در رسانه| اشتغال معلولان مورد توجه سازمان بهزیستی قرار بگیرد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اشتغال معلولان مورد توجه سازمان بهزیستی قرار بگیرد، نباید اجازه دهیم تسهیلات اشتغال در این حوزه برگشت بخورد، همچنین اختصاص سهیمه سه درصدی جذب معلولان در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه جدی دستگاه‌ها در آزمون‌های استخدامی قرار بگیرد.

غلامعلی حیدری ۱۴ آبان‌ماه در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۳۲ هزار معلول در استان، اظهار کرد: جمعیت معلولان استان قابل توجه است و باید توجه ویژه‌ای به این قشر صورت بگیرد، امروز مباحث مربوط به توانبخشی و کار درمانی برای معمولان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تلاش کنیم این خدمات به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و نظام سلامت نیز این مسئله را مورد توجه قرار دهد.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: این استان دارای محرومیت است و نمی‌توان از ظرفیت منابع مالی کارخانجات و واحدهای تولیدی برای ارائه خدمات به معلولان استفاده کرد، بنابراین باید پیگیری اعتبارات از مرکز مورد توجه باشد، همچنین امکانات و تجهیزات بیش‌تری از مرکز درخواست شود.

وی با تاکید بر اینکه جلسات کمیته مناسب‌سازی معابر، ادارات و ... برای تسهیل تردد معلولان و جانبازان به‌صورت مستمر برگزار شود، گفت: همچنین مصوبات این جلسات باید اجرایی شود.

حیدری با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی دارای سالن‌ و امکانات ورزشی هستند، عنوان کرد: سازمان بهزیستی می‌تواند با انعقاد تفاهم‌نامه با این ادارات، این مکان‌های ورزشی را در اختیار جامعه معلولان برای استفاده قرار بدهد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه معلولان دارای توانمندی‌های بسیاری هستند، خاطرنشان کرد: این توانمندی‌ها باید به روش‌های مختلف مانند فراهم کردن شرایط حضور ورزشکاران معلول در مسابقات ورزشی، برگزاری نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن تولیدات و ... به منصه ظهور گذاشته شود.

وی تاکید کرد: اشتغال معلولان مورد توجه سازمان بهزیستی قرار بگیرد، نباید اجازه دهیم تسهیلات اشتغال در این حوزه برگشت بخورد، همچنین اختصاص سهیمه سه درصدی جذب معلولان در دستگاه‌های اجرایی مورد توجه جدی دستگاه‌ها در آزمون‌های استخدامی قرار بگیرد.

حیدری با تاکید بر اینکه نباید نگاه ترحم‌آمیز به معلولان در جامعه داشته باشیم، بیان کرد: معلولان نیز همانند سایر افراد باید شرایط حضور در جامعه داشته باشند، آموزش این قشر مورد توجه جدی قرار بگیرد، صدا و سیما و رسانه‌ها نیز می‌توانند در این حوزه فرهنگ‌سازی کنند.

۳۲ هزار معلول در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند

در ادامه علی نصیری- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۲ هزار معلول در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، اظهار کرد: ۱۳ هزار نفر از معلولان استان را معلولان جسمی و حرکتی تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: معلولان از نظر شدت معلولیت به چهار دسته خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شوند که حدود ۱۸۳۲ نفر از معلولان استان را معلولیت خیلی شدید تشکیل می‌دهند.

نصیری با بیان اینکه در مراکز روزانه و شبانه‌روزی به معلولان استان خدمت ارائه می‌شود، عنوان کرد: این خدمات شامل ویزیت توسط پزشک، روانپزشک، خدمات مددکاری، توانبخشی، فیزیوتراپی و درمانی است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در خصوص صدور کارت شناسایی ویژه معلولان در استان، یادآور شد: دستگار صدور کارت در سنوات گذشته در استان دچار مشکل شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته این دستگاه خریداری و به سرعت کارت شناسایی معلولان استان صادر می‌شود.

برای حضور ورزشکاران معلول در مسابقات ورزشی، نیازمند ویلپچر سبک ورزشی هستیم

در ادامه سیاوش نظری- رئیس هیات‌مدیره انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ساختمان تشکل‌های معلولان در شهرکرد بسیار فرسوده است، اظهار کرد: تقاضا داریم اداره‌کل راه و شهرسازی یک قطعه زمین در اختیار این تشکل‌ها قرار دهد تا بتوانیم با فروش این ساختمان فرسوده، ساختمان جدید را احداث کنیم.

وی با انتقاد از وضعیت ادارات و معابر سطح شهر، گفت: در بسیاری از ادارات، بانک‌ها، مراکز درمانی و پارک‌ها شرایط برای حضور معلولان و تردد آن‌ها فراهم نیست، باید شاهد بروزرسانی مناسب‌سازی در این حوزه باشیم.

نظری با اشاره به اینکه قهرمانان بسیاری در حوزه ورزش در بین معلولان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، تصریح کرد: ورزش نیازمند امکانات است، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در اختصاص امکانات به معلولان همکاری لازم را ندارند و نیازمند یک مکان ورزشی ویژه معلولان در استان هستیم.

رئیس هیات‌مدیره انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: برای حضور ورزشکاران معلول در مسابقات ورزشی، نیازمند ویلپچر سبک ورزشی هستیم، همچنین قهرمان تیراندازی استان در حوزه معلولان برای تمرین نیازمند تپانچه است.

وی در پایان گفت: سهمیه استخدام سه درصدی معلولان در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال  و بختیاری عملا اجرا نمی‌شود و افراد معلول پس از قبولی در آزمون کتبی در مصاحبه به‌علت معلولیت رد می‌شوند.

بسیاری از تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی از ارائه خدمت به معلولان امتناع می‌کنند

در پایان ژیلا حیدری- عضو هیات مدیره انجمن معلولان چهارمحال و بختیاری، گفت: یکی از مشکلات معلولان در استان نداشتن کارت شناسایی است که باید این کار تسریع شود.

وی بیان کرد: بسیاری از تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی از ارائه خدمت به معلولان امتناع می‌کنند و یا درخواست کرایه مازاد دارند.

حیدری در پایان عنوان کرد: برای استفاده معلولان از مکان‌های ورزشی در چهارمحال و بختیاری، مکان‌هایی مشخص شود تا این مراکز به معلولان برای استفاده معرفی شود.

کد خبر 67811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد