فعالیت نمی تواند داشته باشد و بر اساس صلاحیت اکتسابی مراکز می توانند فعالیت را بگیرند.
معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز +زندگی بهزیستی کشور با اشاره به به تدوین شیوه نامه نظارت و رتبه بندی مراکز مثبت زندگی گفت: این رتبه بندی بر اساس سه رتبه است و کسب رتبه کمتر از آن منجر به انحلال مرکز می شود.
وی رتبه بندی مراکز به صلاح مراکز مثبت زندگی و آینده آن ها دانست و گفت: تلاش کنید میزان توانمندی مراکز مثبت زندگی را بالا ببرید.
خادم حسینی تشکیل سریعتر کانون مراکز مثبت زندگی و قدرت گرفت آن را ضروری ذکر کرد و گفت: ما به توانمندی شما اعتقاد داریم و مراکز مثبت زندگی باید توسط خود کانون اداره شود و در نظارت و رسیدگی به تخلفات و توانمندی مراکز و آموزش نیز نقش کانون پررنگ دیده شده است.
وی همچین خبر از راه اندازی سامانه جامع خدمات بهزیستی داد و گفت: در این سامانه کلیه سامانه های خدمات بهزیستی تجمیع شده است و نیاز به مراجعه به سامانه های مختلف برای ثبت و دریافت خدمات نیست.
گفتنی است؛ آذر سال ‌۱۳۹۹‌زمان آغاز به ‌کار رسمی مراکز خدمات بهزیستی با نام مراکز «مثبت زندگی» بود که‌ یک اداره بهزیستی کوچک در هر محله محسوب می‌شوند. ویژگی این مراکز، آن است که ‌دریافت‌کنندگان خدمت از این مراکز، به ‌مددجویان بهزیستی محدود نمی‌شوند و همه شهروندان می‌توانند از خدمات مددکاری، پیشگیرانه و اجتماعی این مراکز استفاده کنند.
این مراکز در واقع به ‌بخش غیردولتی وابسته هستند و به ‌عنوان یک بهزیستی کوچک در حوزه محله ‌محوری، خانواده‌ محوری و مددکار محوری، یک یا همه اعضای خانواده را تحت‌پوشش خدمات خود قرار می‌دهند.

کد خبر 68281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد