بهزیستی خوزستان امسال به بیش از ۳هزار نفر خدمات مشاوره ای ژنتیک ارائه کرده است

مدیر کل بهزیستی استان خوزستان در "کارگاه منطقه ای بازبینی دستورالعمل و چالش های مربوط به برنامه مشاوره ژنتیک" که از تاریخ۲۴لغایت۲۵آبان ماه در سالن جلسات مجتمع فتح المبین بهزیستی اهواز با حضورمعاون و کارشناسان دفتر پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی کشور و کارشناسان پیشگیری از معلولیتهای بهزیستی ۱۴ استان برگزار می شود از ارائه خدمات مشاوره ای ژنتیک به ۳۲۵۵ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان،مهران کریمیان با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیک در پیشگیری از معلولیتها بیان کرد:بر اساس آمارهای جهانی ۳تا ۴ درصد مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می دهد و سالیانه حدود ۳۰تا ۴۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند که حدود ۵۰درصد از موارد، معلولیت های شدید مانند بینایی ،ناشنوایی و عقب ماندگی های ذهنی به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شود.

وی افزود:۸ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی خوزستان  (۱مرکز دولتی و ۷ مرکز غیردولتی) با هدف کاهش شیوع و بروز معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک و مادر زادی  و به منظور ارائه خدمات مشاوره ژنتیک با کیفیت بالا  در استان  فعالیت می کنند و ۳آزمایشگاه تخصصی نیز  جهت انجام آزمایشات تخصصی  در استان با بهزیستی همکاری می کنند.

افروز صفاری‌فرد،معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کشور نیز بیان کرد:در غربالگری شنوایی و بینایی نوزادان و کودکان  از معلولیتها پیشگیری می کنیم اما در مشاوره ژنتیک   از بروز اختلالات جلوگیری  کرده  و به افزایش جمعیت سالم کمک می کنیم.

صفاری فرد گفت: در سال جاری به حدود ۱۲۰هزار نفر در ۲۵۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور  و توسط پزشکان آموزش دیده ای که در سازمان بهزیستی آموزش دیده اند مشاوره ژنتیک ارائه شده است.

وی افزود: مراکز بهزیستی به افراد، قبل ، بعد و حین بارداری مشاروره ژنتیک ارائه می کنند و با توجه به گران بودن آزمایشات ژنتیک به مددجویان بهزیستی خدمات رایگان  و به خانواده های نیازمند هم کمک هزینه پرداخت می شود.

معاون پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کشور هدف از برگزاری  این کارگاه آموزشی را بررسی چالشها و ارائه راهکارها  برای بهبود فرایند کار در حوزه ژنتیک  و بازنگری دستورالعملها   عنوان کرد و گفت:باتوجه به اینکه طرح تامین پایگاه ژنتیک  پایه در مراکز مثبت زندگی با اولویت شهرستانهایی که مرکز مشاوره ژنتیک ندارند  در دستور کار قرار دارد ،در این کارگاه  این موضوع نیز به شور گذاشته می شود.

کد خبر 68175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد