نخستین مرکز ویژه زوج‌های سالمند کشور

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون مشارکت‌های بهزیستی استان مرکزی در این آیین گفت: این مرکز با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار و با ظرفیت ۳۰ نفر به وسعت ۴۰۰ متر مربع با حمایت خیران ساخته شده است

عبدالکریم یادگاری با بیان اینکه، حضور افراد سالمند در خانواده موجب خیر و برکت است، اظهار داشت: زندگی صنعتی و ماشینی موجب شده تا برخی فرزندان به سبب تغییر سبک زندگی، والدین خود را به مراکز نگهداری سالمندان بسپارند.

وی اظهار داشت: باید از ظرفیت سالمندان در کاهش مشکلات خانوادگی و اجتماعی استفاده شود، در گذشته در صورت بروز هرگونه مشکل و اختلاف بین زوج‌ها از کمک ریش سفیدان استفاده می شد و رفتن به محاکم قضایی در مراحل آخر بود، اما اکنون به سبب نبود سالمندان در بین خانواده‌ها، پرونده‌های قضایی خانوادگی افزایش یافته است.

معاون مشارکت‌های بهزیستی استان مرکزی گفت: افزایش و توسعه مراکز نگهداری سالمندان از سیاست‌های حمایتی سازمان بهزیستی نیست اما تغییر سبک زندگی، استفاده از این مراکز را اجتناب ناپذیر کرده و والدینی که فرزند ندارند یا فرزندانی که شرایط نگهداری از پدر و مادر خود را ندارند به ناچار مجبور هستند والدین خود را به این مراکز بسپارند.

یادگاری افزود: سالمند شدن جمعیت در ایران، جامعه را تهدید می‌کند و در اهمیت این مهم مقام معظم رهبری سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ و دولت نیز مشوق هایی برای این مهم اندیشیده است.

وی اظهار داشت: اکنون استان مرکزی بعد از گیلان و مازندران جایگاه سوم استان سالمند کشور را دارد و در استان مرکزی به ترتیب تفرش، آشتیان و فراهان جمعیت سالمند بیشتری دارند.

معاون مشارکت‌های بهزیستی استان مرکزی گفت: ۱۵۶ هزار سالمند در این استان زندگی می‌کنند که از این تعداد ۱۸ هزار نفر زیرپوشش خدمات بهزیستی استان هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک نیز گفت: سند سالمندی در جمهوری اسلامی تدوین شده و برش استانی هم دارد و در این سند وظایف دستگاه‌ها و تکالیف مورد انتظار مشخص شده است.

«پیمان عین القضاتی» بیان  کرد: توسعه این مراکز با فرهنگ ما سازگاری ندارد و باید به حفظ و کرامت سالمندان در خانه بازگردیم و نباید فرزندان از مسئولیت اجتماعی نگهداری والدین خود شانه خالی کنند.

وی اظهار داشت: نگهداری والدین در سرای سالمندان، مدل غربی است که در بین خانواده‌های ایرانی وارد شده و این نوع نگاه باید تغییر کند. 

مدیرعامل موسسه خیریه جامع سالمندان استان مرکزی نیز گفت: این موسسه ماهانه یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال یارانه از بهزیستی دریافت می‌کند، در حالی که ماهانه ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به کارکنان این موسسه حقوق پرداخت می‌شود.

 «عزت الله‌ حیدری» افزود: ماهانه ۴۶۰ میلیون ریال هزینه بهداشتی ایزیلایف ۳۶ سالمند بسترگرا در این مرکز است، یعنی به طور میانگین هر سالمند هر ماه ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال برای این موسسه هزینه این امر بهداشتی را دارد.

وی با قدردانی از شرکت آلومینیوم اراک اظهار داشت: این مجموعه صنعتی ناهار سالمندان مرکز نگهداری ابراهیم آباد را تامین می‌کند که کمک بزرگی در راستای مدیریت هزینه برای این موسسه محسوب می‌شود

کد خبر 67721

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد