گسترش آسیب‌های حوزه زنان و خانواده/دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دستگاه‌ها وظایف خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان انجام دهند، گفت: در سال‌های اخیر شاهد گسترش آسیب‌ها به ویژه در حوزه زنان و خانواده هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، «انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست هم‌اندیشی پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب‌دیده در حضور مدیران نهادهای مرتبط، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه بنا بوده بسیاری از این آسیب‌ها مثل طلاق کاهش پیدا کند اما متاسفانه شاهد افزایش آن بودیم و بخشی از آسیب‌ها مربوط به همین از هم‌پاشیدگی خانواده بوده و خود طلاق منجر به بسیاری از ناهنجاری‌ها می‌شود. 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در دهه‌های گذشته اقدامات مناسبی در حوزه آسیب زنان حاشیه‌نشین و مشکلاتی که بر اثر این آسیب متوجه جامعه می‌شود، شکل نگرفته و بسیاری از اقدامات باید به گونه‌ای طراحی شود که این موضوع را با واقعیت‌های موجود بشناسیم و اقدامات لازم در جهت رفع آن انجام شود.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم با دیدگاه خانواده محوری است، اضافه کرد: در این برنامه هر مسئله‌ منجر به آسیب به خانواده مورد توجه قرار گرفته و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود تا از آسیب بیشتر پیشگیری شود و معتقدیم این گونه برنامه‌ها باید در حوزه زنان و خانواده تدوین شود.

خزعلی، عنوان کرد: حوزه زنان حاشیه‌نشین و آسیب‌دیده در چند بخش قابل تقسیم است و باید شرح وظایف و تقسیم کاری که به هریک از دستگاه ها واگذار می‌شود به صورت مشخص و با نگاه ویژه آن دستگاه اجرایی باشد.

به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، این شرح وظایف دستگاه‌ها باید طبق برنامه حوزه پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب دیده طراحی و اجرایی شود که نیاز به هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها را دارد.

وی، ادامه داد: حوزه پیشگیری و بازتوانی زنان آسیب‌دیده مربوط به بخش‌های فرهنگی، آگاهی‌سازی و درمان و هریک متعلق به یکی از دستگاه‌ها مانند وزارت کشور، وزارت ارشاد، بهزیستی، قوه قضاییه، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌هاست که نیاز به هماهنگی بین دستگاهی دارد. 

خزعلی، ادامه داد: باید در حوزه پیشگیری، درمان و مجازات برنامه‌های وسیع‌تر و سازمان یافته‌تری تدوین شود و همچنین با توجه به اسناد بالادستی که در برنامه ششم توسعه و سند تحول آمده، برنامه هماهنگی بر عهده معاونت ریاست جمهوری در امور زنان گذاشته شده و معاونت وظیفه دارد در برنامه‌ریزی و نظارت بر آسیب‌های امور زنان و خانواده ورود کند.

نصیری: آماده ارائه مجوز به سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان آسیب‌دیده هستیم

«محمد نصیری» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز تصریح کرد: با بررسی دختران در معرض آسیب در کشور مشخص شد که خانواده‌های در معرض آسیب پدر یا هر دو والد معتاد بوده و یا در میان اعضای خانواده آنها مواردی از خودکشی بوده است و اکنون بانک اطلاعاتی این افراد موجود است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: اکنون باید به موضوع این نوع آسیب‌ اجتماعی ورود کرده تا به اهداف موردنظر برسیم به همین منظور برای مراکز غیردولتی و مردم نهاد  نیازمند مجوز و یارانه در حوزه زنان آسیب‌دیده مجوز داده می‌شود تا با سازمان بهزیستی کشور همکاری کرده و خدمات لازم به این مراکز هم داده می‌شود. 

زمانی: آسیب‌های اجتماعی یک شبه حل نمی‌شود 

«سمانه زمانی» مدیرکل بهزیستی تهران نیز در این نشست، گفت: ما نمی‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را یک شبه حل کنیم زیرا در طول زمان شکل می‌گیرند و نیاز به حمایت دارد.

مدیرکل بهزیستی تهران با بیان اینکه بهزیستی ۴۳۱ مرکز مشاوره در تهران برای ارائه خدمت در این حوزه آسیب‌ها در اختیار دارد، ادامه داد: دستگاه‌ها باید با ضمانت کافی در حوزه زنان آسیب‌دیده داشته باشند زیرا با داشتن اعتبارات اقدامات انجام شده اما با اتمام بودجه همه عملیات در حوزه آسیب‌ها به حال خود رها می‌شود.

همچنین در این نشست هم‌اندیشی اکبر رجبی مدیر عامل طلوع بی نشان ها، مشاور زنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس اداره آسیب های اجتماعی کمیته امداد، رییس گروه سلامت روان وزارت آموزش و پرورش، مدیر کل دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران، رییس گروه مطالعه انجمن آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی، رییس مرکز اختلالات جنسی و دبیر فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

یادآوری می‌شود، در این نشست هم‌اندیشی «اکبر رجبی» مدیرعامل طلوع بی‌نشان‌ها، مشاور زنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس اداره آسیب‌های اجتماعی کمیته امداد، رئیس گروه سلامت روان وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل دانش‌آموختگان حوزه علمیه خواهران، رئیس گروه مطالعه انجمن آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، رئیس مرکز اختلالات جنسی و دبیر فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

کد خبر 68060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد