در رسانه | بیش از ۳۴۰۰ نفر نابینا در کردستان بیکار هستند

ایسنا/کردستان مدیرکل بهزیستی استان کردستان، گفت: در حال حاضر از ۴ هزار و ۳۴۸ نفر فرد نابینا در استان، تعداد ۳ هزار و ۴۷۵نفر بیکار، ۳۲۷ نفر شاغل، ۱۹ نفر بازنشسته، ۱۹۹ نفر از کار افتاده هستند و آمار تعداد دیگری از این افراد در دست نیست.

حسین رسولی در گفت و گو با ایسنا، در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: چهار هزار و ۳۴۸ نفر دارای معلولیت های بینایی در استان هستند که از این تعداد یک هزار و ۶۷۹ نفر زن و دو هزار  ۶۶۹ نفر مرد بوده و طبق ارزیابی ها در استان از هر ۱۰ هزار نفر ۲۹ نفر دارای این معلولیت هستند.

وی با اشاره به دلایل معلولیت های نابینایی افزود: مهمترین علت ها به ترتیب، معلولین مادرزادی با حدود ۲ هزار نفر، علت بیماری با حدود هزار نفر، سوختگی و سوانح حدود ۵۰۰ نفر و تعدادی هم علت های ژنتیکی و سایر موارد هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان، عمده‌ترین مشکلات جامعه نابینایان استان را بیکاری، عدم مناسب سازی محیط شهری، عدم اجرای قانون حمایت از معلولان، کمبود اعتبارات جهت خرید وسایل توانبخشی، نداشتن تسهیلات ویژه این قشر دانست و گفت: در حال حاضر از ۴ هزار و ۳۴۸ نفر فرد نابینا در استان، تعداد ۳ هزار و ۴۷۵نفر بیکار، ۳۲۷ نفر شاغل، ۱۹ نفر بازنشسته، ۱۹۹ نفر از کار افتاده هستند و آمار تعداد دیگری از این افراد در دست نیست.

رسولی در ادامه با اشاره به قانون استخدام ۳ درصدی تصریح کرد: قانون جذب و به کارگیری معلولین در ادارات و سازمان ها هنوز به طور کامل اجرا نشده که قرار است طبق این قانون سهمیه  ۳ درصدی از استخدامی ها به افراد دارای معلولیت اختصاص یابد.

وی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی نابینایان هم گفت و افزود: ترحم به افراد معلول یا عدم رعایت حقوق آنها در جامعه، از مهمترین مشکلات حضور این قشر در جامعه است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با اشاره به حمایت های بهزیستی از نابینایان گفت: در حال حاضر برای سه هزار و ۸۴۷ نفر از افراد دارای معلولیت های نابینایی با شدت های مختلف، پرونده تشکیل شده است و به این افراد از سوی اداره بهزیستی و طبق شیوه نامه های موجود، کمک هزینه آموزشی، مستمری و اشتغال پرداخت می شود.

رسولی افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ وسایل کمک آموزشی از قبیل دستگاه بهدید، ضبط صدا، بزرگنمایی دیجیتالی، لوح و قلم مخصوص و همچنین عصای سفید در بین افراد تحت پوشش سازمان توزیع شده است.

وی از احداث ۳ مرکز رفاهی برای نابینایان استان خبر داد و یادآور شد: هم اکنون ۳ مرکز رفاهی در شهرهای سنندج، مریوان و سقز برای خدمت رسانی به این افراد دایر است و در این مراکز خدماتی از قبیل توانمندسازی نابینایان، آموزش خط بریل و آموزش مهارت های زندگی ارائه می شود.

http://isna.ir/xdMzSX

کد خبر 67689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد