دولت نگاه و برنامه ویژه‌ای برای تامین تجهیزات مورد نیاز معلولان دارد

مدیرکل دفتر توانبخشی، روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، گفت: امسال به رغم مشکلات اقتصادی به ویژه تحریم‌های ناعادلانه تحمیلی بر کشور و از طرفی بالا رفتن قیمت تجهیزات، با حمایت‌های دولت در تامین یارانه‌ها و برنامه‌ریزی لازم، تلاش شد تا هیچ معلولی از داشتن وسایل کمکی محروم نشود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «رامین رضایی» در حاشیه اختتامیه جشنواره تئاتر معلولین طلوع با اشاره به اینکه هر سال به جمعیت هدف بهزیستی کشور افزوده می‌شود، افزود: متناسب با این افزایش تلاش می‌شود با تامین بودجه مشکلی در تامین وسایل کمکی و توانبخشی برای این قشر به وجود نیاید.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه نیازهای گروه‌های هدف به ویژه برای گروه‌های سنی در حال رشد از قبیل ویلچر، عصا و غیره به موقع اولویت‌بندی شد، ادامه داد: نمی‌توان گفت در زمان حاضر همه نیازهای گروه‌های هدف تامین شده است اما به اساسی‌ترین نیازها پاسخ داده‌ایم.

مدیرکل دفتر توانبخشی و روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طی ۶ ماهه نخست امسال ۵۳ درصد اعتبارات این دفتر تخصیص یافت تا به موقع وسایل مورد نیاز خریداری شود، افزود: طی هفته جاری مابقی اعتبارات تامین شده به استان‌ها تخصیص خواهد یافت تا به موقع نسبت به خرید وسایل اقدام شود.

رضایی با بیان اینکه اعتبارات این دفتر ۳۳ درصد رشد داشته اما قیمت کالا بیشتر شده است، ادامه داد: تمامی تلاش‌ها بر این بوده نیازهای ضروری گروه‌های هدف درخصوص تجهیزات برطرف شود.

مدیرکل دفتر توانبخشی و روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: در زمان حاضر یکهزار و ۵۰۰ مرکز روزانه و حرفه‌آموزی بهزیستی در کشور فعال است که نزدیک به ۵۵ هزار نفر جمعیت سازمان در گروه‌های سنی مختلف با انواع محدودیت‌های تحت پوشش قرار دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از این مراکز حرفه‌آموزی بوده و پیگیری‌های شغلی و مهارت‌آموزی در آنها انجام می‌گیرد، ادامه داد: بهزیستی تعداد قابل توجهی مراکز شبانه‌روزی دارد که نزدیک به ۴۸ هزار نفر جمعیت هدف را در برمی‌گیرد.

رضایی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه از معلولیت‌هایی که منشاء ژنتیکی دارند، انجام می‌گیرد، اضافه کرد: البته در فعالیت‌های اجتماعی تلاش می‌شود که آسیب‌ها، تروما و صدماتی که به معلولیت منجر می‌شود، کاهش یابد.

مدیرکل دفتر توانبخشی و روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، صنعتی شدن فعالیت‌های اجتماعی و خطرات ناشی از دستیابی به فناوری‌ها و معضلاتی نظیر نامناسب بودن جاده‌ها عوامل دیگر همچون بیماری‌های غیرواگیر، سالمندی و آتروز به معلولیت منتهی شده است.

وی برگزاری جشنواره‌ها را در راستای توانمندسازی جسمی و ذهنی معلولان عنوان کرد و گفت: بر حسب تکلیف تلاش داریم با اقدامات به موقع توانبخشی آن بخش از مسئولیت توانمندی‌های جسمی، روانی و ذهنی را ارتقا دهیم، اما این تنها کار برای اجتماعی شدن نیست؛ چراکه افراد دارای معلولیت می‌توانند با اقدامات توانمندساز به فعالیت‌های اجتماعی ورود کنند.

رضایی مصداق بارز ورود به جامعه و توانمند شدن معلولان را ورود آنان به عرصه هنر بیان کرد و افزود: انسانی که خود باور بوده و جایگاهی را در جامعه کسب و در روال عادی زندگی مشارکت دارند نشان از توانمندشدن آنها است.

مدیرکل دفتر توانبخشی و روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: افراد عادی با تمامی توانمندی‌هایی که دارند، شاید جرات نکرده باشند وارد عرصه هنر شوند، اما معلولان به این باور رسیده‌اند و در این جشنواره نشان دادند که توانمند هستند.

وی با بیان اینکه در این دفتر سه فعالیت رسمی و یک فعالیت غیر رسمی انجام می‌گیرد، گفت: روزانه برای افراد زیر ۱۴ سال حرفه‌آموزی، آماده‌سازی شغلی و در نهایت پیگیری‌های شغلی انجام می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه در کل تامین نیازهای توانبخشی و تجهیزاتی معلولان از کارکردهای این دفتر است، خاطرنشان کرد: بخش دیگری سالها پیش از آغاز شده است و در زمان حاضر نیز ادامه دارد که بخش گروه هنری است که برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر و نمایش‌های هنری توسط جمعیت هدف این سازمان برگزار می‌شود.

کد خبر 68247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =